Lp.
|
Zadanie dyrektora
|
Wyjaśnienie do zadania
|
1.
|
Informowanie nauczycieli o najważniejszych kwestiach związanych z pomocą i jej kontrolą
|
Dyrektor powinien:
- zadbać o przypomnienie zasad przetwarzania danych osobowych uczniów, w tym sposobów dokumentowania realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie udzielanej dzieciom pomocy oraz
- określić terminy i zasady ewentualnej kontroli, uwzględniając jej zakres w planie nadzoru pedagogicznego.
|
2.
|
Zapewnienie nauczycielom i specjalistom odpowiednich warunków do pracy z uczniami
|
Zadania dyrektora nie ograniczają się wyłącznie do kontroli dokumentacji związanej z zakresem realizowanych przez nauczycieli i specjalistów zadań dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Istotne jest również:
- zapewnienie nauczycielom warunków do realizacji tych zadań,
- racjonalne wykorzystanie potencjału pracowników,
- inspirowanie ich do rozwoju zawodowego oraz nowatorstwa pedagogicznego w celu zapewniania odpowiedniej jakości udzielanej pomocy.
|
3.
|
Dbanie o rozwój pracowników – doskonalenie zawodowe
|
Właściwa organizacja pomocy dzieciom wiąże się z koniecznością doskonalenia zawodowego nauczycieli i specjalistów. Organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną, dyrektor udziela jej również nauczycielom. Polega ona na wspieraniu nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
|
4.
|
Wspomaganie nauczycieli w związku ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym
|
Dyrektor ma obowiązek organizowania wspomagania szkoły w związku z realizacją zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającego na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy. Odpowiednie działania dyrektora w tym obszarze zapewnią nie tylko profesjonalne udzielanie wsparcia, ale także mogą ułatwić organizację pomocy, np. poprzez wprowadzenie nowatorskich metod pracy lub programów zajęć.
|
5.
|
Wsparcie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
|
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dotyczy wsparcia nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom. Dyrektor zapewnia pomoc nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
|
6.
|
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej
|
Systematyczne działania w tym zakresie mogą być nie tylko gwarancją zapewnienia konkretnemu dziecku optymalnych form wsparcia, ale i stanowić dokumentację potwierdzającą spełnianie wymagań w przypadku kontroli prowadzonej przez organ nadzoru pedagogicznego.
|
7.
|
Nadzór nad odpowiednim zabezpieczeniem dokumentacji przed utratą lub zniszczeniem
|
Przepisy przewidują obowiązek odtworzenia dokumentacji w przypadku zniszczenia dokumentacji przebiegu nauczania wskutek pożaru, powodzi lub innych zdarzeń losowych oraz postępowania w przypadku pomyłkowych lub błędnych wpisów (§ 23 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania). Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, np. błędny zapis w dzienniku zajęć, dokonuje osoba, która taki błąd lub omyłkę popełniła, lub dyrektor albo osoba przez niego upoważniona do dokonania sprostowania. Dokonuje się go przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowych wyrazów i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych oraz wpisanie daty i złożenie czytelnego podpisu przez osobę dokonującą sprostowania. Niedopuszczalne jest używanie korektora i umieszczanie nowych wpisów w tym samym miejscu.
|