Początek nowego roku szkolnego to szczególny moment - najlepszy czas na rozpoczęcie procesu budowania pozytywnych relacji z nowymi klasami, ale też odpowiedni moment na podjęcie próby poprawienia relacji z uczniami, z którymi już wcześniej pracowaliśmy. W trakcie dzisiejszego szkolenia przyjrzymy się obszarowi budowania relacji pomiędzy różnymi osobami zaangażowanymi w proces dydaktyczny i wychowawczy w szkole. Zastanowimy się nad tym, po co i w jaki sposób pogłębiać relacje pomiędzy poszczególnymi podmiotami tego procesu. Skupimy się na relacjach uczeń - uczeń i nauczyciel - uczeń w obrębie danej klasy, ale także spróbujemy spojrzeć na relacje pomiędzy nauczycielami a rodzicami uczniów.
Dziecko rozpoczyna naukę w szkole. To ważny moment nie tylko dla niego, ale również dla rodziców. Niezwykle istotne jest, aby zarówno rodzice, jak i ich pociechy, byli przygotowani do nowych obowiązków i do funkcjonowania w środowisku szkoły. Przekaż rodzicom swoich uczniów, jak się przygotować do nowej sytuacji.
Obok uczniów, którzy z łatwością nawiązują i utrzymują relacje rówieśnicze, spotykamy w szkole również tych, którzy mają problemy z tymi relacjami. Przejawem nieśmiałości zarówno w relacjach z rówieśnikami jak i dorosłymi jest wstydliwość oraz brak pewności siebie i swoich działań. Dziecko z takim problemem ze względu na zniekształcony obraz własnej osoby i zaniżoną samoocenę często ucieka przed światem, który wydaje mu się obcy, niezrozumiały i groźny. W konsekwencji może powodować to zmniejszanie jego aktywności, wycofanie, a nawet izolację. Zauważenie problemu dziecka na początku roku szkolnego i odpowiednie działania pozwolą uniknąć alienacji i wykluczenia w grupie rówieśniczej. Sprawdź, jak rozpoznać problem ucznia.
Zgodnie z reformą programową i założeniami organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej szkoła powinna zaspokajać potrzeby wszystkich uczniów. Szczególne ważna w tym kontekście jest indywidualizacja w podejściu do kształcenia dzieci i młodzieży, zwłaszcza w zakresie rozpoznania i zaspokojenia specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, do których należą również szczególne uzdolnienia, predyspozycje i zainteresowania.
Na stronie internetowej MEN można znaleźć wzór karty indywidualnych potrzeb ucznia oraz plan działań wspierających, które od nowego roku szkolnego przydadzą się zespołom ds. planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych.
Niepełnosprawność ruchowa, niezależnie od przyczyny, głębokości dysfunkcji, czasu wystąpienia choroby lub urazu, każdorazowo wpływa na funkcjonowanie psychofizyczne ucznia i może mieć znaczący wpływ na jego osiągnięcia edukacyjne. Uczeń z niepełnosprawnością ruchową wymaga również indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy dydaktycznych, zapewnienia szczególnych warunków edukacji.
Minister Katarzyna Hall wystosowała list do dyrektorów i nauczycieli przedszkoli i gimnazjów w związku z organizacją udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie nowych przepisów. Zaznaczyła w nim, że nowe rozwiązania wymagają pewnego dodatkowego wysiłku, a w trakcie ich wdrażania mogą pojawić się różne wątpliwości co do właściwej interpretacji i stosowania przepisów. MEN będzie zbierać informacje o ewentualnych trudnościach związanych ze stosowaniem tych przepisów.
Nowe przepisy o organizacji w szkołach pomocy psychologiczno-pedagogicznych będą obowiązywać od 1 września 2011 r. Wydaje się, że jest jeszcze sporo czasu, jednak już teraz należy podjąć czynności wdrażające. Zmiany wynikające z nowego rozporządzenia trzeba uwzględnić w arkuszu organizacji na nowy rok szkolny - to znaczy, że pewne decyzje należy podjąć już do końca kwietnia!
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.