Od 1 września br. kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy zorganizować według przepisów nowego rozporządzenia. Dyrektorzy szkół muszą zwrócić uwagę m.in. na możliwość zmniejszenia liczby uczniów w oddziałach integracyjnych. Od 1 stycznia 2016 r. będzie też obowiązek zatrudnienia nauczycieli wspomagających, do tego czasu dodatkowe zatrudnienie będzie możliwe za zgodą organu prowadzącego.
Poznaj szczegółowe wytyczne dotyczące kształcenia uczniów niepełnosprawnych od 1 września 2015 r. Z artykułu: · dowiesz się, jak dostosować nowe przepisy do wewnątrzszkolnych dokumentów, · poznasz procedurę postępowania zespołu nauczycieli oraz specjalistów pracujących z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, · poznasz zakres zmian dotyczących kształcenia uczniów niepełnosprawnych wraz z praktycznymi wskazówkami do zastosowania.
W planowanej nowelizacji ustawy o systemie oświaty najwięcej emocji i kontrowersji wzbudza zapis umożliwiający zwiększenie liczebności klas I-III ponad 25. uczniów. Resort edukacji nie odstępuję od planowanych zmian i wyjaśnia, że rozwiązanie to nie daje pola do nadużyć i będzie mogło być stosowane wyjątkowo.
Organy prowadzące i dyrektorzy szkół podstawowych obawiają się skutków narzucenia maksymalnej liczby uczniów w klasach I-III. Wychodząc naprzeciw tym obawom, resort edukacji chce uelastycznić przepisy i umożliwić stworzenie klas nawet powyżej 27 uczniów, jednakże tylko w trakcie roku szkolnego i pod warunkiem zatrudnienia asystenta nauczyciela.
Przepis, na który powołuje się pytający dotyczy oddziałów specjalnych i możliwości obniżenia liczby uczniów tylko w tych oddziałach.
Przepisy w sprawie ramowych statutów nie przewidują liceów ani oddziałów specjalnych dla uczniów z autyzmem czy ZA, tak więc w świetle prawa możliwą formą kształcenia dla tych uczniów są licea ogólnodostępne lub integracyjne, lub oddziały integracyjne w szkołach liceach ogólnodostępnych
Jednym z elementów, które decydują o efektywności kształcenia i bezpieczeństwie uczniów w szkole jest liczba uczniów w oddziałach. Ustalenie jej pozostaje w kompetencji organów prowadzących szkoły, które działają w różnorodnych i złożonych warunkach, w tym demograficznych i finansowych.
Klasami sportowymi są oddziały, w których prowadzone jest szkolenie sportowe w jednej lub kilku dyscyplinach sportu, w kolejnych co najmniej trzech klasach danego typu szkoły, dla co najmniej 20 uczniów w oddziale.
Przepisy nie określają na jakich zasadach organizuje się nauczania w klasach łączonych. Sprawdź, co może być wskazówką dla dyrektora szkoły przy łączeniu klas oraz czy dyrektor może sam zadecydować o zorganizowaniu zajęć w klasach łączonych.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.