Standardy Ochrony Małoletnich

Zgłoszenia na konkurs „Standardy ochrony dzieci – rok obowiązywania” do 30 marca

Zgłoszenia na konkurs „Standardy ochrony dzieci – rok obowiązywania” do 30 marca

Z okazji pierwszej rocznicy obowiązywania przepisów dotyczących Standardów Ochrony Małoletnich Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało konkurs dla wszystkich szkół, przedszkoli i placówek. Zgłoszeń w konkursie można dokonywać osobiście w siedzibie MS lub online do 30 marca br.

Standardy ochrony małoletnich – fakty i mity

Standardy ochrony małoletnich – fakty i mity

Mimo że od wprowadzenia w szkołach i przedszkolach standardów ochrony małoletnich minęło już sporo czasu, to jednak nadal wywołują one wiele wątpliwości i zapytań. Przepisy ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich nie zawsze są odczytywane prawidłowo, dochodzi więc do niewłaściwych interpretacji w realizacji standardów w praktyce. Dotyczą one m.in. zaświadczeń o niekaralności czy zakazu wpuszczania rodziców do szkół. W tym artykule przedstawiamy najczęściej występujące błędy, czyli fakty i mity na temat standardówochrony małoletnich, które w ostatnich miesiącach obiegały również media.

Najczęstsze błędy dotyczące wprowadzania i realizacji standardów ochrony małoletnich

Wprowadzenie standardów ochrony małoletnich powinno służyć danej jednostce systemu oświaty. Jednak opracowanie, wprowadzenie i stosowanie w praktyce dosyć ogólnych zapisów ustawy, która wyznacza ramy standardów, napotyka na pewne trudności. Przedstawiamy w tabeli najczęściej pojawiające się nieprawidłowości w związku z wprowadzeniem standardów.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jak uniknąć błędnego stosowania ustawy oraz nieprawidłowości w zapisach w standardach,
  • jakie są najczęściej występujące błędy wprowadzone w standardach,
  • czy standardy powinny zawierać regulacje dotyczące ochrony danych osobowych,
  • czy można wprowadzać zmiany w przyjętych standardach,
  • kiedy należy dokonać weryfikacji standardów.

Poznaj również fakty i mity na temat standardów w pytaniach i odpowiedziach.

Nieprzedłożenie informacji z KRK przez nauczyciela

Zatrudnienie nauczyciela bez wymaganej weryfikacji niekaralności – konsekwencje

Obecnie weryfikacja niekaralności nauczycieli odbywa się na podstawie dwóch ustaw – Karty Nauczyciela oraz tzw. ustawy Kamilka. Dyrektor szkoły nie tylko odbiera od kandydata do pracy na stanowisku nauczyciela zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego (tzw. informacja z KRK), ale także weryfikuje go w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Wszystkie czynności związane z weryfikacją niekaralności nauczyciela odbywają się przed nawiązaniem stosunku pracy. Sprawdź, co jeśli dyrektor nie dopełnił związanych z tym obowiązków.   

Kto może być zatrudniony na stanowisku nauczyciela

Zatrudnienie na stanowisku nauczyciela jest możliwe, jeżeli kandydat do pracy w szkole:

  • posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
  • nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne;
  • nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
  • w okresie 3 lat przed nawiązaniem stosunku pracy nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną zwolnienia z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania, albo nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną wydalenia z zawodu nauczyciela;
  • nie figuruje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym tj. w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
  • nie był karany w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego
    (art. 10  ust. 5 i ust. 8 Karty Nauczyciela, art. 21 ustawy o ochronie małoletnich).

Nie można nawiązać stosunku pracy z nauczycielem, który nie spełnia ww. warunków.  

W celu potwierdzenia spełniania warunku niekaralności za przestępstwo umyślne, o którym mowa w art. 10 ust. 5 pkt 4 Karty Nauczyciela,  nauczyciel, przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego, z wyjątkiem przypadku,  gdy z nauczycielem jest nawiązywany kolejny stosunek pracy w tej samej szkole w ciągu 3 miesięcy od dnia rozwiązania albo wygaśnięcia na podstawie art. 20 ust. 5c poprzedniego stosunku pracy. Natomiast w celu potwierdzenia spełniania warunku niekaralności karami dyscyplinarnymi, dyrektor szkoły, przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem, jest obowiązany zasięgnąć informacji z Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych (art. 10 ust. 8a i 8b Karty Nauczyciela).

Przeczytaj także artykuł: „Dokumenty niezbędne do zatrudnienia nauczyciela i pracownika z art. 15 Prawa oświatowego”.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • kiedy należy zweryfikować niekaralność nauczyciela,
  • czy nauczyciel przedkłada informację z KRK przed zawarciem każdej umowy o pracę w szkole,
  • w  jakich rejestrach sprawdza się nauczyciela przed zatrudnieniem,
  • jakie są skutki zatrudnienia nauczyciela, który nie przedłożył informacji z KRK,
  • czy po nawiązaniu stosunku pracy można sprawdzić nauczyciela w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,
  • czy umowa o pracę nauczyciela bez uprzedniej weryfikacji jego niekaralności jest ważna.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql