Pytanie: Czy wedle regulacji zawartych w nowej ustawie Pzp pozostaje w mocy obowiązek składania tzw. oświadczenia o bezstronności? Jeżeli tak, to jakie zmiany zaszły w przedmiotowej materii?
Pytanie: Czy szkoły podstawowe, które otrzymały wsparcie finansowane w ramach rządowego programu „Aktywna tablica” w latach 2017-2019, nieposiadające wśród uczniów szkoły uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, mogą w 2021 r. ubiegać się o dofinansowanie w ramach ww. Programu?
Pytanie: Czy stołówka szkolna przy szkole podstawowej może sprzedawać posiłki dla uczniów innych szkół podstawowych i przedszkola z tej samej jednostki samorządu (gminy)? W szkole, przy której jest stołówka, otworzono rachunek do wpłat za posiłki. Naliczenie opłat za posiłki dokonuje intendent szkoły, przy której działa stołówka i opłaty ze wszystkich szkół dokonywane są na jedno konto.
Pytanie: Czy dyrektor szkoły może ogłosić przeprowadzenie postępowania przetargowego (zamówienie publiczne) na przygotowanie i dostarczanie posiłków uczniom na okres 2 lat szkolnych? Chodzi tu o kwestię, iż płatności wykraczają poza rok budżetowy. Czy wystarczy do tego zwyczajowe pełnomocnictwo, czy należy uzyskać formalnie zgodę gminy (UM)?
Pytanie: W zawiązku z likwidacją stołówki przy szkole musimy przeprowadzić inwentaryzację aktywów i pasywów stołówki. Sprzęt, który jest na stołówce, nie ma wydzielonych ksiąg inwentarzowych. Czy w związku z tym musimy przeprowadzić inwentaryzację dla całej jednostki, czy mimo to można zrobić to dla wskazanej stołówki? Czy jest jakiś ustalony wzór sprawozdania z przebiegu procesu likwidacji?
W pierwszym etapie stosowania nowej ustawy Pzp najbardziej racjonalnym rozwiązaniem dla szkół jest stosowanie trybu najbardziej zbliżonego do dotychczas obowiązującego, tj. trybu podstawowego bez negocjacji. Wydaje się bowiem, że sporządzenie nowej dokumentacji postępowania może odbyć się na bazie do tej pory użytkowanej na potrzeby przeprowadzenia przetargów.
Księgowe jednostek oświatowych niejednokrotnie mają problem, w jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej należy ująć wyjazd (delegację) na darmowe szkolenie lub konferencję – 4410 czy 4700. Sprawdź, który paragraf w takiej sytuacji jest prawidłowy.
Jednostki sektora finansów publicznych, które dokonują płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (MPP), mają często problem z właściwym ujęciem operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. Aby uniknąć błędów, w każdej jednostce powinny zostać opracowane procedury dotyczące zasad stosowania mechanizmu podzielonej płatności, które należy opisać w polityce rachunkowości. Należy pamiętać, że ewidencja księgowa powinna być prowadzona w sposób umożliwiający ustalenie stanu środków na rachunku bankowym, odrębnie dla rachunku rozliczeniowego i odrębnie dla rachunku VAT.
Plan postępowań należy przygotować na dotychczasowych zasadach, z tym zastrzeżeniem, że należy mieć na uwadze zmianę dopuszczalnych nową ustawą Pzp trybów krajowych. Dodatkowo, plan należy opublikować nie tylko na stronie internetowej zamawiającego, a również w Biuletynie Zamówień Publicznych (dalej BZP). Plan powinien być aktualizowany, a w ramach tej czynności zamawiający powinien informować zarówno o wszelkich zmianach w ilości planowanych postępowań, jak i o zmianach informacji o zaplanowanych już postępowaniach.
Sprawdź, jak po zmianie przepisów o zamówienia publicznych (od 1 stycznia 2021 r.) opisywać faktury za zapłatę za zamówienia o wartościach do 130.000 zł.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty