Pedagog szkolna w gimnazjum w K. wytypowała w tym roku szkolnym około 40 uczniów wymagających zajęć socjoterapeutycznych. Czy dyrektor może zatrudnić socjoterapeutę na pół etatu? Czy inny nauczyciel lub pedagog powinni mieć przydzielone zajęcia socjoterapii w ramach etatu?
Odpowiednio zorganizowane współdziałanie nauczycieli i wychowawców z pedagogiem szkolnym ułatwia nie tylko właściwy podział zadań i kompetencji, ale też skuteczną ich realizację. Nowe przepisy jednoznacznie wskazują na konieczność współpracy całej kadry pedagogicznej w zakresie zadań zarówno dydaktycznych, jak i wychowawczych podejmowanych wobec ucznia.Każda placówka powinna zadbać o to, by pedagog szkolny stanowił niezbędne ogniwo w działaniach szkoły i pracach zespołów nauczycielskich. Reforma pedagogiczna wyznacza nowe kierunki działań wszystkich nauczycieli, jak również powoduje, że rola pedagoga, jako specjalisty w określonych realizacjach, jest wręcz nieodzowna. Chodzi tu głównie o obszary związane z obniżeniem wieku szkolnego, zmianami w programach i planach nauczania, a także nową podstawą programową, kładącą szczególny nacisk na wychowanie. Niezwykle ważne są tu też nowelizacje dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej, konieczności indywidualizacji pracy z uczniem czy też wprowadzenie do szkół procedury „Niebieska Karta”. Świeże spojrzenie na współpracę nauczycieli z pedagogiem powinno dotyczyć zwłaszcza rozpoznawania i diagnozowania potrzeb uczniów, zapewnienia im bezpieczeństwa, jak również musi obejmować kwestie tworzenia odpowiednich do indywidualnych możliwości wychowanków warunków kształcenia, wychowania i opieki.Pedagog szkolny to także często pomost pomiędzy poszczególnymi środowiskami wychowawczymi, a więc szkołą i domem ucznia, opiekunami, środowiskiem rówieśniczym czy też innymi instytucjami wspierającymi proces wychowania.
W polskich szkołach coraz bardziej popularna staje się praca z uczniem w formie tutoringu. Choć ta nowoczesna metoda kształcenie wymaga dużego wysiłku i zaangażowania nauczyciela - efekty przynoszą wiele korzyści: samodzielność ucznia, samodyscyplinę, odpowiedzialność, umiejętność wykorzystywania swoich mocnych stron. W szkołach stosujących tutoring, przyniósł on pozytywną zmianę relacji łączących ucznia i nauczyciela. Wpływa też na poprawę wizerunku szkoły. Na czym polega tutoring, jak krok po kroku wprowadzić do szkoły nową metodę kształcenia, czy wiąże się do z dodatkowymi kosztami, kwalifikacjami nauczycieli - w tym raporcie specjalnym.
Z punktu widzenia praktyki szkolnej należy stwierdzić, iż nauczyciel powinien planować swoją pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą. Byłoby dobrym rozwiązaniem aby w szkole wszyscy nauczyciele planowali pracę w jednej, wybranej formie.
Na początku roku szkolnego dyrektor powołuje wychowawców klas. Warto, by w szkole obok wychowawców został stworzony zespół wychowawczy. Istnienie zespołu wychowawców ułatwia wykonywanie zadań stojących przed wychowawcami , ale też przed szkołą i innymi nauczycielami, daje szanse na zwiększenie skuteczności działań wychowawczych szkoły, integruje wychowawców poprzez wspólną pracę i wspólne cele. W tym raporcie specjalnym ekspert opisuje szczegółowe regulacje prawne dotyczące zespołu wychowawców, plan pracy oraz wrześniowe zadania zespołu.
Poznaj przykładowe zapisy w statucie szkoły dotyczące działania w szkole zespołu wychowawców.
Nie zaniedbaj tego! Pierwsze tygodnie w nowej szkole w istotny sposób decydują zarówno o jakości współpracy z rodzicami uczniów, jak i o komforcie pracy wychowawcy z podopiecznymi. Aby od początku organizować dobre relacje na wszystkich płaszczyznach opieki nad nowym zespołem, warto na spotkaniu z rodzicami uczniów podpowiedzieć im, jak pomóc dzieciom w budowaniu dobrego nastawienia do szkoły. Przedstawiamy zestaw wskazówek do przekazania rodzicom podczas jednego z pierwszych spotkań.
Wychowawczyni IV klasy w szkole w podstawowej w N. podejrzewała, że jej uczeń jest bity i terroryzowany przez ojca (matka chłopca nie żyje). Po konsultacji z pedagog szkolną i dyrektorem szkoły dziecku została założona „Niebieska Karta”. Dyrektor zgodnie z ustawa zgłosił policji podejrzenia o występowanie w tej rodzinie przemocy. Zobacz, czy wychowawczyni powinna powiadomić o tym fakcie ojca dziecka. Sprawdź, kogo z rodziny dziecka należy poinformować o wszczęciu procedury „Niebieskiej Karty”.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.