Przepis, na który powołuje się pytający dotyczy oddziałów specjalnych i możliwości obniżenia liczby uczniów tylko w tych oddziałach.
W wypadku przedstawionym w pytaniu powołanie oddziału integracyjnego oznacza zmiany w organizacji tak, by zapewnić odpowiednią liczbę uczniów pełnosprawnych oraz wsparcie nauczyciela wspomagającego. Może to pociągać za sobą konieczność przeniesienia niektórych uczniów do innych oddziałów, co z punktu widzenia ich funkcjonowania emocjonalnego może negatywnie wpływać na uczniów oraz może być powodem niezadowolenia rodziców.
Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem należy zastosować przepisy rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Organizacja dowozu dzieci niepełnosprawnych do szkół i placówek jest zadaniem własnym gminy, wynikającym z ustawy o systemie oświaty (art. 14a ust. 4 oraz art. 17 ust. 3a). Ustawa zakreśla jednak ramy realizacji tego zadania.
Przepisy w sprawie ramowych statutów nie przewidują liceów ani oddziałów specjalnych dla uczniów z autyzmem czy ZA, tak więc w świetle prawa możliwą formą kształcenia dla tych uczniów są licea ogólnodostępne lub integracyjne, lub oddziały integracyjne w szkołach liceach ogólnodostępnych
Podstawą pracy z uczniem niepełnosprawnym umysłowo są wiedza i przeświadczenie, że dysfunkcje, jakie u niego występują, nie wynikają z negatywnej postawy, a jedynie ze złego funkcjonowania mózgu. Aby zastosować odpowiednie metody pracy z uczniem, trzeba najpierw poznać jego ograniczenia.
Obowiązek szkolny trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
Dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z zajęć z wychowania fizycznegona podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach. Przeczytaj, co zrobić, w razie posiadania przez dziecko orzeczenia o niepełnosprawności.
Kształcenie specjalne jest formą nauczania (realizacji zajęć edukacyjnych odpowiednio do potrzeb i możliwości ucznia), zaś zajęcia wyrównawcze, rewalidacyjne i specjalistyczne są formą pomocy uczniom w wyrównywaniu deficytów i ewentualnych trudności w opanowaniu treści programowych i funkcjonowaniu ucznia w szkole. Artykuł opisuje szczegółowe regulacje prawne.
Do końca lutego dyrektor podejmuje decyzje w sprawie wydłużenia etapu edukacyjnego uczniom. Przedłużenie okresu nauki dotyczy uczniów niepełnosprawnych oraz w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Sprawę każdego ucznia trzeba rozpatrzeć indywidualnie, dokładnie przeanalizować jego sytuację i osiągnięcia edukacyjne. Jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze, radzie pedagogicznej i jak krok po kroku wydłużyć naukę uczniowi oraz jak klasyfikować, promować i realizować plan nauczania z takim uczniem - w tym tekście.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.