W tym roku szkolnym z początkiem września zmieniły się przepisy dotyczące nadzoru pedagogicznego. I choć samo podsumowanie nadzoru nie różni się znacząco od tych z ubiegłych lat, to jednak warto zwrócić uwagę choćby na nowe zadanie dyrektora czy wykorzystanie wyników nadzoru przez radę pedagogiczną. Sprawdź, jak prawidłowo podsumować nadzór pedagogiczny za I półrocze.
Treść nowego rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego nie zmienia form jego prowadzenia w przedszkolach. Wprowadza jednak kilka zmian dotyczących głównie ewaluacji zewnętrznej. Rezygnuje się z ograniczenia czasu trwania kontroli doraźnej, a także wprowadza elektroniczną platformę nadzoru dla dyrektorów i rodziców.
Odbywające się na koniec czerwca zebranie rady pedagogiczne stanowi optymalny czas na zaprezentowanie wyników ewaluacji wewnętrznej. Przedstawiany raport musi zawierać wnioski, które staną się podstawą do działań w kolejnym roku szkolnym, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w planie nadzoru.
W przypadku naruszenia przez nauczyciela obowiązków dyrektor, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, ma różne możliwości zdyscyplinowania go, począwszy od uwzględnienia tego w ocenie pracy nauczyciela, poprzez nieprzyznanie mu dodatku motywacyjnego, aż po odpowiedzialność dyscyplinarną.
Szkoła lub placówka spełnia badane wymaganie, jeżeli realizuje je co najmniej na poziomie podstawowym - taką zmianę wprowadza rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym, które obowiązuje od 1 września. Nowe przepisy niewiele zmieniają w dotychczasowym nadzorze, jest jednak kilka zmian głównie z przeprowadzaniu ewaluacji, na które musi zwrócić uwagę dyrektor.
Nadzór merytoryczny nad prawidłowością opracowywania programów zajęć indywidualnych (w tym logopedycznych) sprawuje dyrektor w ramach nadzoru pedagogicznego oraz odpowiedzialności za dydaktyczny i wychowawczy poziom placówki, w tym za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor monitoruje działalność przedszkola w ramach kontroli zarządczej i związanego z nią nadzoru pedagogicznego pod kątem zgodności z prawem, także w zakresie aspektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Z tego wynika konieczność sporządzania m.in. listy kontrolnej dotyczącej diagnozy obszarów wymagających poprawy.
Od rok szkolnego 2015/2016 szkoły zmierzą się z nowymi narzędziami nadzoru pedagogicznego, które umożliwią badanie jakości ich pracy. Wymagania wobec szkół zostały określone w projekcie rozporządzenia, które ma wejść w życie 1 września 2015 r. Wymagania te to jednak nie tylko obszary pracy szkoły, które będą badane w trakcie nadzoru pedagogicznego, lecz obok podstawy programowej są drugim ważnym dokumentem programowym szkoły, wyznaczającym kierunki jej rozwoju.
W konsekwencji nowelizacji ustawy o systemie oświaty, zostanie wydane nowe rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego. Zmieni ono przede wszystkim zasady przeprowadzania ewaluacji zewnętrznej, w tym formułowania wniosków z ewaluacji. Organ nadzoru zyska możliwość przerwania ewaluacji w przypadku, gdy szkoła utrudnia uzyskanie prawdziwych danych na temat jej działalności. Rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym zostało skierowane do uzgodnień i konsultacji, ma wejść w życie 1 września 2015 r.
Od 1 października 2015 r. Minister Edukacji Narodowej jest zobowiązany prowadzić elektroniczną platformę nadzoru pedagogicznego. Sposób i warunki dostępu do platformy zostały określone w projekcie nowego rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym, który został właśnie skierowany do konsultacji i uzgodnień.
Nadzór pedagogiczny z roku na rok staje się coraz bardziej elastyczny i dopasowany do potrzeb szkoły. Nadszedł czas, by stał się także skutecznym narzędziem do poprawy jakości kształcenia i dawał możliwość dyscyplinowania dyrektorów szkół przy realizacji zaleceń pokontrolnych kuratorium. Proponowane przez resort edukacji zmiany w nadzorze pedagogicznym, dają wizytatorom więcej uprawnień w czasie kontroli a dyrektorom szkół zakreślają czas na wprowadzenie zalecanych zmian.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły z roku na rok staje się coraz bardziej elastyczny. Ewaluacja wewnętrzna dotyczy już tylko istotnych zagadnień w działalności danej szkoły. Największym wyzwaniem dyrektora szkoły jest zatem prawidłowe zdiagnozowanie obszarów, które należy objąć badaniem oraz ustalenie celu ich ewaluacji. Do 15 września dyrektor szkoły musi przedstawić swój plan nadzoru, tj. taki, który odpowiada faktycznym potrzebom szkoły. Sprawdź, jak to zrobić!
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.