zmiana warunków pracy nauczyciela

Zmiana warunków pracy nauczyciela – warunki, terminy i wzory dokumentów

Zmiana warunków pracy nauczyciela – warunki, terminy i wzory dokumentów

Zmiany organizacyjne w szkole nie zawsze muszą oznaczać zwalnianie nauczycieli. Karta Nauczyciela przewiduje różne możliwości zmiany warunków pracy nauczyciela, które pozwalają na zachowanie zatrudnienia. Większość z nich wymaga jednak zgody nauczyciela. Sprawdź, jak zgodnie z prawem zmienić stanowisko pracy czy wymiar etatu nauczyciela w zależności od tego czy jest zatrudniony na podstawie mianowania czy umowy o pracę. Przekonaj się jak wygląda zmiana warunków pracy nauczyciela w praktyce i pobierz niezbędne wzory dokumentów.

Brak możliwości dalszego zatrudniania nauczyciela w pełnym wymiarze

Karta Nauczyciela przewiduje, że w przypadku częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć dyrektor szkoły rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy lub przenosi go w stan nieczynny (art. 20 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela). W szkołach feryjnych w takim przypadku rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn organizacyjnych następuje z końcem roku szkolnego. Nie jest to jednak jedyny scenariusz przy braku godzin dla nauczycieli. Dalsze zatrudnianie na stanowisku nauczyciela może być bowiem możliwe w niższym wymiarze albo z innym przydziałem zajęć.

Zmiana warunków pracy lub płacy nauczyciela zawsze na piśmie

Akt mianowania i umowa o pracę nauczyciela zawiera m.in. stanowisko oraz warunki pracy i płacy, w tym także wymiar zatrudnienia (art. 14 Karty Nauczyciela, art. 29 § 1 Kodeksu pracy). Umowę o pracę oraz akt mianowania zawiera się na piśmie i także zmiana warunków zatrudnienia nauczyciela wymaga formy pisemnej (art. 29 §2 i §4 Kodeksu pracy). Stosunek pracy powstaje na podstawie zgodnych oświadczeń stron co do warunków zatrudnienia, a zatem ich zmiana także wymaga tej zgody.

Nawet jeśli zmiana warunków pracy nauczyciela wydaje się obiektywnie dla niego korzystna (np. zwiększenie wymiaru etatu nauczyciela zatrudnionego na podstawie umowy o pracę), wymaga ona zgody nauczyciela. Zaplanowanie w arkuszu większej liczby godzin zajęć dla nauczyciela, nie zwiększa automatycznie wymiaru jego zatrudnienia.

Nie trzeba zgody na uzupełnianie etatu w innej szkole na tym samym stanowisku

Mimo że akt mianowania i umowa o pracę wskazuje m.in. miejsce wykonywania pracy, nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze zajęć może zostać zobowiązany do uzupełniania etatu w innej szkole lub szkołach. Jest to jedyna sytuacja, w której zmiana warunków zatrudnienia nauczyciela nie wymaga jego zgody, pod warunkiem, że nauczyciel uzupełnia etat na tym samym stanowisku pracy. Jeżeli jednak uzupełnianie etatu wiąże się ze zmianą stanowiska pracy nauczyciela, może on się na to nie zgodzić. Wówczas będzie otrzymywał wynagrodzenie za realizowaną część obowiązkowego wymiaru zajęć (art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela). Obowiązek uzupełniania etatu może nałożyć na nauczyciela wyłącznie organ prowadzący. Uzupełnianie etatu w innej szkole możliwe jest w wymiarze nie większym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć (art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela).

 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • kiedy można zmienić przydział zajęć nauczyciela bez jego zgody,
  • jakie są możliwości zmiany warunków pracy nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania,
  • którym nauczycielom można wręczyć wypowiedzenie warunków pracy i płacy,
  • czy brak zgody na ograniczenie zatrudnienia powoduje automatyczne rozwiązanie stosunku pracy nauczyciela,
  • co zrobić po odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków zatrudnienia,
  • czy nauczyciel może nie wyrazić zgody na uzupełnianie etatu w innej szkole.
Uzyskanie kwalifikacji przez nauczyciela zatrudnionego za zgodą kuratora oświaty

Uzyskanie kwalifikacji przez nauczyciela zatrudnionego za zgodą kuratora oświaty

Nauczyciel, który nie posiada wymaganych kwalifikacji do zajmowania danego stanowiska może być zatrudniony w szkole za zgodą kuratora oświaty. Zatrudnienie możliwe jest na podstawie Karty Nauczyciela, a w przypadku osób niebędących nauczycielami na podstawie art. 15 Prawa oświatowego. Sprawdź, co należy zrobić z umową o pracę nauczyciela, który uzyska wymagane kwalifikacje w trakcie zatrudnienia.

Trzy możliwości zatrudnienia nauczyciela bez kwalifikacji

Stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:

  1. posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;
  2. przestrzega podstawowych zasad moralnych;
  3. spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu
    (art. 9 ust. 1 Karty Nauczyciela).

Jednym z podstawowych warunków zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest zatem posiadane wymaganych kwalifikacji. Jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia nauczyciela z kwalifikacjami, Karta Nauczyciela oraz ustawa – Prawo oświatowe, dopuszczają możliwość, by zajęcia z uczniami prowadzili nauczyciele bez kwalifikacji. W tej sytuacji są trzy możliwości:

1) Zatrudnienie nowego nauczyciela bez kwalifikacji na podstawie art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela
Umowę o pracę w tym przypadku można zawrzeć wyłącznie na czas określony i nie jest ona wliczana do limitu umów o pracę w szkole. Zatrudnienie nauczyciela wymaga zgody organu sprawującego nadzór pedagogiczny. W ramach tego stosunku pracy nauczyciel nie może realizować awansu zawodowego, a do celów płacowych traktowany jest jak nauczyciel początkujący.

2) Zatrudnienie pracownika na podstawie art. 15 Prawa oświatowego
Osoba zatrudniona na podstawie art. 15 Prawa oświatowego nie jest nauczycielem, jednakże prowadzi zajęcia z uczniami. Zatrudnienie także wymaga zgody kuratorium oświaty lub organu prowadzącego. Umowę o pracę zawiera się na podstawie Kodeksu pracy.

3) Zawarcie dodatkowej umowy o pracę na podstawie art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela
Przydzielenie godzin bez kwalifikacji nauczycielowi już zatrudnionemu w szkole, możliwe jest wyłącznie na podstawie odrębnej umowy o pracę (nauczyciel ma wówczas dwie umowy w jednej szkole). Umowa zawierana jest analogicznie jak w pkt 1.

Z dalszej części artykułu dowiesz się, jak postąpić, gdy nauczyciel uzyska kwalifikacje w czasie trwania umowy z art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela lub zatrudnienia na podstawie art. 15 Prawa oświatowego.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • na jakiej podstawie prawnej zatrudnia się nauczycieli bez kwalifikacji,
  • co zrobić, gdy nauczyciel uzyska kwalifikacje w czasie trwania umowy o pracę zawartej za zgodą kuratora na podstawie Karty Nauczyciela,
  • jak postąpić, gdy pracownik z art. 15 Prawa oświatowego uzyska wymagane kwalifikacje w czasie trwania zatrudnienia,
  • jak przydzielić godziny nauczycielowi, który uzyskał kwalifikacje będąc zatrudnionym na dwie umowy o pracę w szkole.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql