W świetle przepisów ustawy o systemie oświaty przedszkole zachowuje odrębność programową, a kształcenie i wychowanie w nim jest zorganizowane na zasadach zgodnych z ramowym statutem przedszkola. W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej ramowe plany nauczania i wynikające z nich godziny do dyspozycji dyrektora odnoszą się wyłącznie do szkół i nie mają zastosowania do wychowanków przedszkoli. Sprawdź, czy to oznacza, że godziny karciane nie mogą być realizowane w przedszkolu wchodzącym w skład zespołu szkolno - przedszkolnego!
Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.
Zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli i gimnazjów jest zadaniem własnym gmin. Do kompetencji rady gminy należy ustalanie sieci prowadzonych przez dana gminę publicznych: przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych a także szkół podstawowych i gimnazjów.
W przypadku likwidacji szkoły dyrektor szkoły zostaje odwołany ze stanowiska przed upływem kadencji, na którą został powołany. Dowiedz się kiedy odwołany dyrektor szkoły może liczyć na odszkodowanie w związku z wcześniejszym odwołaniem ze stanowiska.
Nowej szkoły publicznej nie zakłada dyrektor szkoły, lecz właściwa jednostka samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkoły danego typu (art. 5 UoSO). Zakładana jest ona w trybie art. 58 UoSO. Organ, który zakłada szkołę podpisuje akt założycielski oraz nadaje jej pierwszy statut. Przeczytaj o zasadach jakie obowiązują, gdy statut placówki włączonej do zespołu szkół ma sprzeczne postanowienia ze statutem zespołu szkół.
Świadectwa wydawane przez szkołę opatruje się wyraźnym odciskiem pieczęci urzędowej szkoły. Dokładne zasady dotyczące pieczęci urzędowych gimnazjum i liceum ogólnokształcącego regulują przepisy rozporządzenia MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty, wprowadzający możliwość grupowania placówek, zakłada dwa rodzaje grup: przedszkolno-szkolną i gimnazjalno-licealną. Nowe rozwiązanie ma obniżyć koszty utrzymania placówek. Ze względów edukacyjnych lepiej jest łączyć gimnazjum z liceum, a nie ze szkołami podstawowymi - rekomenduje MEN.
Copyright © 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone | Właściciel Portalu: Wiedza i Praktyka Sp. z o.o.