20 lipca 2012 r. Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił się do Ministra Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas z prośbą o podjęcie działań, które zapewnią uczniom praktyczną możliwość pozostawiania w pomieszczeniach placówki oświatowej części podręczników i innych przyborów szkolnych.
Czytelnik zwrócił się z prośbą o pomoc w sytuacji konieczności połączenia zajęć WF-u w klasach o różnej podstawie programowej: „Od września 2012 r. w mojej placówce (technikum) będą oddziały realizujące starą podstawę programową oraz nową. Kwestia dotyczy godzin wychowania fizycznego. Ze względu na nieliczne klasy, dotychczas łączone były lekcje WF dziewczyn pomiędzy np. klasę II i IV. Czy w związku z wprowadzeniem nowej podstawy programowej takie rozwiązanie będzie możliwe? Tzn. przykładowe połączenie grup dziewczyn z kl. III (stara podstawa) i klasy I (nowa podstawa)”. Zapoznaj się z poradą eksperta z kuratorium - czy takie połączenie jest możliwe i na jakich warunkach.
Zajęcia są prowadzone w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych, liczących od 10 do 24 uczniów.
Przepisem wskazującym, jakie niezbędne wyposażenie powinno znajdować się w pomieszczeniach przeznaczonych dla uczniów klasy I szkoły podstawowej jest podstawa programowa.
Na swojej stronie internetowej ministerstwo edukacji podsumowało działania oświatowe, które zostały podjęte w roku szkolnym 2011/2012. Zgodnie z informacją: wdrożenie rządowego programu Cyfrowa Szkoła oraz przedłużenie o dwa lata okresu, w którym rodzice podejmują decyzję o posłaniu do szkoły sześciolatka to jedne z najważniejszych decyzji Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2011/2012. Wakacje rozpoczyna właśnie 5 mln 474 tys. 600 uczniów i słuchaczy ze szkół różnego typu.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego. Każda szkoła rozstrzyga te kwestie indywidualnie.
Dnia 12 czerwca odbyła się konferencja prasowa z udziałem minister edukacji narodowej Krystyny Szumilas, dotycząca zmian w nauczaniu przedmiotu historia i społeczeństwo. Minister podkreślała, że chce by „Ojczysty Panteon i ojczyste spory" był wątkiem obowiązkowym w nauczaniu przedmiotu historia i społeczeństwo. Odpowiedni projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, w którym znajduje się zapis o obowiązkowej realizacji wątku „Ojczysty Panteon i ojczyste spory" trafił do konsultacji zewnętrznych.
Dnia 31 maja we Wrocławiu odbyło się spotkanie minister edukacji narodowej Krystyny Szumilas z dyrektorami wydziałów katechetycznych. Minister podkreślała na nim, że zasady organizacji i finansowania nauczania religii w szkołach nie ulegają zmianie.
Od 1 września 2012r. trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa umożliwia m.in. dalsze kształcenie począwszy od klasy drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
Diagnozowanie i ocenianie stanu wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonane przez nauczyciela prowadzącego zajęcia w formach przewidzianych statutem szkoły lub w formach przewidzianych w zasadach oceniania stosowanych przez nauczyciela i wynikających ze specyfiki danych zajęć edukacyjnych.
Statut przedszkola niepublicznego powinien określać organizację placówki. Przepisy nie precyzują, co składa się na pojęcie „organizacja placówki”. Jednak na podstawie różnych zobowiązań, jakie dla przedszkola niepublicznego wynikają z przepisów, można określić sprawy, które powinien rozstrzygnąć statut w rozdziale „organizacja placówki”, np.: ustalenie dziennego i rocznego czasu pracy przedszkola, wskazanie w jakim czasie odbywa się realizacja podstawy programowej.
W związku z nową podstawą programową kształcenia ogólnego, której realizacja rozpocznie się w klasach pierwszych liceum ogólnokształcącego od roku szkolnego 2012/2013, zmienione zostało rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Zmiana wprowadza odrębne regulacje dotyczące kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotów uzupełniających na IV etapie edukacyjnym, tj. historii i społeczeństwa oraz przyrody. Nowe przepisy wchodzą w życie 4 maja 2012 r.
Dnia 28 marca w MEN odbyło się spotkanie minister edukacji narodowej, Krystyny Szumilas, z dziennikarzami. Tematem spotkania była akcja informacyjna poświęcona sześciolatkom. Minister chce, aby wszyscy, którzy mają wpływ na system edukacji, działali wspólnie i pomagali rodzicom w podjęciu decyzji o rozpoczęciu nauki w szkołach ich sześcioletnich dzieci.
W związku z tym, że od września 2012 r. w szkołach ponadgimnazjalnych zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa, Ministerstwo Edukacji Narodowej na swojej stronie internetowej przedstawiło porównanie liczby godzin przeznaczonych na nauczanie historii w starej i nowej podstawie programowej.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.