„Dwa monologi nie czynią dialogu”/Jeff Daly
Umiejętność komunikowania się jest jedną z kluczowych umiejętności człowieka. Pozwala na budowanie relacji, tworzenie więzi, manifestowanie siebie, stawianie granic wreszcie na samostanowienie. Komunikacja jest zatem umiejętnością złożoną i wykracza daleko poza umiejętność mówienia. Nie wystarczy także połączenie słuchania i mówienia.
Rok szkolny 2017/2018 przyniósł kolejne zmiany w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i przedszkolach. Zmodyfikowano zapisy kilku rozporządzeń, a dodatkowo w życie weszły kolejne, co spowodowało niemały mętlik związany ze stosowaniem przepisów. Zachęcamy do obejrzenia e-szkolenia o nowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podczas którego Marzenna Czarnocka porządkuje wprowadzone zmiany i wyjaśnia, jakie niosą nowe obowiązki wobec dyrektorów, nauczycieli specjalistów i wychowawców.
W związku z wieloma wątpliwościami dotyczącymi edukacji włączającej i nowych rozwiązań dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.
Podstawą organizacji kształcenia specjalnego jest art. 127 ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie jego brzmieniem kształceniem tym obejmuje się dzieci wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Sprawdź, jakie zmiany w zasadach organizacji pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dotyczą przedszkoli.
Każda placówka powinna być odpowiednio przygotowana do udzielenia wsparcia swoim uczniom. Począwszy od przyjęcia odpowiednich regulacji w prawie wewnątrzszkolnym, przez sprawdzone procedury i praktyczne rozwiązania wykorzystujące zasoby szkoły i możliwości wsparcia zewnętrznego, po działania umożliwiające elastyczne reagowanie na specyficzne potrzeby konkretnego ucznia. W e-booku znajdziesz praktyczne wskazówki, jak wspierać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i jakie są zadania dyrektora w tym zakresie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu niepublicznym powinna wyglądać tak samo jak w innych placówkach publicznych. Jednak taka placówka nie ma obowiązku prowadzenia zajęć w zakresie wczesnego wspomagania, jeżeli nie przewiduje tego statut.
W roku szkolnym 2015/2016 priorytetami MEN będą m.in. uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jakość kształcenia ponadgimnazjalnego oraz rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród uczniów. Rok ten będzie „Rokiem Otwartej Szkoły” - ogłosiła Minister Edukacji Narodowej, informując o ustalonych podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa w nadchodzącym roku szkolnym.
Pedagog szkolna w gimnazjum w K. wytypowała w tym roku szkolnym około 40 uczniów wymagających zajęć socjoterapeutycznych. Czy dyrektor może zatrudnić socjoterapeutę na pół etatu? Czy inny nauczyciel lub pedagog powinni mieć przydzielone zajęcia socjoterapii w ramach etatu?
Uczeń upośledzony w szkole ogólnodostępnej to konieczność indywidualizacji pracy z dzieckiem, którego możliwości intelektualne są bardzo ograniczone. Dysfunkcje te mają źródło w nieodwracalnych zmianach centralnego układu nerwowego (CUN). Pomimo wytrwałości i zaangażowania dziecka w obowiązki szkolne, efekty jego pracy często są znikome.
Według danych Systemu Informacji Oświatowej, w polskich przedszkolach i szkołach uczy się 7815 dzieci i młodzieży z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. 88% z nich uczęszcza do szkół ogólnodostępnych, a 12% do specjalnych. System oświaty zapewnia wsparcie w rozwoju i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, stosownie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Ważną częścią wsparcia jest przygotowanie kadry edukacyjnej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami - w ramach projektów systemowych aż 52 tysiące nauczycieli zostało przeszkolonych w tym zakresie.
Pomimo zobowiązań państw członkowskie do wspierania edukacji integracyjnej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawni dorośli wciąż nie mają odpowiedniego dostępu do edukacji. Tak wynika ze sprawozdania opublikowanego 10 lipca tego roku przez Komisję Europejską. Sprawozdanie pt. „Edukacja a niepełnosprawność/specjalne potrzeby - polityka i praktyki w UE w dziedzinie kształcenia, szkolenia i zatrudnienia uczniów niepełnosprawnych i mających specjalne potrzeby edukacyjne”, zostało opracowane dla Komisji Europejskiej przez niezależną sieć ekspertów w dziedzinie nauk społecznych w zakresie kształcenia i szkolenia (NESSE).
Podstawą pracy z uczniem niepełnosprawnym umysłowo są wiedza i przeświadczenie, że dysfunkcje, jakie u niego występują, nie wynikają z negatywnej postawy, a jedynie ze złego funkcjonowania mózgu. Aby zastosować odpowiednie metody pracy z uczniem, trzeba najpierw poznać jego ograniczenia.
Rodzaj dysfunkcji określa charakter pomocy udzielanej uczniowi w ramach planu działań wspierających (PDW) lub indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). Prowadzone działania, zgodnie z rozporządzeniem, powinny być co najmniej raz w roku ewaluowane. Wynika to zarówno z prawa, jak i konieczności stworzenia arkusza organizacyjnego szkoły. O ile ocena efektów pracy ucznia przewiduje kontynuację działań wspierających, należy przewidzieć to umieszczając w planie pracy szkoły niezbędne godziny. Tyle na temat działań ewaluacyjnych mówi prawo. Jak jednak podsumować prowadzone działania? Czemu one służą? Czy jedynie dodatkowej biurokratyzacji, zwiększeniu zakresu pracy i tak obłożonego papierkami nauczyciela?
Chociaż problemy dziecka z czytaniem i pisaniem ujawniają się dopiero w szkole, to jednak już w wieku przedszkolnym można dostrzec symptomy zapowiadające te trudności. Wiedza, umiejętność obserwacji i dostrzegania objawów pozwalają odpowiednio wcześnie wykryć dzieci z problemami i zapewnić im właściwą pomoc. Dzieci ryzyka dysleksji powinny być objęte pomocą specjalistów jeszcze przed podjęciem nauki w szkole. Im wcześniejsza interwencja, tym lepsze wyniki. Dziecko z symptomami dysleksji rozwojowej nie musi stać się dyslektykiem. Zobacz, na jakie symptomy trzeba zwrócić uwagę. Sprawdź, o co pytać rodziców w sytuacji pojawiających się problemów dziecka w nauce czytania i pisania.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.