Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej podał informację o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
W wypadku przedstawionym w pytaniu powołanie oddziału integracyjnego oznacza zmiany w organizacji tak, by zapewnić odpowiednią liczbę uczniów pełnosprawnych oraz wsparcie nauczyciela wspomagającego. Może to pociągać za sobą konieczność przeniesienia niektórych uczniów do innych oddziałów, co z punktu widzenia ich funkcjonowania emocjonalnego może negatywnie wpływać na uczniów oraz może być powodem niezadowolenia rodziców.
Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem należy zastosować przepisy rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pomimo zobowiązań państw członkowskie do wspierania edukacji integracyjnej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawni dorośli wciąż nie mają odpowiedniego dostępu do edukacji. Tak wynika ze sprawozdania opublikowanego 10 lipca tego roku przez Komisję Europejską. Sprawozdanie pt. „Edukacja a niepełnosprawność/specjalne potrzeby - polityka i praktyki w UE w dziedzinie kształcenia, szkolenia i zatrudnienia uczniów niepełnosprawnych i mających specjalne potrzeby edukacyjne”, zostało opracowane dla Komisji Europejskiej przez niezależną sieć ekspertów w dziedzinie nauk społecznych w zakresie kształcenia i szkolenia (NESSE).
Podstawą pracy z uczniem niepełnosprawnym umysłowo są wiedza i przeświadczenie, że dysfunkcje, jakie u niego występują, nie wynikają z negatywnej postawy, a jedynie ze złego funkcjonowania mózgu. Aby zastosować odpowiednie metody pracy z uczniem, trzeba najpierw poznać jego ograniczenia.
Narastające problemy placówek oświatowo-wychowawczych pokazują, że nie zawsze nauczyciel gotowy jest na niepokojące zachowania ze strony uczniów. Zobacz, jakie zajęcia mogą przeciwdziałać niepożądanym zachowaniom uczniów?
Obowiązek szkolny trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
Dla wymienionego w pytaniu ucznia powinien być opracowany oraz realizowany podczas obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, dostosowujący nauczanie tego ucznia do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Zapoznaj się z przepisami na temat zasad zwalniania ucznia z zajęć!
Zapoznaj się z przepisami dotyczącymi organizacji indywidualnego nauczania i indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego. Ekspert z kuratorium opisuje krok po kroku etapy organizacji, z omówieniem sposobu realizacji indywidualnego nauczania i przygotowania przedszkolnego. Ten „gotowiec” ułatwi postępowanie i uporządkuje liczne przepisy!
Trudne środowisko, problemy wieku dojrzewania, kłopoty rodzinne to najczęstsze przyczyny zachowań uczniów określane wspólnym pojęciem demoralizacji. Jej bagatelizowanie lub brak reakcji ze strony szkoły mogą prowadzić do dalszych konfliktów ucznia z prawem. Zapoznaj się z materiałem przygotowanym przez Straż Miejską m.st. Warszawy prezentującym algorytm postępowania z uczniem zagrożonym demoralizacją.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.