Cel szkoły wynika z przepisów oświatowych oraz koncepcji pracy szkoły przyjętej przez osobę prowadzącą. Może pokazywać indywidualny charakter placówki. Zadania szkoły mają związek z typem szkoły. Mogą wskazywać elementy procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, na które szkoła będzie kładła szczególny nacisk.
O tym, o której godzinie rozpoczynają się zajęcia w szkole decyduje dyrektor ustalając tygodniowy rozkład zajęć na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły.
Rada gminy zakładając szkołę nadaje jej pierwszy statut. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły.
Poznaj przykładowe zapisy w statucie szkoły dotyczące działania w szkole zespołu wychowawców.
Szkoła filialna nie jest samodzielną jednostką organizacyjną. Z zapisów ustawowych wynika, że program wychowawczy oraz program profilaktyki jest uchwalany na poziomie organizacyjnym szkoły.
Do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w szkole zobowiązany jest dyrektor. Zadaniem jego jest także sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad zapewnieniem uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki przez nauczycieli. Zapewnienie uczniom higienicznych warunków nauki wymaga odpowiedniego dzielenia czasu pobytu ucznia w szkole na czas wysiłku i odpoczynku.
Przepisy zobowiązują do określenia w statucie szkoły obowiązków ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły. Zapoznaj się z poradą, na temat tego, jak sformułować takie zasady.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego powinny być określone w statucie szkoły, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia regulującego warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych. Umieszczanie zapisów o możliwości obniżania przewidywanych dla uczniów ocen klasyfikacyjnych sprzyjać będzie postrzeganiu oceniania jako systemu represyjnego.
Rzecznika Praw Obywatelskich zaniepokoiła interpretacja prawa oświatowego uzależniająca status prawny pełnoletnich uczniów od tego, czy uczeń utrzymuje się samodzielnie czy pozostaje na utrzymaniu rodziców. Zdaniem RPO, różnicowanie sytuacji prawnej ze względu na obowiązek alimentacyjny to różnicowanie ze względu na sytuację finansową, co narusza konstytucyjną gwarancję równości. Rzecznik prosi resort edukacji o zajęcie stanowiska w tej sprawie.
Nowej szkoły publicznej nie zakłada dyrektor szkoły, lecz właściwa jednostka samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkoły danego typu (art. 5 UoSO). Zakładana jest ona w trybie art. 58 UoSO. Organ, który zakłada szkołę podpisuje akt założycielski oraz nadaje jej pierwszy statut. Przeczytaj o zasadach jakie obowiązują, gdy statut placówki włączonej do zespołu szkół ma sprzeczne postanowienia ze statutem zespołu szkół.
Przepisy ustawy o systemie oświaty, zwanej dalej UoSo, zobowiązują do określenia w statucie szkoły m.in. szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego, z uwzględnieniem przepisów UoSo i rozporządzeniaw sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Jak dokonać zmian w statucie, na skutek wprowadzenia nowych zapisów oceniania wewnątrzszkolnego przeczytasz w tym artykule.
Dokumentem regulującym funkcjonowanie szkoły jest jej statut. Określone, w drodze rozporządzenia, ramowe statuty szkół opisują ogólne zasady organizacji szkoły i zakresy spraw, które powinny być ustalone w statucie. Zgodnie z tymi przepisami statut szkoły powinien określać m. in. formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie,
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.