W nowym roku szkolnym egzamin ósmoklasisty zaplanowany został na 24-26 maja. Z kolei matura w terminie podstawowym odbędzie się w dniach 4 - 23 maja. Szczegóły poniżej.
Opublikowano dwie nowelizacje rozporządzeń dotyczące organizacji roku szkolnego, jak i egzaminów ósmoklasisty oraz matury w 2022 r. Przepisy m.in. przedłużają do 31 sierpnia 2022 r. możliwość ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z pandemią.
Znowelizowane rozporządzenie z 21 grudnia 2016 r.w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego wprowadza m.in. zmianę terminu ogłaszania przez dyrektora CKE komunikatów i informacji dotyczących egzaminu. Zmiany dotyczą również zasad przystępowania do egzaminu maturalnego absolwentów z kwalifikacjami zawodowymi. Sprawdzamy szczegóły!
Stan pandemii i okres kształcenia zdalnego a przede wszystkim ich konsekwencje wymuszają zmianę sposobu przeprowadzania egzaminów zewnętrznych od roku szkolnego 2021/2022 i w kolejnych latach szkolnych. Tego właśnie dotyczy nowelizacja ustaw oświatowych.
Tegoroczne egzaminy ósmoklasisty i maturalnyodbędą się zgodnie z wcześniej ustalonymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną terminami. Tak jak i w zeszłym roku odbędą się w ścisłym reżimie sanitarnym. Przedstawiamy harmonogramy egzaminów, a także najważniejsze informacje przekazane przez CKE.
Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie przydziału do zespołów nadzorujących egzaminy maturalne. Czy w ten sposób istnieje ryzyko dyskryminacji pracowników? Odpowiedź w artykule.
Począwszy od 1 września 2021 r. zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie MEN w sprawie egzaminu maturalnego. Choć generalnie utrzymano rozwiązania, które obowiązują obecnie, to jednak nie zabrakło pewnych zmian.
Czy szkoła może organizować dodatkowe, oprócz tych przygotowanych przez CKE, testy diagnostyczne dla maturzystów? Czy można je organizować zamiast lekcji w czasie ich trwania i w związku z tym traktować udział w tych testach jako obowiązkowy? Czy można potraktować te testy jako prace klasowe i wystawić z nich oceny? Odpowiadając na te pytania, podpowiadamy, jak prawidłowo przeprowadzić i ocenić próbne matury.
W związku z trwającą epidemią COVID-19 tylko w bieżącym roku egzaminy ósmoklasisty i maturalny będą przeprowadzane wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych. W konsekwencji minister edukacji wskazał dodatkowy kierunek polityki oświatowej państwa, polegający na tym, że nauczyciel ma w swojej pracy z uczniami uwzględniać nowe wytyczne odnośnie egzaminów. W jaki sposób udokumentować realizację tego kierunku? Przedstawiamy praktyczne rozwiązania!
Jak poinformowała Centralna Komisja Egzaminacyjna szkoły mogą przeprowadzić próbny egzamin ósmoklasisty i maturalny z materiałów udostępnionych przez CKE. Obejmą one zarówno arkusze w wersji standardowej, jak i te dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami. Zainteresowane szkoły będą mogły przeprowadzić testy w marcu – szczegółowe terminy przedstawiamy poniżej.
Jeszcze do 22 stycznia szkoła, której funkcjonowanie ograniczono, zawieszając realizowanie zajęć stacjonarnych dla klas IV-VIII, nie mogła organizować próbnych egzaminów na terenie szkoły. Jednak od 23 stycznia br. obowiązują nowe wytyczne, które zmieniły możliwość przeprowadzenia próbnego egzaminu ósmoklasisty na terenie szkoły!
Na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji ukazały się vademeca dla nauczycieli poszczególnych przedmiotów przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty i maturalnego. W tym roku są nowe wymagania na egzaminy, które zawarto w dołączonych do rozporządzenia załącznikach, a nie jak w latach ubiegłych – na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Stąd konieczność opracowania wytycznych, które są już do pobrania ze strony ORE.
Nie będzie w tym roku szkolnym obowiązkowej matury ustnej – to jedna ze zmian wprowadzonych w rozporządzeniu zmieniającym z 16 grudnia 2020 r. Resort edukacji przedstawił nowe wymagania na egzamin ósmoklasisty i maturalny, które zawarto w dołączonych do rozporządzenia załącznikach, a nie jak w latach ubiegłych – na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.