Od 8 marca 2013 r. obowiązują nowe zasady organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim. Sprawdź, co się zmieniło!
Możliwe jest przedłużenie okresu nauki uczniowi niepełnosprawnemu na każdym etapie edukacyjnym. Zasady przedłużania etapu nauki różnią się jednak w zależności od tego, gdy decyzja o przedłużeniu okresu nauki dotyczy w ostatniej klasie danego poziomu edukacyjnego.
„Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami - analiza i zalecenia", to raport przygotowany przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, który zawiera szereg szczegółowych rekomendacji odnoszących się do realizacji prawa do nauki bez dyskryminacji i na zasadach równych szans. Raport został skierowany do Minister Edukacji Narodowej. Przeczytaj o najważniejszych wyzwaniach dla resortu edukacji, które zdaniem Rzecznika pomogą zapewnić równe szanse w dostępie do edukacji.
System oświaty zapewnia każdemu obywatelowi prawo do kształcenia oraz możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami. W odniesieniu do uczniów niepełnosprawnych, prawo to może być realizowane we wszystkich typach szkół.
Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do kuratorów oświaty, by uwrażliwił dyrektorów szkół na pomoc dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym. Warto zachęcić ich, aby w tym roku szkolnym w sposób szczególny odnieśli się do zadań szkoły służących realizacji właściwie zorganizowanej pomocy dla uczniów, przede wszystkich tych, których chroni Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych. Odpowiednio zorganizowana edukacja daje im bowiem szansę na rozwój oraz osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości.
Uczeń upośledzony w szkole ogólnodostępnej to konieczność indywidualizacji pracy z dzieckiem, którego możliwości intelektualne są bardzo ograniczone. Dysfunkcje te mają źródło w nieodwracalnych zmianach centralnego układu nerwowego (CUN). Pomimo wytrwałości i zaangażowania dziecka w obowiązki szkolne, efekty jego pracy często są znikome.
Zasady dowożenia uczniów do szkół i placówek publicznych regulują przepisy ustawy o systemie oświaty. W stosunku do uczniów niepełnosprawnych uczęszczających do szkoły ponadgimnazjalnej ustawodawca enumeratywnie wymienił rodzaje niepełnosprawności, które uprawniają do bezpłatnego dowozu do szkoły.
Według danych Systemu Informacji Oświatowej, w polskich przedszkolach i szkołach uczy się 7815 dzieci i młodzieży z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. 88% z nich uczęszcza do szkół ogólnodostępnych, a 12% do specjalnych. System oświaty zapewnia wsparcie w rozwoju i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, stosownie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Ważną częścią wsparcia jest przygotowanie kadry edukacyjnej do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami - w ramach projektów systemowych aż 52 tysiące nauczycieli zostało przeszkolonych w tym zakresie.
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej podał informację o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego serdecznie zaprasza Dyrekcje szkół podstawowych z terenu województwa małopolskiego do zgłaszania swoich uczniów do udziału w bezpłatnych warsztatach świadomościowych na temat niepełnosprawności.
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej podał informację o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb absolwentów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.