Gminy likwidują place zabaw oraz nie utrzymują ich w stanie bezpiecznym dla użytkowników, jak wynika ze skarg kierowanych do Rzecznika Praw Dziecka. Rzecznik apeluje do wójtów, burmistrzów i prezydentów miast o zapewnienie miejsc zabaw dla dzieci, prawo do wypoczynku i zabawy mają one bowiem zagwarantowane w Konwencji o Prawach Dziecka.
18 maja 2013 roku Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do Prezydentów Miast, Burmistrzów i Wójtów z prośbą o podjęcie działań informacyjnych, uświadamiających i uwrażliwiających osoby dokonujące kontroli biletów i dokumentów uprawniających do ulg w środkach transportu lokalnego na dobro kontrolowanych dzieci i młodzieży.
Liczba dni zwolnienia od pracy w związku z wychowywaniem dziecka do lat 14 powinna być uzależniona od liczby posiadanych dzieci - o zmianę przepisów apeluje Rzecznik Praw Dziecka.
27 marca 2013 roku Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas z prośbą o zbadanie sposobu oceny konkursów przedmiotowych w poszczególnych województwach, a także podjęcie działań, które spowoduję, że uczniowie biorący udział w konkurach na terenie całej Polski będą mieli poczucie sprawiedliwego traktowania.
26 marca 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 lutego 2013 r. w sprawie ustanowienia Odznaki Honorowej za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka (Dziennik Ustaw z 11 marca 2013 poz. 333), ustalenia jej wzoru, zasad i trybu nadawania oraz noszenia.
Marek Michalak zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas o informacje o działaniach podjętych przez ministerstwo w sprawie nieprzestrzerzgania pez szkoły obowiązku zapewnienia uczniom miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych.
Niedostateczne przygotowanie nauczycieli do zmian w edukacji dzieci z niepełnosprawnością, niekorzystna dla tych dzieci interpretacja przepisów prawa oświatowego i niedocenianie instytucji kształcenia włączającego - to, według rzecznika praw dziecka, główne problemy edukacji uczniów niepełnosprawnych.
Jak dokonać przeglądu higieny osobistej w szkołach, by nie naruszyć godności dzieci? To pytanie nurtuje nauczycieli i rodziców uczniów, zwłaszcza w placówkach, w których występuje wszawica.
Rzecznik Praw Dziecka po raz kolejny zwraca uwagę resortowi edukacji na nieskuteczność postępowań dyscyplinarnych dla nauczycieli. Rzecznik widzi potrzebę udziału w tym postępowaniu osób z wykształceniem prawniczym, przedstawicieli rady rodziców, a także rodziców ucznia, poszkodowanego działaniem nauczyciela.
Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do Głównego Inspektora Sanitarnego z prośbą o analizę i opinię dotyczącą niekorzystnego dla dzieci rozkładu zajęć w przedszkolach, oddziałach i punktach przedszkolnych.
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas, pytając o planowane działania resortu związane z odnotowanymi przypadkami przemocy nauczycieli w stosunku do uczniów.
Poziom społecznej akceptacji dla bicia dzieci nadal należy ocenić jako wysoki. W dalszym ciągu też zdecydowana większość osób aprobuje stosowanie tzw. „klapsów”, bo aż 68% - takie wyniki badań przedstawił, 20 listopada na konferencji prasowej dotyczącej startu kampanii społecznej „Nie ma dzieci - są ludzie”, Rzecznik Praw Dziecka.
Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do resortu pracy z wnioskiem o skrócenie okresu przejściowego, w którym żłobki założone przed 4 kwietnia 2011 r. mogą działać bez wpisu do rejestru.
Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do kuratorów oświaty, by uwrażliwił dyrektorów szkół na pomoc dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym. Warto zachęcić ich, aby w tym roku szkolnym w sposób szczególny odnieśli się do zadań szkoły służących realizacji właściwie zorganizowanej pomocy dla uczniów, przede wszystkich tych, których chroni Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych. Odpowiednio zorganizowana edukacja daje im bowiem szansę na rozwój oraz osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości.
Dnia 20 września 2012 r. Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak w wystąpieniu do Ministra Zdrowia przypomniał o konieczności wprowadzenia uregulowań prawnych, które umożliwiłyby egzekwowanie norm żywieniowych, opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia w odniesieniu do dzieci uczęszczających do żłobków, przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.