współpraca z rodzicami
Archiwalny Ocenianie uczniów – nie zapominaj o konieczności współpracy z rodzicami
Jak wiadomo w procedurze oceniania uczniów ważna jest ścisła współpraca nauczycieli z rodzicami. Przejawia się ona m.in. poprzez informowanie rodziców o ocenach i postępach ich dziecka. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, by ta współpraca funkcjonowała prawidłowo i by ocenianie uczniów przebiegło zgodnie z przepisami.
W pierwszej kolejności należy upewnić się, czy rodzice zapoznali się z wymogami dotyczącymi nauczania. Jak wiadomo, nauczyciele na początku każdego roku szkolnego mają obowiązek poinformowania uczniów oraz ich rodziców o tym, jak będzie wyglądać ocenianie uczniów, a w szczególności o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych (art. 44b ust. 8 ustawy o systemie oświaty).
Prace uczniów muszą być udostępniane
Jednym z przejawów współpracy z rodzicami jest obowiązek udostępniania już sprawdzonych i ocenionych prac ucznia. Uczeń lub jego rodzic nie musi zwracać się z wnioskiem udostępnienie pracy. Udostępnianie prac jest jednym z elementów oceniania, które ma na celu m.in.:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
- motywowanie do dalszych postępów w nauce,
- dostarczanie rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach.
Ten temat szczegółowo omówiliśmy w artykule Udostępnianie prac pisemnych – uczniom i ich rodzicom
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czy konieczne jest informowanie rodziców o wymogach oceniania
- Jakie są zasady udostępniania prac uczniów
- Jak informować o wynikach testów sprawdzających i diagnostycznych
- Jakie są procedury składania zastrzeżeń do rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i zachowania