szkoła niepubliczna

Finansowanie nauki języka polskiego dla uczniów-cudzoziemców w szkole niepublicznej

Finansowanie nauki języka polskiego dla uczniów-cudzoziemców w szkole niepublicznej

Gmina nie ma obowiązku finansowania nauki języka polskiego dla uczniów-cudzoziemców w szkołach i placówkach niepublicznych. Może ją jednak sfinansować na wniosek osoby prowadzącej szkołę. Praktyka wskazuje, że różne jest postępowanie gmin w kwestii  finansowania takiego wsparcia. Dlatego niezbędne jest ustalenie we właściwym terytorialnie  organie dotującym, czy szkoła otrzyma środki finansowe dla tych uczniów.

Punktem wyjścia do interpretacji są przepisy Rozdziału 7: „Kształcenie osób przybywających z zagranicy” ustawy Prawo oświatowe. Analiza przepisów art. 165 ust. 1 wskazuje, że kształcenie uczniów cudzoziemskich wg przepisów ustawy odbywa się tylko w szkołach i placówkach publicznych. Nie ma też wątpliwości, że regulacje zawarte w art. 165 ust. 2–6 także wprost  wskazują, że dotyczą szkoły publicznej.

Także rozporządzenie MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw uszczegóławiające zasady udzielania wsparcia uczniom-obcokrajowcom, dotyczą szkół publicznych.

Zwolennicy drugiej interpretacji uznają, że ww. przepisy nie wskazują, że dotyczą tylko szkół publicznych. A to nie wyklucza możliwości finansowania wsparcia cudzoziemców w szkołach niepublicznych. Przyjmują, że co do zasady, prawo ucznia-cudzoziemca nie jest ograniczone do szkół publicznych.

Ponadto, wskazują, że art. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, który określa definicje różnych pojęć używanych w ustawie. I tak pod pojęciem:

  • organ prowadzący ‒ należy rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego oraz osobę fizyczną prowadzących przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę,
  • szkoła – należy przez to rozumieć publiczną i niepubliczną szkołę, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, publiczną szkołę artystyczną oraz niepubliczną szkołę artystyczną o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jak interpretować przepisy dotyczące finansowania nauki języka polskiego,
  • czy gmina jest zobowiązana finansować naukę polskiego dla uczniów cudzoziemców w szkołach niepublicznych,
  • jakie są dwa kluczowe stanowiska w sprawie finansowania ww. nauki w szkołach niepublicznych.
Karta Nauczyciela w szkole niepublicznej: które przepisy stosować

Karta Nauczyciela w szkole niepublicznej – które przepisy stosować, a kiedy sięgać po Kodeks pracy

Karta Nauczyciela to tzw. pragmatyka służbowa, czyli ustawa w szczególny sposób regulująca sprawy dotyczące stosunku pracy oraz prawa i obowiązki osób wykonujących zawód nauczyciela. Ustawa ta nie jest jednak stosowana w pełnym zakresie do wszystkich nauczycieli. Szczególne ograniczenia dotyczą nauczycieli zatrudnionych jednostkach niepublicznych oraz publicznych, prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego. Co ważne, zakres stosowania pragmatyki nauczycielskiej do tej grupy nauczycieli został od 1 września 2022 r. rozszerzony o kolejne przepisy niewymienione w art. 91b ust. 2, co budzi pewne wątpliwości. Sprawdzamy, w jakim zakresie należy stosować kartę nauczyciela w szkołach niepublicznych.

Zatrudnienie nauczyciela w szkole niepublicznej – zasady z Kodeksu pracy, wymagania z Karty Nauczyciela

Do nauczycieli zatrudnionych w niepublicznych przedszkolach, szkołach i placówkach nie mają zastosowania zasady dotyczące nawiązywania stosunku pracy określone w art. 10 Karty Nauczyciela. Oznacza to, że są oni zatrudniani na zasadach określonych w Kodeksie pracy. Co do zasady nauczycieli zatrudnia się więc na podstawie umowy o pracę na czas określony lub nieokreślony. Co ważne, od 1 września 2018 r. obowiązuje przepis art. 10a Karty Nauczyciela, który stanowi, że nauczycieli w:

  • publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego,
  • przedszkolach niepublicznych, niepublicznych placówkach oraz szkołach niepublicznych i niepublicznych szkołach artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych,
  • publicznych innych formach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz niepublicznych innych formach wychowania przedszkolnego

– należy zatrudniać na podstawie umowy o pracę zgodnie z Kodeksem pracy. Nauczyciel może zostać również zatrudniony na okres próbny oraz na zastępstwo.

Od tej zasady przewidziano jednak wyjątek, o którym mowa w art. 10a ust. 2, zgodnie z którym, w przypadku nauczycieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z uczniami lub wychowankami w wymiarze nie wyższym niż 4 godziny tygodniowo, powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić również na innej podstawie niż umowa o pracę. W takim przypadku w treści łączącego strony stosunku prawnego nie mogą przeważać cechy charakterystyczne dla stosunku pracy. Oznacza to, że umowa zlecenia nie może zastępować umowy o pracę. Co jednak ważne, także ci nauczyciele muszą spełniać wymagania dotyczące niekaralności.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Które przepisy Karty Nauczyciela mają zastosowanie do wszystkich nauczycieli, niezależnie od tego, kto jest organem prowadzącym?
  • Które przepisy stosuje się do nauczycieli zatrudnionych w szkołach niepublicznych oraz prowadzonych przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego?
  • Które przepisy Karty Nauczyciela nie mają zastosowania w szkołach niepublicznych?
Jak otworzyć oddział przedszkolny w szkole niepublicznej

Jak otworzyć oddział przedszkolny w szkole niepublicznej

Utworzenie oddziałów przedszkolnych w szkole niepublicznej wymaga kilku kroków. Dotyczą one m.in.: zmiany statutu, spełnienia wymogów bhp, zatrudnienia nauczycieli spełniających wymogi kwalifikacyjne. Przede wszystkim jednak należy zgłosić zmianę danych zawartych w zgłoszeniu do ewidencji w terminie 14 dni.

Wymagania co do statutu niepublicznej szkoły określił ustawodawca w art. 172 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe. Natomiast do oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej zastosowanie znajdzie art. 172 ust. 3. Zgodnie z nim przepis art. 172 ust. 2 pkt 5 i 6 i art. 102 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do statutu oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej. Z tym że czas pracy oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej ustala organ prowadzący.

Zatem przy utworzeniu oddziału przedszkolnego w niepublicznej szkole podstawowej należy dostosować statut szkoły poprzez uwzględnienie kwestii określonych w art. 172 ust. 2 pkt 5 i 6 oraz art. 102 ust. 1 i 2.

Co powinien określać statut szkoły z odziałem przedszkolnym

Statut niepublicznej szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym powinien więc określać m.in.:

  • sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w oddziale przedszkolnym oraz w czasie zajęć poza oddziałem przedszkolnym,
  • szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
  • formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami,
  • czas pracy oddziału przedszkolnego ustalony przez organ prowadzący,
  • zasady odpłatności za pobyt dzieci w oddziale przedszkolnym,
  • korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący.

Statut powinien zostać zmieniony poprzez uwzględnienie w nim oddziału przedszkolnego i wymagań co do treści wynikających z ww. przepisów.

Należy również zatrudnić nauczycieli spełniających wymagania kwalifikacyjne nauczycieli prowadzących kształcenie w oddziałach przedszkolnych (§ 2 pkt 3 i § 4, § 12 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli).

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie są elementy zgłoszenia do ewidencji
  • jak i kiedy zmienić dane zawarte w zgłoszeniu o wpis do ewidencji szkół   
  • jakie wymogi bhp i techniczne musi spełniać lokal na oddział przedszkolny
zadania dyrektora szkoły niepublicznej

Co dyrektor szkoły niepublicznej może a co musi z mocy prawa

Wobec wielu wytycznych, które się pojawiają, dyrektorzy szkół niepublicznych są proszeni, zachęcani, zobligowani do różnych działań. Związane są one m.in. z wytycznymi dotyczącymi organizacji punktu szczepień w szkole. Nie zawsze wiadomo, które działanie wynika z przepisów. Jak dokładnie ustalić, co dyrektor szkoły niepublicznej może, a co musi z mocy prawa?

Dyrektor szkoły niepublicznej jest zobligowany do podejmowania działań wynikających z przepisów prawa mających zastosowanie do szkół niepublicznych. Dodatkowo musi przestrzegać postanowień statutu nadanego przez osobę prowadzącą szkołę niepubliczną (art. 14 ust. 3 oraz art. 172 ustawy Prawo oświatowe). Określa on m.in.:

  • organizację szkoły,
  • szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów,
  • prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów szkoły, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw uczniów,
  • zasady przyjmowania uczniów do szkoły.

Ważne sformułowanie danego przepisu

To, czy musi czy może podjąć określone działanie, zależy od sformułowania przepisu. Dyrektor szkoły:

1) musi realizować określone działania, jeśli przepis zawiera normę nakazującą lub zakazującą określone postępowanie. Zawarty w tekście aktu prawnego zapis „dyrektor ustala, prowadzi, informuje” lub „dyrektor powinien” albo „dyrektor obowiązany jest do …” jest nakazem wyznaczającym obowiązek prawny. Stanowi podstawę kompetencji obligatoryjnej. Działanie wbrew nakazowi lub zakazowi będzie naruszeniem prawa,

2) może realizować określone działania, jeśli przepis zawiera normę będącą podstawą kompetencji fakultatywnej. Przepis z użyciem czasownika „może”, upoważnia go do dokonania określonej czynności. Nie wyznacza jednak obowiązku, dając dyrektorowi możność podjęcia samodzielnej decyzji. Użycie czasownika „może” w połączeniu z „nie” oznacza zakaz.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql