Rezygnacja z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności, które powinien posiadać uczeń kończący klasę I szkoły podstawowej oraz z pakietów edukacyjnych - takie zmiany w podstawie programowej w edukacji wczesnoszkolnej planuje resort edukacji.
Wystawienie oceny opisowej ucznia upośledzonego umysłowo jest trudne i dla wielu nauczycieli kłopotliwe. Czy należy uwzględnić tylko aspekty pozytywne? Jak opisać brak postępów i trudności? Czy należy umieścić wskazówki co do dalszego postępowania? Zobacz przykład oceny opisowej z zajęć wychowania fizycznego, sprawdź, na co należy zwrócić uwagę oceniając ucznia upośledzonego umysłowo.
Uregulowanie w drodze rozporządzenia warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów jest niezgodne z konstytucją - stwierdził 24 września 2013 r. Trybunał Konstytucyjny. Resort edukacji ma 18 miesięcy na zmianę niekonstytucyjnych uregulowań.
24 września 2013 r. Trybunał Konstytucyjny będzie rozstrzygał o zgodności z ustawą zasadniczą art. 22 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, który upoważnia ministra edukacji do kompleksowego określenia zasad oceniania uczniów.
Rosnąca od kilku lat liczba uczniów, którzy unikają lekcji wychowania fizycznego po raz kolejny zainspirowała Rzecznika Praw Dziecka do zaproponowania zmian w przepisach oświatowych. Rzecznik wskazuje na konieczność określenia w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, przy jakim wysiłku i wkładzie pracy w wykonywanie zadań, uczeń może uzyskiwać coraz wyższe oceny z WF, łącznie z otrzymaniem oceny celującej.
Choć procedura wystawiania ocen na koniec roku może wydawać się prosta, bardzo często w szkołach oceny są wystawiane niezgodnie z prawem. Poznaj obowiązki dyrektora szkoły i nauczycieli oraz prawa rodziców i uczniów dotyczące klasyfikacji rocznej i uniknij błędów innych dyrektorów szkół.
Resort edukacji chce rozwiązać problem zapewnienia prywatności uczniom pełnoletnim, poprzez uniemożliwienie rodzicom wglądu w jego oceny. Obecnie trwają prace nad zmianą przepisów rozporządzenia o ocenianiu tak, by pełnoletni uczeń mógł zastrzec, że nie chce by jego rodzice byli informowani o jego postępach i trudnościach w nauce.
Dyrektor wydając decyzję o zezwoleniu na spełnianie obowiązku szkolnego czy obowiązku nauki wyraża zgodę na zasady związane z nauczaniem domowym. W przypadku edukacji domowej, zgodnie z przepisami prawa, ucznia obowiązują tylko roczne egzaminy klasyfikacyjne.
Nie zawsze pamiętamy, że zasady klasyfikacji śródrocznej odbiegają znacznie od zasad klasyfikacji rocznej. Tę druga wszyscy dobrze znają i stosują w praktyce. Jeśli chodzi o klasyfikację śródroczną, często pojawiają się wątpliwości czy ocena śródroczna wymaga oceny przewidywanej, czy trzeba poinformować o niej rodziców, czy przy klasyfikacji śródrocznej możliwe są egzaminy poprawkowe lub klasyfikacyjne, w jakich sytuacjach, ile razy w roku klasyfikacja śródroczna powinna być przeprowadzana - raz czy częściej i od kogo to zależy. Raport specjalny porządkuje wszystkie informacje dotyczące klasyfikacji śródrocznej i semestralnej - zadania, postępowanie krok po kroku, przepisy prawa. Pomoże to sprawnie i bezbłędnie przeprowadzić klasyfikację w każdej szkole.
To, że nauczyciel analizował prace plastyczne dzieci i oceniał ich umiejętności nie powinno budzić zastrzeżeń, bo ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów należy do jego zadań.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.