Standardy Ochrony Małoletnich

Weryfikacja niekaralności policjantów przychodzących do szkoły na tzw. pogadanki
Na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Kielcach przez ponad 5 miesięcy opublikowane było Stanowisko Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach w sprawie zaświadczeń o niekaralności policjantów, które wprowadzało dyrektorów szkół w błąd. Wynikało z niego, że niekaralność policjantów jest wręcz oczywista. Czy na pewno?
Spotkania z policjantami w szkole
Szkoły i przedszkola chętnie zapraszają do siebie przedstawicieli różnych zawodów. Do nich należą także policjanci, który prowadzą tzw. pogadanki. W zależności od wieku dzieci dotyczą one m.in. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, cyberprzemocy czy odpowiedzialności karnej nieletnich. Spotkania takie, nawet gdy dzieci są pod opieką nauczycieli, niewątpliwie kwalifikują się jako działalność edukacyjna i wychowawcza. Prowadzi to do zastosowania ustawy z 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz Standardów Ochrony Małoletnich. Sprawdź, jakie tego są konsekwencje.
Stanowisko KWP w Kielcach w sprawie zaświadczeń o niekaralności policjantów
25 marca 2024 r. Kuratorium Oświaty w Kielcach opublikowało na swoje stronie internetowej stanowisko Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach w sprawie zaświadczeń o niekaralności policjantów. W stanowisku tym, odwołano się do artykułu opublikowanego na łamach Portalu Oświatowym pod tytułem „Od kogo dyrektor szkoły powinien wymagać zaświadczenia o niekaralności”. Z treści zamieszczonej przez Kuratorium Oświaty w Kielcach informacji wynikało, że dyrektorzy szkół, podążając za wskazówkami Portalu Oświatowego, oczekują, że policjanci skierowani na spotkania z małoletnimi w szkole mają przedstawić zaświadczenie o niekaralności, a w ocenie Policji, dyrektorzy szkół nie powinni go wymagać, ponieważ:
- policjantem może być wyłącznie osoba niekarana za przestępstwo (art. 25 ust. 1 ustawy o Policji);
- policjant zostaje zwolniony ze służby w przypadku skazania go za przestępstwo (art. 41 ust. 1 pkt 4, art. 41 ust. 2 pkt 2 ustawy o Policji);
- policjant nie wykonuje szeroko pojętej zleconej działalności związanej z wychowaniem lub edukacją (art. 1 ust. 2 pkt 3 ustawy o Policji).
Przekonaj się, dlaczego stanowisko Komend Wojewódzkiej Policji w Kielcach jest błędne i zobacz, jakich formalności dokonuje dyrektor szkoły przed dopuszczeniem policjantów do spotkania z małoletnimi w szkole.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- kiedy weryfikowana jest niekaralność policjantów,
- czy osoba karana może być policjantem,
- jakie grupy zawodowe nie podlegają weryfikacji w Krajowym Rejestrze Karnym przed dopuszczeniem do działalności edukacyjnej, wychowawczej lub opiekuńczej z małoletnimi,
- jakie są obowiązki dyrektora szkoły przed dopuszczeniem policjantów do spotkania z dziećmi.

Dokumenty niezbędne do zatrudnienia nauczyciela i pracownika z art. 15 Prawa oświatowego
Podjęcie pracy z uczniami w szkole wymaga spełnienia szeregu szczególnych warunków takich jak m.in. niekaralność karna czy posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych. Podpowiadamy, jakie dokumenty są niezbędne do zatrudnienia nauczyciela oraz osoby do prowadzenia zajęć, która nie jest nauczycielem tj. pracownika z art. 15 Prawa oświatowego. Sprawdź, kto jakich dokumentów można wymagać od kandydata do pracy w szkole, a jakie dane dyrektor szkoły musi pozyskać sam przed nawiązaniem stosunku pracy.
Od wszystkich osób ubiegających się o zatrudnienie możemy żądać podania danych osobowych obejmujących:
-
imię (imiona) i nazwisko;
-
datę urodzenia;
-
dane kontaktowe wskazane przez taką osobę.
Tylko gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku, żądamy dodatkowo danych osobowych obejmujących:
-
wykształcenie;
-
kwalifikacje zawodowe;
-
przebieg dotychczasowego zatrudnienia
(art. 22(1) § 1 i § 2 Kodeksu pracy).
Odpracownika można dodatkowo żądać danych osobowych obejmujących(art. 22(1) § 3 Kodeksu pracy):
-
adres zamieszkania;
-
numer PESEL, a w przypadku jego braku - rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
-
inne dane osobowe pracownika, a także dane osobowe dzieci pracownika i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy;
-
wykształcenie i przebieg dotychczasowego zatrudnienia, jeżeli nie istniała podstawa do ich żądania od osoby ubiegającej się o zatrudnienie;
-
numer rachunku płatniczego, jeżeli pracownik nie złożył wniosku o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.
Udostępnienie danych osobowych następuje w formie oświadczenia osoby, której dane dotyczą. Można jednak żądać udokumentowania tych danych w zakresie niezbędnym do ich potwierdzenia (art. 22(1) §5 Kodeksu pracy). Żądanie innych danych osobowych jest jednak możliwe, gdy jest to niezbędne do zrealizowania lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa (art. 22(1) §4 Kodeksu pracy). Z taką sytuacją mamy do czynienia zarówno w przypadku pracowników samorządowych, jak i nauczycieli oraz pracownika z art. 15 Prawa oświatowego.
Warunki zatrudnienia na stanowisku nauczyciela
Zarówno w placówce samorządowej, jak i prowadzonej przez inny podmiot jednostka samorządu terytorialnego, nauczyciel może zostać zatrudniony, jeżeli:
-
ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych;
-
nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne;
-
nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
-
nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 pkt 3 (zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczyciela w okresie 3 lat od ukarania), w okresie 3 lat przed nawiązaniem stosunku pracy, albo karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 pkt 4 (wydalenia z zawodu nauczyciela);
-
posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska (za wyjątkiem zatrudnienia nauczyciela bez kwalifikacji w szkole samorządowej)
(art. 10 ust. 5 pkt 2 – 5, ust. 8, art. 91b ust. 2b Karty Nauczyciela)
Dodatkowo, na podstawie art. 21 ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (tzw. ustawa Kamilka):
-
dane nauczyciela nie mogą figurować w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,
-
nauczyciel nie może być prawomocnie skazany za przestępstwa określone w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
Tabela 1: Dokumenty niezbędne do zatrudnienia nauczyciela
Z artykułu dowiesz się m.in.:
-
jakich danych osobowych można żądać od osoby ubiegającej się o pracę w szkole,
-
jakie oświadczenia należy odebrać od nowo zatrudnianego nauczyciela,
-
kogo zweryfikować w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,
-
którzy kandydaci do pracy w szkole muszą przedłożyć informację z Krajowego Rejestru Karnego,
-
jakie dokumenty musi złożyć pracownik z art. 15 Prawa oświatowego.
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »