Wydaje się, że pomimo podjętych w minionych latach działań niwelujących skutki izolacji społecznej, bezpieczeństwo psychiczne i zdrowotne uczniów wciąż ma najwyższy priorytet. Jak zawrzeć te i inne zagadnienia w programie wychowawczo-profilaktycznym na rok szkolny 2024/2025. Przedstawiamy wskazówki do opracowania programu.
Aktualne przepisy dotyczące programu wychowawczo-profilaktycznego
Nadal w myśl art. 26 ustawy Prawo oświatowe:
1) Szkoły oraz placówki realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący treści i działania o charakterze:
2) Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
3) Diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły lub placówki albo upoważniony przez niego pracownik szkoły lub placówki.
4) Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do przedszkoli, szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych, policealnych szkół artystycznych i branżowych centrów umiejętności.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W sprawie organizacji zakończenia roku szkolnego 2020/2021 brak zarówno szczegółowych przepisów, jak i wytycznych. Planując zakończenie roku szkolnego dyrektorzy szkół powinni uwzględnić przepisy ogólne ustanawiające określone ograniczenia, nakazy i zakazy w związku z wystąpieniem stanu epidemii oraz zalecenia i rekomendacje zawarte w wytycznych przeciwepidemicznych dla szkół.
Czy w związku z możliwością organizowania imprez i zgromadzeń do 150 osób można zorganizować zakończenia roku szkolnego dla grup kończących edukację przedszkolną? To często pojawiające się ostatnio pytanie. Sprawdzamy, co zmieniły przepisy obowiązujące od 6 czerwca br.
W okresie epidemii, zarówno pracodawca może polecić wykonywanie pracy zdalnie, jak i pracownik przebywający na kwarantannie lub w izolacji może złożyć wniosek o pracę zdalną. Sprawdź, gdzie w dokumentacji pracowniczej przechowywać wniosek o pracę zdalną w czasie kwarantanny lub izolacji.
Pod pojęciem „zajęcia reintegracyjne” należy rozumieć zajęcia wspierające uczniów w procesie powrotu do szkoły po okresie edukacji zdalnej. Opracowując program takich zajęć, należy wziąć pod uwagę problemy, które dotyczą zespołu klasowego jako całości oraz aktualne, indywidualne potrzeby poszczególnych uczniów.
Rozporządzenie MEiN z 28 maja 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wydłuża możliwość prowadzenia zebrań rady pedagogicznej w formie zdalnej do 31 grudnia 2021 roku.
Resort edukacji zadecydował, że od dziś wszystkie szkoły, przedszkola i placówki oświatowej wracają do kształcenia stacjonarnego. Dotyczy to także kształcenia zawodowego. Zachowano jednak możliwość stosowania niektórych rozwiązań wypracowanych podczas nauki zdalnej.
Wśród nauczycieli i dyrektorów często można spotkać się ze stanowiskiem, że zatrudnienie w szkołach i przedszkolach niepublicznych nie daje prawa do świadczenia kompensacyjnego. Tymczasem nie jest to prawda. Ma to jednak również swoje złe strony.
Od ważności orzeczeń o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności wydanych pracownikom zależy m.in. udzielenie im dodatkowego urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, jak okresy tej ważności przedłużono z uwagi na zagrożenie COVID-19.
Aktualnie honorowemu dawcy krwi przysługuje zwolnienie od pracy oraz zwolnienie od wykonywania czynności służbowych. Jak się okazuje, nie tylko w dniu, w którym oddawał on krew.
Nowe przepisy, opublikowane 25 maja br., wyłączają zakaz zgromadzeń w przypadku szkoleń dla nauczycieli organizowanych przez ministra edukacji i nauki. Rozporządzenie zmieniające wprowadza również możliwość prowadzenia przez biblioteki publiczne i naukowe spotkań – nadal jednak w reżimie sanitarnym.
Powrót uczniów do stacjonarnej nauki w szkołach i placówkach zapowiadany jest od 31 maja 2021 r. Czy w związku z tym można już planować i organizować wyjazdy dla uczniów? Sprawdzamy, co na to przepisy o ograniczeniach w czasie pandemii.
W 2021 r. organizacja letniego wypoczynku dzieci i młodzieży będzie dopuszczalna przy zachowaniu reżimu sanitarnego i zasad bezpieczeństwa. W tym pomóc mogą wytyczne przygotowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Główny Inspektorat Sanitarny i Ministerstwo zdrowia w reżimie sanitarnym i przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa
Coraz częściej dyrektorzy zgłaszają problem z uczniami, którzy nie uczestniczyli w zajęciach zdalnych. Natomiast po powrocie do nauki stacjonarnej, uczestniczą w lekcjach. Co jednak z klasyfikacją takich uczniów? Jak się okazuje uczniowie tacy często nie mają żadnych ocen.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.