Poznaj podstawowe kierunki planowania przez organy nadzoru pedagogicznego, a także placówki doskonalenia nauczycieli działań w nadchodzącym roku szkolnym. Dowiedz się, jakie obszary będą w tym roku przedmiotem nowego narzędzia w nadzorze pedagogicznym tj. monitorowania.
Od roku szkolnego 2013/2014 nadzór pedagogiczny w szkołach stanie się bardziej elastyczny - ewaluacja wewnętrzna będzie obejmować tylko istotne zagadnienia, zaś ewaluacja problemowa nie będzie już podzielona na obszary. Sprawdź, jak będzie wyglądał nadzór pedagogiczny od 1 września 2013 r.
Jasne przepisy kogo należy poinformować o wnioskach i wynikach ewaluacji, obowiązek uzgodnienia przebiegu ewaluacji zewnętrznej z dyrektorem szkoły, możliwość wglądu do raportu z ewaluacji przez radę rodziców, samorząd uczniowski i radę szkoły - m.in. takie zmiany wprowadza nowelizacja przepisów o nadzorze pedagogicznym, która wchodzi w życie już 14 czerwca 2013 r.
Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego nie wskazuje jak często w danej szkole powinna być przeprowadzana ewaluacja. Dyrektor dostaje jednak z 30-dniowym uprzedzeniem informację, o tym że jego placówkę odwiedzą wizytatorzy. Dlatego warto wiedzieć, jakie obszary będą poddane ocenie podczas ewaluacji oraz jak się do niej przygotować, aby placówka wypadła pozytywnie w raporcie wizytatorów.
Półrocze to czas podsumowań i wnioskowania. To dobry moment na wypełnienie obowiązku wynikającego z ustawy o systemie oświaty w zakresie sprawozdawania z nadzoru pedagogicznego. Dyrektor szkoły (placówki) publicznej musi bowiem co najmniej dwa razy w roku przedstawić radzie pedagogicznejogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły. Z planem nadzoru pedagogicznego w ręku należy ocenić, co już zostało wykonane i jakie płyną z tego wnioski. Wnioski muszą przełożyć się na działania możliwie najszybciej.
Działania dyrektora jako kierownika zakładu pracy podlegają nadzorowi i ocenie ze strony organu prowadzącego. Orzeczenie przez sąd, że w szkole doszło do dyskryminacji w zatrudnieniu, której sprawcą jest dyrektor szkoły może mieć wpływ na ocenę pracy nauczyciela - dyrektora szkoły. Sprawdź, jakie jeszcze konsekwencje może ponieść dyrektor szkoły za stosowanie dyskryminacji wobec pracowników szkoły!
Dyrektor szkoły jest m.in. przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły, ponadto dyrektor sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą uczącą się w szkole. Dyrektor odpowiedzialny jest m.in. za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły oraz zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych W związku z tym nie może on ignorować skarg, czy sygnałów dotyczących nieprawidłowości w pracy swoich podwładnych. Czy jednak skargi na nauczyciela zawsze skutkują obowiązkiem dokonania oceny pracy nauczyciela?
Nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratorów oświaty i dyrektorów szkół publicznych nie przekłada się na poprawę jakości nauczania. Jest nie tylko mało efektywny, ale bywa także niezgodny z obowiązującymi przepisami.
Czym innym jest obserwacja, a czym innym hospitacja. Hospitacja jest formą nadzoru dotyczącą pozyskiwania informacji o wykonywaniu funkcji nauczyciela. Lekcje biblioteczne, a także działania wskazane w pytaniu sprzyjają obserwacjom związanymi z pracą bibliotekarza.
Organizację oddziału przedszkolnego w szkole niepublicznej dla dzieci spełniających obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego określa statut szkoły. Statut powinien zawierać również zapis o tym, że szkoła takie oddziały prowadzi. Jednocześnie trzeba pamiętać, że rok szk. 2015/2016 jest ostatnim rokiem, w którym takie oddziały mogą funkcjonować w szkole podstawowej. Na następny rok szkolny żadna szkoła podstawowa nie może dokonywać rekrutacji do oddziałów przedszkolnych (organizować oddziały przedszkolne).
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.