Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Analizy i interpretacje

Chcesz mieć pewność, że wykonujesz swoje zadania zgodnie z przepisami, a Twoja placówka jest dobrze zarządzana? Zapoznaj się z artykułami dotyczącymi analiz najnowszych przepisów oświatowych. W zakładce „Analizy i interpretacje” znajdziesz omówienie aktualnych, najważniejszych problemów szkół i placówek oświatowych. Wskazówki, przykłady oraz szerokie omówienie tematu sprawią, że rozwiążesz każdy problem w swojej szkole czy przedszkolu.

Archiwalny Raport specjalny: Samorząd uczniowski - aktywny udział uczniów w życiu szkoły

Uczniowie muszą mieć wpływ na funkcjonowanie placówki, w której spędzają codziennie wiele godzin i od której zależy ich przyszłość: uzyskane wykształcenie, kwalifikacje, wybór dalszej drogi życiowej. Dlatego powinni mieć prawo głosu w sprawach dotyczących tego, co dzieje się w szkole. Możliwość taką daje działalność samorządu uczniowskiego. Właściwa działalność samorządu uczniowskiego to najlepszy sposób na rozwijanie samorządnej, kreatywnej i aktywnej działalności uczniów.

Archiwalny Raport specjalny: Tutoring - nowa filozofia kształcenia

Metoda pracy w formie tutoringu daje wiele możliwości zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Wpływa też na poprawę wizerunku szkoły. Choć ta nowoczesna metoda pracy wymaga dużego wysiłku i zaangażowania nauczyciela - efekty przynoszą wiele korzyści: samodzielność ucznia, samodyscyplinę, odpowiedzialność, umiejętność samodzielnego uczenia się i wykorzystywania swoich mocnych stron. Wprowadzenie zasad tutoringu do szkoły może przynieść pozytywną zmianę relacji łączących ucznia i nauczyciela. Potwierdzają to nauczyciele i sami uczniowie, którzy przyznają, że wręcz nie wypada im się zachowywać niewłaściwie w stosunku do nauczycieli, z którymi łączy ich tak dużo i którym tak wiele zawdzięczają. Zatem, warto wprowadzić tutoring w każdej szkole. Na czym polega ta innowacyjna metoda i jak ją wprowadzić - w tym artykule.

Archiwalny Raport specjalny: Zespół wychowawczy w szkole - korzyści utworzenia i zasady funkcjonowania

Na początku roku szkolnego dyrektor powołuje wychowawców klas. Warto, by w szkole obok wychowawców został stworzony zespół wychowawczy. Istnienie zespołu wychowawców ułatwia wykonywanie zadań stojących przed wychowawcami , ale też przed szkołą i innymi nauczycielami, daje szanse na zwiększenie  skuteczności działań wychowawczych szkoły, integruje wychowawców poprzez wspólną pracę i wspólne cele. W tym raporcie specjalnym ekspert opisuje szczegółowe regulacje prawne dotyczące zespołu wychowawców, plan pracy oraz wrześniowe zadania zespołu.

Archiwalny Raport specjalny: Zmiany w przepisach i nowe zadania dyrektora od 1 września 2012 r. - część V

W tym artykule ostatnia części raportów specjalnych dotyczących tego, co nowego czeka dyrektorów w oświacie od 1 września 2012 r. Piąta część poświęcona jest egzaminom potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie. W poprzednich częściach pisaliśmy o: w części I:  nowej ramówce i związanych z nią nowych obowiązkach dyrektora,w część II: nowej podstawy programowej i zmian w zajęciach „wychowanie do życia w rodzinie”,w części III: organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,w części IV: nowej strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego.Wszystkie teksty to całościowe kompendium wiedzy na temat nowych przepisów i związanych z nimi zadań dyrektora w roku szkolnym 2012/2013.

Archiwalny Raport specjalny: Zmiany w przepisach i nowe zadania dyrektora od 1 września 2012 r. - część IV

Zapraszam do lektury czwartej części raportów specjalnych dotyczących nowości oświatowych. Tym razem piszemy na tema nowej struktury szkolnictwa ponadgimnazjalnego od 1 września 2012 r. W poprzednich częściach pisaliśmy o:w części I:  nowej ramówce i związanych z nią nowych obowiązkach dyrektora,w część II: nowej podstawy programowej i zmian w zajęciach „wychowanie do życia w rodzinie”,w części III: organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Tabelki z wprowadzonymi od 1 września 2012 r. przepisami i zadaniami dyrektora pozwolą ławo i zgodnie z prawem wykonać nowe obowiązki. Wszystkie teksty to całościowe kompendium wiedzy na temat nowych przepisów i związanych z nimi zadań dyrektora w roku szkolnym 2012/2013.

Archiwalny Uczeń bez promocji - tylko jako ostateczność

Uczeń klasy III otrzymał cztery oceny niedostateczne a tym samym nie ukończył szkoły. Nie składał podania o podwyższenie oceny, wtedy gdy był informowany o grożących mu ocenach (na miesiąc przed klasyfikacją) ani nie wniósł zastrzeżenia w ciągu 7dni (zgodnie z rozporządzeniem MEN) już po klasyfikacji końcowej. Matka ucznia wystąpiła do kuratorium o umożliwienie poprawki. Dostała odpowiedź odmowną. Kuratorium zarzuca dyrektorowi brak skutecznego nadzoru nad nauczycielami, którzy powinni tak mobilizować ucznia do pracy, aby ten otrzymał promocję, gdyż na I semestr z tych przedmiotów miał oceny dopuszczające. Czy zarzuty są słuszne? Jakie działania w następnym roku wobec tych nauczycieli powinien podjąć dyrektor? To przykład z życia szkoły. Zapoznaj się z opinią i radami eksperta z kuratorium na temat tego, czy szkoła może nie promować ucznia, jak powinni postąpić nauczyciele i dyrektora.

Archiwalny Raport specjalny: Zmiany w przepisach i nowe zadania dyrektora od 1 września 2012 r. - część III

To już trzecia część raportów dotyczących zmian w przepisach oświatowych od 1 września 2012 r. W pierwszej części zmian w nowym roku szkolnym pisaliśmy o nowej ramówce i związanych z nią nowych obowiązkach dyrektora, druga dotyczyła nowej podstawy programowej i zmian w zajęciach „wychowanie do życia w rodzinie”. Trzecia część zmian, dotyczy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ostatni, czwarty raport będzie z kolei poświęcony  nowej strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego oraz egzaminom potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie. Wszystkie teksty to całościowe kompendium wiedzy na temat nowych przepisów i związanych z nimi zadań dyrektora w roku szkolnym 2012/2013.

Archiwalny Raport specjalny: Zmiany w przepisach i nowe zadania dyrektora od 1 września 2012 r. - część II

W poprzedniej, pierwszej części zmian w nowym roku szkolnym pisaliśmy o nowej ramówce i związanych z nią nowych obowiązkach dyrektora. W tej części: nowa podstawa programowa i zmiany w zajęciach „wychowanie do życia w rodzinie”. Zebrane i uporządkowane w tabelkach nowe przepisy, zmiany, obowiązki i komentarze eksperta pozwolą łatwo, szybko i bez wątpliwości usystematyzować i wypełnić zadania.

Archiwalny Raport specjalny: Postępowanie na mianowanego krok po kroku

Przez cały rok komisje egzaminacyjne przeprowadzają egzaminy na stopień nauczyciela mianowanego. Poznaj 10 kroków, które musi wykonać organ prowadzący postępowanie na stopień nauczyciela mianowanego i pobierz 10 wzorów dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia egzaminu na mianowanego!

Archiwalny Sierpniowa rada bez dyrektora?

Do redakcji portalu zwrócił się dyrektor z prośbą o pomoc i poradę, jak postąpić w sytuacji, gdy ma powierzone stanowisko do 31 sierpnia -  od 1 września będzie w związku z tym nowy dyrektor, ale nie może przekazać nowemu dyrektorowi szkoły oraz poprowadzić rady sierpniowej ze względu na zwolnienie lekarskie. Sierpniową radę prowadzi dyrektor szkoły - to jest sytuacja standardowa. Kto jednak w sytuacji, gdy dyrektor np. podczas wakacji ulegnie wypadkowi, złamie nogę, zachoruje i nie może stawić się w szkole, ma poprowadzić zebranie rady? Czy osoba pełniąca funkcję dyrektora od 1 września 2012 r. może poprowadzić radę, zamiast obecnego dyrektora? Kto przekaże obowiązki i szkołę nowemu dyrektorowi?

Tematyka

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania
 
Zadaj pytanie ekspertowi »

Sprawdź inne nasze serwisy

Karta Nauczyciela od A do Z Poradnik Dyrektora Szkoły Nadzór nad działalnością szkoły Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem Portal BHP Ochrona danych osobowych

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
wiper-pixel