22 lutego 2016 r. wchodzą w życie nowe ograniczenia w zatrudnianiu pracowników na czas określony. W niektórych przypadkach możliwe będzie jednak ominięcie wprowadzanych limitów. Przedstawiamy uniwersalny wzór umowy o pracę na czas określony, która może być zawierana niezależnie od ustawowych ograniczeń.
W związku z ogłoszeniem przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego przeciętnego wynagrodzenia w IV kwartale 2015 r. od marca do maja br. zwiększona będzie wpłata dokonywana przez pracodawców na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) obejmie edukację ogólną, wyższą i zawodową, w tym nie tylko to, czego można się nauczyć w szkole lub na uczelni, lecz także na kursach, szkoleniach, w pracy, w domu i we wszelki inny sposób. Nowe rozwiązanie pozwoli porównywać możliwe do zdobycia certyfikaty i dyplomy, a tym samym lepiej planować podnoszenie kwalifikacji, oraz ułatwi właściwy dobór wykwalifikowanych kadr. Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji obowiązuje od 15 stycznia br.
Od początku 2016 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące przekazywania środków z Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów. Określa ono warunki przyznawania środków z funduszu, w tym ich wysokość. O dofinansowanie mogą się ubiegać jednostki samorządu terytorialnego.
W 2016 r. podstawę naliczenia odpisów na ZFŚS pracowników niepedagogicznych będzie stanowić przeciętne miesięczne wynagrodzenie z II półrocza 2010 r., tj. 2.917,14 zł. W konsekwencji po raz kolejny wysokość odpisów na ZFŚS oraz świadczenia urlopowego nauczycieli została utrzymana na dotychczasowym poziomie.
Nowy jednolity tekst ustawy o systemie oświaty obejmuje zmiany wprowadzone w latach 2004-2015 przez 49 innych ustaw oraz przepisami zmieniającymi ogłoszonymi przed 4 grudnia 2015. Zawiera on również zmiany, które wchodzą w życie w najbliższych latach. Sprawdź, od kiedy uwzględniać w podstawie prawnej dokumentacji szkolnej nowy tekst jednolity ustawy o systemie oświaty.
Minister edukacji narodowej podpisała rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2016 r. Rozporządzenie wchodzi w życie z początkiem stycznia.
Sejm uchwalił ustawę o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2016 rok. Ustawa obejmuje swym zakresem zagadnienia związane z wysokością odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, który w 2016 roku pozostanie bez zmian.
Od stycznia 2016 r. zwolnienia lekarskie będą mogły być wystawiane również w formie elektronicznej. W związku z tym płatnicy składek, w tym placówki oświatowe, mają obowiązek założenia profilu informacyjnego na Platformie Usług Elektronicznych (PUE). Dotyczy to także placówek niepublicznych, które zatrudniają więcej niż 5 osób.
Nowe przepisy dotyczące podziału środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli przewidują m.in. uwzględnianie aktualnych potrzeb szkoły we wniosku składanym przez dyrektora. Oznacza to, że dyrektorzy nie będą musieli już sporządzać wieloletniego planu doskonalenia nauczycieli. Nowe przepisy wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty