To co prawda dopiero projekt, ale bardzo ważny na etapie ustalania nowej organizacji pracy placówek publicznych. Z systemu oświaty ma zniknąć rozporządzenie w sprawie ramowych statutów szkół publicznych, a w zamian przewiduje się nowe rozporządzenie regulujące szczegółową organizację publicznych szkół i przedszkoli o nieco innym zakresie przedmiotowym. Sprawdzamy, jakie regulacje trzeba będzie zastosować jeszcze przed 1 września br.
Wdrażanie reformy oświaty wiąże się z wieloma nowymi zadaniami dla dyrektorów szkół, a także organów prowadzących. Począwszy od uchwał związanych z dostosowaniem sieci szkół, po sprawne przeprowadzenie ruchów kadrowych w maju czy zmianę dokumentacji szkolnej. Przedstawiamy najważniejsze zadania dyrektora szkoły i terminy wprowadzania zmian.
Główne zadania dyrektora szkoły na rok szkolny 2017/2018 to m.in. śledzić zmieniające się prawo oświatowe, przygotować organizację szkoły oraz informować nauczycieli, rodziców i uczniów o postępujących zmianach w szkole. Jednak to tych zmian trzeba się dobrze przygotować, a przede wszystkim znać obowiązujące przepisy. Przedstawiamy prezentację dotyczącą najważniejszych obowiązków dyrektora w obliczu reformy oświaty!
Reforma oświaty wprowadza wiele nowych obowiązków dla dyrektora placówki oświatowej. Począwszy od organizacji pracy, jak wprowadzenie nowej podstawy programowej, uwzględnienie nowych zajęć, po przenoszenie nauczycieli w stan nieczynny, czy weryfikację kwalifikacji oraz nowelizację statutu. Większość nowych obowiązków dyrektor musi wykonać już 2017 r. Podpowiadamy, co się zmieni i jakie zadania czekają dyrektorów!
Od 20 do 24 lutego 2017 możesz wziąć udział w webinariach, warsztatach online i czatach z Ekspertami Portalu Oświatowego. W jednym miejscu zebraliśmy dla Ciebie wszystkie materiały konferencyjne: analizy, porady, wzory dokumentów i e-booki do pobrania.
Wielu dyrektorów gimnazjów, planując ruchy kadrowe związane z reformą ustroju szkolnego, zadaje sobie pytanie: czy w okresie wdrażania reformy oświaty obowiązywała będzie szczególna ochrona stosunku pracy nauczycieli – członków związku zawodowego? Odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest jednoznaczna. Rozważmy to zagadnienie na tle wszystkich wariantów rozwiązań, które będą stosowane w gimnazjach.
Czy nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze godzin może pracować w szkole niepublicznej bez zgody dyrektora szkoły? Czy dyrektor szkoły musi wyrazić zgodę nauczycielowi na pracę w innej szkole na podstawie umowy zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej? Rozważmy, jaki jest zakres zakazu podwójnego zatrudnienia przewidziany w przepisach reformujących system oświaty.
Jedną z najistotniejszych zmian w ustawie o systemie oświaty jest powstanie nowych oddziałów klas w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym i technikum. Niewykluczone, że dyrektorzy wskazanych szkół będą zatrudniać nowych nauczycieli do pracy w powstających oddziałach. Od 1 marca br. dyrektor będzie musiał sprawdzić, czy kandydat do pracy spełnia warunek niekaralności dyscyplinarnej.
W nowych przepisach znacznie ograniczono możliwość przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora szkoły. Przedłużenie będzie dopuszczalne tylko w określonych przypadkach, nie później niż do 31 sierpnia 2019 r. Aby móc skorzystać z tego uprawnienia, dyrektor musi zaktualizować ocenę pracy.
Reforma oświaty koncentruje się przede wszystkim na eliminacji gimnazjów ze struktury szkolnictwa. W związku z tym wprowadzono specjalną procedurę, która ma rozwiązywać powstały w wyniku reformy problem nadwyżek kadrowych.
Po burzliwych konsultacjach, 14 lutego br. Minister Edukacji Narodowej podpisała nowe rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Nowa podstawa programowa będzie wdrażana stopniowo.
Konsekwencją reformy oświatowej są zmiany w podstawie programowej oraz planach nauczania we wszystkich szkołach. Minister Edukacji Narodowej 14 lutego podpisała nowe rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Jako pierwsi od 1 września 2017 r. nowej podstawy będą nauczać nauczyciele prowadzący zajęcia w klasach I, IV i VII szkoły podstawowej. Sprawdź, kogo obejmie nowa podstawa, jakie są zadania związane z wrażaniem nowej podstawy i jak ułożyć ramowe plany nauczania.
Reforma oświaty może wywołać liczne problematyczne sytuacje wynikające m.in. ze zmian organizacyjnych, z naboru nowych uczniów, konieczności zatrudnienia lub ograniczenia zatrudnienia nauczycieli i specjalistów. Przedstawiamy prezentację, w której odpowiadamy na pytania, na co zwrócić szczególną uwagę, organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną od 1 września 2017 r.
O ile ogólne zasady kształcenia i organizowania wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pozostają niezmienione w nowym Prawie oświatowym, o tyle zmiana ustroju szkolnego może wywołać liczne problematyczne sytuacje, wynikające ze zmian organizacyjnych, z naboru nowych uczniów, konieczności zatrudnienia lub ograniczenia zatrudnienia nauczycieli i specjalistów itp. Dowiedz się, na co zwrócić szczególną uwagę, organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną od 1 września 2017 r.
Coraz częściej wśród uczniów są dzieci i młodzież, którzy pobierali naukę w zagranicznych szkołach, a także niebędący obywatelami polskimi. Poznaj zasady przyjmowania cudzoziemców do szkół oraz kryteria, na podstawie których dyrektor kwalifikuje ucznia do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr.
Zmiany organizacyjne w szkole, nabór nowych uczniów, ograniczenie zatrudnienia specjalistów to tylko niektóre kwestie, którymi musi zająć się dyrektor w związku z wdrażaniem reformy oświaty. Zapraszamy do e-szkolenia Pani Marzenny Czarnockiej, która wyjaśni dyrektorom placówek oświatowych, na co muszą zwrócić szczególną uwagę, organizując pracę szkoły od 1 września 2017 r., również tą związaną z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Jeśli rodzice chcą, by ich dziecko kontynuowało wychowanie przedszkolne w danej placówce, powinni najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem rekrutacji złożyć pisemną deklarację na ręce dyrektora placówki. Dyrektor nie może odmówić przyjęcia takiej deklaracji.
W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek zamieszkania na obszarze danej gminy, niż liczba wolnych miejsc w publicznym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w publicznej szkole podstawowej lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane jest pod uwagę m.in. kryterium wielodzietności rodziny kandydata. Pobierz wzór oświadczenia o wielodzietności rodziny kandydata.
Wniosek o przyjęcie do publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej, publicznej innej formy wychowania przedszkolnego składa się odpowiednio do dyrektora wybranego publicznego przedszkola lub wybranej publicznej szkoły, a w przypadku wyboru oddziału przedszkolnego w publicznej szkole podstawowej lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego - odpowiednio do dyrektora publicznego przedszkola lub publicznej szkoły podstawowej. Pobierz wzór wniosku!
Rok szkolny 2017/2018 jest szczególny w zakresie postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli (w tym oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych). Poznaj nowości w naborze do przedszkoli i skutki reformy systemu oświaty - na rok szkolny 2017/2018.
Wejście w życie ustawy prawo oświatowe pociąga za sobą szereg konsekwencji dla przedszkoli i innych placówek wychowania przedszkolnego. Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi przeprowadzenia rekrutacji do przedszkoli na rok 2017/2018 oraz wpływu reformy na funkcjonowanie zespołów szkół, w których dotąd funkcjonowały przedszkola i oraz szkół z oddziałami przedszkolnymi.
Praktyczny poradnik dla dyrektora placówki oświatowej. W zależności od etapu studiów można wymagać od nauczyciela potwierdzenia faktu złożenia aplikacji, wzięcia udziału w postępowaniu rekrutacyjnym, potwierdzenia statusu studenta czy dowodu uiszczenia czesnego. Każde takie żądanie powinno być uzasadnione rodzajem uprawnienia, ulgi lub świadczenia, o jakie ubiega się nauczyciel, i umożliwiać weryfikację zasadności skorzystania z danego uprawnienia pracowniczego.
Wybierając zabawki do przedszkola, powinniśmy kierować się przede wszystkim bezpieczeństwem najmłodszych. Przed dokonaniem zakupu sprawdźmy koniecznie nie tylko sam produkt, ale i wszystkie dołączone do niego instrukcje. Pamiętajmy, że to, co czyni zabawkę bezpieczną, nie zależy tylko od samej zabawki, ale także od tego, w jaki sposób jest używana oraz od wieku bawiącego się nią dziecka.
Pobierz praktyczne, tabelaryczne zestawienie 50 przykładów z życia, dzięki którym dowiesz się, w jakich okolicznościach należy wypłacić pracownikowi placówki oświatowej trzynastkę. Rozwiej swoje wątpliwości, dzięki konkretnym wskazówkom Eksperta Portalu Oświatowego.
Każda placówka powinna być odpowiednio przygotowana do udzielenia wsparcia swoim uczniom. Począwszy od przyjęcia odpowiednich regulacji w prawie wewnątrzszkolnym, przez sprawdzone procedury i praktyczne rozwiązania wykorzystujące zasoby szkoły i możliwości wsparcia zewnętrznego, po działania umożliwiające elastyczne reagowanie na specyficzne potrzeby konkretnego ucznia. W e-booku znajdziesz praktyczne wskazówki, jak wspierać uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i jakie są zadania dyrektora w tym zakresie.
Ruch kadrowy w obliczu reformy, czyli zwalnianie i przenoszenie nauczycieli w stan nieczynny zgodnie z nowymi przepisami, wywołuje wiele wątpliwości. W opracowaniu rozwiewamy większość z nich.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty