Nowe rozporządzenie dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych zostało właśnie podpisane i oczekuje na wejście w życie. Rozporządzenie nie przewiduje żadnych rewolucyjnych zmian.
Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej. Pobierz wzór uchwały w tej sprawie!
Dotychczasowe rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych będzie obowiązywało równolegle z nowym, do czasu wygaszenia kształcenia w szkołach publicznych starego typu. Konieczne jest więc zapewnienie spójności pomiędzy starym a nowym rozporządzeniem.
Od 1 września br. ma zacząć obowiązywać nowe rozporządzenie dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Nie zmienia ono dotychczasowych wytycznych, a jedynie dostosowuje przepisy do nowego ustroju szkolnego. Sprawdź szczegóły!
Od początku roku szkolnego 2015/2016 obowiązują nowe przepisy, które przyniosły takie zmiany, jak m.in. możliwość śródrocznej i rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej uczniów uczących się na każdym etapie edukacyjnym, a nie tylko do uczniów I etapu edukacyjnego. Zmianie uległa również możliwość zgłaszania zastrzeżeń do dyrektora szkoły w sprawie niezgodnego z przepisami ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania.
Nauczyciele mają obowiązek informowania uczniów i ich rodziców o rocznych ocenach przewidywanych na podstawie art. 44g ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.
Wiele kwestii związanych ze zmianą przepisów dotyczących oceniania obowiązujące od 1 września 2015 r. mogą okazać się pod koniec roku szkolnego problematyczne. Okazuje się bowiem, że nie zawsze wiadomo, kiedy wpisywać na świadectwie oceny z religii lub jakie dodatkowe osiągnięcia uczniów powinny się tam znaleźć. Przedstawiamy odpowiedzi na najbardziej problematyczne zagadnienia.
W ciągu roku szkolnego uczniowie często dostarczają opinie lekarza lub inne oświadczenia, które uprawniają ich do zwolnienia z danych zajęć. Powstaje wtedy jednak kilka wątpliwości, w tym m.in. jak klasyfikować takiego ucznia, kiedy można zwolnić ucznia z uczestniczenia w zajęciach i jakich wpisów dokonywać w dokumentacji szkolnej.
Prace ucznia powinny być udostępniane uczniom i ich rodzicom w każdym możliwym momencie. Do tego nie jest już potrzebny wniosek - przypomina Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wniosek będzie jednak niezbędny w sytuacji, gdy wgląd w prace dotyczy egzaminów.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.