Do kompetencji rady rodziców należy m.in. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki. Pobierz przykładowy wzór uchwały w tej sprawie!
Przedszkola nie muszą opracowywać programu wychowawczego i profilaktyki. W przedszkolu programy te wynikają z celów określonych w podstawie programowej i zapisów w statucie. Zasada ta dotyczy zarówno przedszkoli publicznych jak i niepublicznych.
Szkoły mają czas do marca na wprowadzenie zmian w dotychczasowych programach wychowawczym i profilaktyki. Związane jest to ze zmianami wynikającymi z nowych przepisów dotyczących przeciwdziałania narkomanii. Placówki oświatowe powinny więc większą uwagę zwrócić na poprawę skuteczności podejmowanych działań, lepszą współpracę z rodzicami, a także objąć programem profilaktyki wszystkich uczniów, a nie tylko tych zagrożonych narkomanią.
Działania profilaktyczne zapobiegające narkomanii powinny być skierowane do wszystkich uczniów i wychowanków, a nie tylko tych zagrożonych - to główna zmiana związana z nowymi wytycznymi dotyczącymi przeciwdziałania narkomanii. W związku z tym do marca 2016 r. szkoły i placówki powinny dostosować program wychowawczy i program profilaktyki do przepisów, które weszły w życie z początkiem roku szkolnego.
Są szkolne programy profilaktyki, lecz w praktyce nie są realizowane. Profilaktyka narkotykowa ogranicza się do poruszania tematu podczas lekcji wychowawczych, prowadzonych często przez nieprzygotowanych do tego nauczycieli. Dyrektorzy nie podejmują zdecydowanych działań wobec uczniów zagrożonych narkomanią. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli.
Do 30 września nalezy uchwalić szkolny program wychowawczy oraz program profilaktyki. Skorzystaj z procedury oraz wskazówek Eksperta i spraw, by program wychowawczy w Twojej szkole nie był martwym dokumentem, lecz służył całej społeczności szkolnej.
W każdej szkole powinien istnieć szkolny program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców. Program ten należy uchwalić do 30 września. Skorzystaj ze wzoru programu profilaktyki, dostosuj do specyfiki swojej szkoły i masz gotowe rozwiązanie.
Trwająca w mediach i wśród polityków debata na temat legalizacji konopi indyjskich świetnie trafia w gust młodych ludzi żądnych nowości, eksperymentowania i przeciwstawiania się istniejącym zasadom. Wiek adolescencji to czas, kiedy poszukuje się własnego miejsca w życiu, próbuje zaprzeczyć istniejącym prawdom i stworzyć swój własny świat wartości. To także wspaniały moment, w którym wydaje się, że wiosna życia będzie trwała wiecznie, a starość, choroba i śmierć nas nie dotyczą. Warto się zastanowić, jak proponowane zmiany w przepisach mają się do obowiązującego szkolną młodzież prawa, a także czy ewentualna legalizacja konopi indyjskich wpłynie na bezpieczeństwo i zdrowie naszych dzieci.
Ubóstwo dotyka przede wszystkim dzieci i młodzież. Badania Głównego Urzędu Statycznego pokazują, że dzieci i młodzież do lat 19 mogą stanowić nawet ponad 40% populacji żyjącej w skrajnym ubóstwie. W każdej szkole jest co najmniej kilkoro ubogich uczniów. Nauczyciele i nauczycielki dysponują często szczątkową wiedzą dotyczącą zjawiska dyskryminacji ze względu na status społeczny. Nie mają narzędzi do diagnozowania i zapobiegania klasizmowi. Paradoksalnie sprawniejszymi niż nauczyciele/-ki obserwatorami statusu ekonomicznego uczniów i uczennic są ich rówieśnicy, którzy potrafią w sposób brutalny segregować swoich kolegów i koleżanki.
Szkoła zobowiązana jest do podejmowania działań interwencyjnych, polegających na powiadomieniu policji, ale dotyczy to sytuacji kryzysowych, w szczególności takich, gdy młodzież używa, posiada lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.