Od 8 maja 2013 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które m.in. upraszcza procedury, zmniejsza katalog obowiązkowych dokumentów, likwiduje obowiązek tworzenia szkolnych zespołów dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE). Sprawdzamy, jak należy organizować pracę nauczycieli i specjalistów w zakresie pomocy udzielanej uczniom z SPE.
Do 11 czerwca 2013 r. osoby, które zajmują się bezpośrednio prowadzeniem wsparcia psychologicznego (przede wszystkim osoby mające doświadczenie w pracy z młodzieżą, zwłaszcza z młodzieżą przebywającą w placówkach resocjalizacyjnych / placówkach opiekuńczo-wychowawczych) mogą zgłosić swój udział w konsultacjach społecznych dotyczących przygotowania ogólnej koncepcji realizacji opieki psychologicznej dla nieletnich z zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich w ramach projektu „Poprawa wizerunku i odbioru społecznego młodzieży z zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich”. Konsultacje odbędą się 12 czerwca w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości w Warszawie.
8 maja 2013 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 r. sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r., poz. 532).
Odejście od tworzenia zespołu dla każdego ucznia, rezygnacja z kart indywidualnych potrzeb ucznia oraz planów działań wspierających - to główne zmiany w zasadach udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznych w szkołach. Mają one ograniczyć ilość tworzonej dokumentacji na rzecz zwiększenia czasu, który nauczyciele specjaliści będą poświęcać na pracę bezpośrednio z uczniami.
Wymóg zespołowego opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego pozostaje niezmieniony, jak informuje resort edukacji. Każdy uczeń posiadający takie orzeczenie bez względu na to gdzie się uczy (w szkole lub oddziale ogólnodostępnym, integracyjnym, specjalnym) ma mieć zorganizowaną odpowiednią do jego potrzeb pomoc i opiekę. Gwarantują to przepisy dotyczące organizacji kształcenia specjalnego
W dnia 12 i 13 grudnia odbyła się konferencje organizowana przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Jej głównym celem było zaprezentowanie propozycji zmian w prawie oświatowym, dotyczących funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych w kompleksowym wspomaganiu pracy szkół i placówek, w tym w takich aspektach jak zapewnianie bezpieczeństwa w szkole oraz obowiązek szkolny w wieku 6 lat.
Ograniczenie dokumentacji obowiązującej nauczycieli na rzecz bezpośredniej pracy z uczniami, udzielanie pomocy podczas bieżącej pracy z dziećmi, rezygnacja z obligatoryjnego tworzenia zespołu dla każdego ucznia, co uprości proces i przyspieszy udzielanie tej pomocy - takie zmiany planowane są w nowym rozporządzeniu w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 12 grudnia projekt został przekazany do konsultacji.
Pedagog szkolna w gimnazjum w K. wytypowała w tym roku szkolnym około 40 uczniów wymagających zajęć socjoterapeutycznych. Czy dyrektor może zatrudnić socjoterapeutę na pół etatu? Czy inny nauczyciel lub pedagog powinni mieć przydzielone zajęcia socjoterapii w ramach etatu?
Odpowiednio zorganizowane współdziałanie nauczycieli i wychowawców z pedagogiem szkolnym ułatwia nie tylko właściwy podział zadań i kompetencji, ale też skuteczną ich realizację. Nowe przepisy jednoznacznie wskazują na konieczność współpracy całej kadry pedagogicznej w zakresie zadań zarówno dydaktycznych, jak i wychowawczych podejmowanych wobec ucznia.Każda placówka powinna zadbać o to, by pedagog szkolny stanowił niezbędne ogniwo w działaniach szkoły i pracach zespołów nauczycielskich. Reforma pedagogiczna wyznacza nowe kierunki działań wszystkich nauczycieli, jak również powoduje, że rola pedagoga, jako specjalisty w określonych realizacjach, jest wręcz nieodzowna. Chodzi tu głównie o obszary związane z obniżeniem wieku szkolnego, zmianami w programach i planach nauczania, a także nową podstawą programową, kładącą szczególny nacisk na wychowanie. Niezwykle ważne są tu też nowelizacje dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej, konieczności indywidualizacji pracy z uczniem czy też wprowadzenie do szkół procedury „Niebieska Karta”. Świeże spojrzenie na współpracę nauczycieli z pedagogiem powinno dotyczyć zwłaszcza rozpoznawania i diagnozowania potrzeb uczniów, zapewnienia im bezpieczeństwa, jak również musi obejmować kwestie tworzenia odpowiednich do indywidualnych możliwości wychowanków warunków kształcenia, wychowania i opieki.Pedagog szkolny to także często pomost pomiędzy poszczególnymi środowiskami wychowawczymi, a więc szkołą i domem ucznia, opiekunami, środowiskiem rówieśniczym czy też innymi instytucjami wspierającymi proces wychowania.
Przepisy oświatowe rozróżniają stanowiska pedagoga i psychologa szkolnego, jednak zakres ich zadań nie został odrębnie wyszczególniony. Sprawdź, kto i na jakiej podstawie wyznacza zakres obowiązków nauczycieli specjalistów!
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.