Planowana nowelizacja ustawy o systemie oświaty w zakresie nadzoru pedagogicznego, ma na celu podniesienie jakości pracy szkół i placówek oświatowych, a także zwiększenie skuteczności i efektywności sprawowanego nadzoru. Nowe przepisy zwiększą uprawnienia wizytatorów oraz odpowiedzialność dyrektora szkoły za terminowe wprowadzenie zaleceń pokontrolnych. Zmiany mają wejść w życie już 1 stycznia 2015 roku.
Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015. W zakresie kontroli pod lupę będzie brana m.in. realizacja obowiązku prowadzenia zajęć WF oraz organizacja zajęć rewalidacyjnych. W zakresie ewaluacji - we wszystkich placówkach będzie brane pod uwagę ukierunkowanie działań z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji ucznia. W roku szkolnym 2014/2015 monitorowany będzie proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach.
W kończącym się roku szkolnym nadzór pedagogiczny był sprawowany według zmienionych przepisów rozporządzenia o nadzorze, które uelastyczniły proces nadzoru, tak by uwaga dyrektora skupiała się na tych zagadnieniach, które są istotne w danej placówce. Po zakończonych zajęciach dydaktycznych, czas zebrać wnioski z nadzoru pedagogicznego, by zaprezentować je na sierpniowej radzie pedagogicznej. Nie ma jednego wzoru sprawozdania, ale warto skorzystać z przykładu tego dokumentu oraz wskazówek, na co zwrócić uwagę sporządzając sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014.
Do 31 sierpnia dyrektor szkoły lub placówki publicznej przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej - na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Pobierz przykład sprawozdania.
W roku szkolnym 2014/2015 priorytetem MEN będzie szkolnictwo zawodowe. Rok ten będzie „Rokiem Szkoły Zawodowców” - ogłosiła Minister Edukacji Narodowej, informując o ustalonych podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa w nadchodzącym roku szkolnym.
27 czerwca kończą się zajęcia w większości szkół. Dla ok. 5 milionów uczniów i ponad 600 tysięcy nauczycieli rozpoczynają się wakacje. Miniony rok szkolny był bardzo obfity w zmiany w prawie oświatowym. Obniżenie opłat za przedszkola, wprowadzenie obowiązku szkolnego sześciolatków, próba zmian Karty Nauczyciela i wdrażanie bezpłatnych podręczników - to tylko niektóre z nowości, które przyniósł nam rok szkolny 2013/2014. Już czas na zasłużony wypoczynek.
Na rok szkolny 2013/2014 minister edukacji wskazał jako priorytet działań szkoły obszar zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. W zakresie ewaluacji zewnętrznej przewidział między innymi zbadanie obszaru dotyczącego przestrzegania norm społecznych. Pobierz wzór tabeli zawierającej obszary niezbędne do zbadania w ramach ewaluacji wewnętrznej szkoły w roku 2013/2014.
Po zakończeniu I półrocza, dyrektor szkoły powinien dokonać analizy pełnionego nadzoru pedagogicznego. Podsumowanie pracy szkoły w I semestrze, zarówno sukcesy, jak i porażki, stanowią podstawę do modyfikacji działań w drugim półroczu, tak, by na koniec roku szkolnego plan nadzoru dyrektora szkoły był zrealizowany. Podsumuj pierwsze półrocze roku szkolnego 2013/2014 korzystając ze wskazówek Eksperta Portalu Oświatowego oraz gotowych wzorów dokumentów.
Zmiany programowe i organizacyjne w szkołach ponadgimnazjalnych, określenie kierunków polityki edukacyjnej oraz nowe wymagania w nadzorze pedagogicznym - to największe zmiany jakie czekają nauczycieli i uczniów w nowym roku szkolnym.
Nowy rok szkolny rozpoczynamy ze zmienioną ustawą o systemie oświaty, ustawą o pracownikach samorządowych i nowymi zasadami dotyczącymi nadzoru pedagogicznego. Wyjątkowo rozporządzenie o ocenianiu zmieni się w niewielkim zakresie. Sprawdź, jakie zmiany w prawie oświatowym zaczną obowiązywać 1 września 2013 r.
Od roku szkolnego 2013/2014 obowiązują nowe przepisy o nadzorze pedagogicznym. W założeniach, ma być on bardziej elastyczny. W praktyce, nowy nadzór pedagogiczny jest wyzwaniem dla placówek oświatowych, nowe wymagania wobec szkół znacznie bowiem wrosły. Poznaj nowe zasady przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej i ewaluacji zewnętrznej.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.