Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Dla dyrektorów

Reforma oświaty niesie za sobą wiele konsekwencji w pracy zarządczej dyrektora szkoły i placówek oświatowych. Nowe przepisy oświatowe nie zawsze są jasne, a ich interpretacja stwarza problemy nie tylko dyrektorom. Dlatego w jednym miejscu zebraliśmy najważniejsze informacje związane z zadaniami dyrektora i wprowadzaniem nowych przepisów. Sprawdź, co Cię czeka, jakie nowe przepisy będą obowiązywać od roku szkolnego 2017/2018, jak sprawnie przeprowadzić reformę w Twojej szkole!

Fotolia_103786104_Subscription_Monthly_XXL

Archiwalny Nowości w zarządzaniu placówką oświatową w roku szkolnym 2017/2018

Rok szkolny 2017/2018 to początek reformy oświaty. To pierwszy rok, w którym weszło w życie nowe Prawo oświatowe. Dotychczasowe przepisy w większości przestały obowiązywać, a na ich miejsce weszły nowe, zmienione, dostosowujące regulacje do nowego ustroju szkolnego. Sprawdzamy, co się zmieniło, jakie nowości wprowadziły przepisy i o czym musi wiedzieć każdy dyrektor placówki oświatowej!

Podpis kierownika zamawiającego

Archiwalny Stosowanie pieczęci w szkołach i zespołach po przekształceniach

Przekształcenie szkoły lub włączenie jej do innej placówki może wiązać się ze zmianą stosowanych do tej pory pieczęci. Obowiązują w tym zakresie przepisy przejściowe, szczególnie te dotyczące stosowania pieczęci w gimnazjum włączanym do szkoły podstawowej. Przedstawiamy 7 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o pieczęcie szkoły.

dokumenty od wykonawców

Archiwalny Jakie nowe dokumenty należy utworzyć w związku z przekształceniem gimnazjum w podstawówkę

Ośmioletnia szkoła podstawowa z klasami dotychczasowego gimnazjum, powstała w wyniku przekształcenia gimnazjum, powinna posiadać własny, właściwy dla niej zestaw dokumentów określających jej wewnętrzny system prawny. O tym, jakie regulaminy i procedury będą tworzone w szkole, decydują przepisy prawa oraz potrzeby placówki.

Fotolia_88269973_Subscription_Monthly_XL

Archiwalny Czas na nowy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły

Od nowego roku szkolnego odrębne programy wychowawczy i profilaktyki zastąpi jeden – wychowawczo-profilaktyczny. Jak należy opracować nowy program, jakie elementy uwzględnić i w jakich szkołach obowiązuje – na te pytania odpowiada ekspert Portalu Oświatowego.

pracownica podaje dokumenty do podpisu

Archiwalny Ograniczenie dodatkowego zatrudnienia – praktyczne rozwiązania dla dyrektorów

W okresie wdrażania reformy oświaty tj. od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2019 r. obowiązywać będzie ograniczenie w podejmowaniu dodatkowego zatrudnienia przez nauczycieli. Otóż podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia na podstawie stosunku pracy w innej szkole przez nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć będzie wymagało uzyskania pisemnej zgody dyrektora szkoły wskazanej jako podstawowe miejsce zatrudnienia. Sprawdź, w jaki sposób należy stosować nowe przepisy.

Ustawa o finansach publicznych poszerzyła obowiązki dyrektora szkoły o zadania związane z prowadzeniem kontroli zarządczej.

Archiwalny Włączenie gimnazjum do szkoły podstawowej – obowiązki dyrektorów

Przepisy nie regulują, w jaki sposób należy przekazywać majątek i dokumentację szkoły w przypadku włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej. O trybie postępowania w tej sytuacji może zdecydować organ prowadzący szkoły lub dyrektorzy obydwu szkół, porozumiewając się ze sobą w tej sprawie. Podpowiadamy, jakie obowiązki leżą po stronie dyrektorów.

Pensum dla nauczycieli bibliotekarzy wynosi 30 godzin

Archiwalny Przekształcenie gimnazjum w szkołę podstawową – czy zmienią się wymogi techniczne i BHP

Przekształcenie gimnazjum w szkołę podstawową spowoduje, że w tak utworzonej placówce od 1 września 2017 r. będą uczyć się klasy gimnazjalne II i III oraz uczniowie klas podstawowych. Gimnazjum staje się zatem podstawówką, w której może być przewaga uczniów szkoły podstawowej. Sprawdzamy, czy taka placówka musi spełniać szczególne wymogi techniczne odpowiednie dla szkół podstawowych.

Staż nauczyciela

Archiwalny Wdrażanie nowej podstawy programowej – zadania dyrektora

Rok szkolny 2017/2018 to początek nauczania zgodnie z nową podstawą programową. Nie obejmuje ona jednak wszystkich klas i typów szkół. Przedstawiamy harmonogram oraz przykładowe czynności dyrektora związane z wdrażaniem nowej podstawy.

Dyrektor szkoły konsultuje zmieniany arkusz organizacji szkoły z radą pedagogiczną

Archiwalny Majowe obowiązki informacyjne względem nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły – 14 pytań i odpowiedzi

W maju 2017 r., a niektórych przypadkach także w kolejnych latach szkolnych na dyrektorach wybranych rodzajów szkół ciążył będzie obowiązek poinformowania wszystkich nauczycieli i pracowników szkoły o zmianie pracodawcy wynikającej z faktu transformacji szkoły będącej konsekwencją wdrażania reformy oświaty. Choć zagadnienie to mogłoby wydawać się oczywiste, to jednak wzbudza wiele wątpliwości w praktyce, które odzwierciedlają liczne pytania czytelników zadawane w Poradni Portalu Oświatowego, jak również podczas szkoleń prowadzonych w przez Redakcji. Zachęcamy do zapoznania się z najciekawszymi pytaniami i odpowiedziami.

Pracownik pobił kolegę – może mieć zwolnienie dyscyplinarne

Archiwalny Kryteria doboru do stanu nieczynnego i zwolnienia dla nauczycieli w gimnazjach – 14 przykładów z praktyki szkolnej

Spodziewany intensywny ruch kadrowy w gimnazjach będzie wiązał się z koniecznością wyboru nauczycieli, którzy zostaną przeniesieni w stan nieczynny, a w razie odmowy – otrzymają wypowiedzenie stosunku pracy. Wybór ten może nastąpić jedynie na podstawie obiektywnych i usprawiedliwionych kryteriów. Sprawdź, jak zastosować je w praktyce!

Tematyka

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania
 
Zadaj pytanie ekspertowi »

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty