Sierpniowe zebranie rady pedagogicznej ma na celu m.in. ustalenie jak wykorzystać wyniki nadzoru pedagogicznego aby podnieść jakość pracy szkoły. Podpowiadamy jak to zrobić – publikujemy scenariusz zebrania, pod kątem opracowania wyników nadzoru.
Minister edukacji narodowej przedstawiła kierunki zmian w systemie edukacji, które w większości przewidziano na rok 2017. Jeśli wejdą w życie, będą to zmiany rewolucyjne, gdyż zmieniona będzie m.in. struktura szkolnictwa. Szczegółowe rozwiązania zostaną podane do publicznej wiadomości w postaci projektów aktów prawnych jesienią, jednak już teraz warto zapoznać się z ogólnymi kierunkami zmian. Tym bardziej, że część propozycji dotyczy również zmian w Karcie Nauczyciela.
Dyrektor przedszkola w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy przedszkola. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w placówce za istotne w jej działalności. W celu realizacji tego zadania dyrektor w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej przedszkola.
Przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej tak, by jej wyniki realnie wpłynęły na rozwój placówki, to niełatwe zadanie. Zapraszamy do udziału w wideoszkoleniu prowadzonym przez dr Renatą Stoczkowską, podczas którego wyjaśnimy, jak uniknąć najczęstszych błędów.
Monitorowanie wdrażania i realizacji podstawy programowej stanowi element nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola. Odpowiednie zaplanowanie działań związanych z monitorowaniem pozwala na uzyskanie szeregu informacji, które zostaną wykorzystane w ramach ewaluacji wewnętrznej, kontroli i wspomagania nauczycieli w podnoszeniu jakości pracy placówki.
Dyrektor przedszkola sprawuje nadzór pedagogiczny nad zatrudnionymi w przedszkolu nauczycielami. W tym celu opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym.
Od 1 września 2016 r. w przedszkolach powinna być stosowana podstawa programowa wychowania przedszkolnego stanowiąca załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN z 17 czerwca 2016 r. Zmienioną podstawę należy dostosować do pracy z dziećmi. Poznaj szczegóły nowych wytycznych.
Jednym z zadań dyrektora przedszkola jest sprawowanie nadzoru pedagogicznego. W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor przedszkola: przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki, kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki, wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań.
W każdym przedszkolu obowiązuje podstawa programowa wychowania przedszkolnego zgodna z zapisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.). Dyrektor przedszkola obowiązany jest kontrolować prawidłowość realizacji podstawy programowej przez nauczycieli. W celu usprawnienia nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola w tym zakresie opracowuje się dodatkowe dokumenty.
Do 31 grudnia 2016 r. kandydat do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela będzie potwierdzał swoją niekaralność dyscyplinarną własnym oświadczeniem.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty