Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Organizacja zajęć szkolnych

Jak prawidłowo organizować zajęcia szkolne – sprawdź aktualne porady prawne w jednym miejscu. Znajdziesz tu wskazówki ekspertów dotyczące organizacji zajęć z wychowania fizycznego, łączenia i organizacji pracy w klasach oraz wychowawców klas. Sprawdzisz, jakie zajęcia można zaliczyć do specjalistycznych oraz kiedy można zwolnić ucznia z drugiego języka obcego. W jednym miejscu wszystkie najważniejsze wiadomości o organizacji zajęć szkolnych!

Archiwalny Podział klasy na grupy na językach obcych w gimnazjum

Pytanie: Czy w klasie pierwszej i drugiej gimnazjum, w których realizowana jest nowa podstawa programowa, zajęcia z języka nowożytnego obcego, w przypadku podziału do realizacji w wymiarze 3 godzin na język angielski, który jest językiem kontynuowanym, oraz 2 godzin na język niemiecki, który jest językiem dla początkujących, w klasie liczącej powyżej 24 uczniów należy w obu wypadkach podzielić klasę na grupy?

Archiwalny Realizacja podstawy programowej zgodnie z nowymi przepisami

Pytanie: Plan nauczania dla klas I-III wynosić może przykładowo po 18 godzin na każdy oddział w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, dalej po 2 godziny religii, 2 godziny języka angielskiego i po 1 godzinie zajęć komputerowych, co daje razem 23 godziny na każdy oddział, a w cyklu trzyletnim 69 godzin zajęć obowiązkowych dla każdego ucznia. Zgodnie z rozporządzeniem o planach nauczania w każdej klasie należy zorganizować z puli dyrektora szkoły po 1 godzinie dla dzieci mających trudności w nauce lub dzieci zdolnych. Łączna liczba godzin w cyklu kształcenia wynosić będzie 72. Plan zajęć dla dzieci z cyklu nauczania I-III zwiększony będzie o zajęcia tzw. karciane z art. 42 ust. 2 KN (zajęcia świetlicowe, dodatkowe koła zainteresowań, zajęcia wyrównawcze itp.). W klasach IV-VI pula godzin do dyspozycji dyrektor szkoły w „starym" rozumieniu wynosi po 3 godziny na oddział, czyli 9 godzin w cyklu kształcenia blokowego. Liczba godzin do dyspozycji dyrektora wzrośnie w formie zajęć dodatkowych dla niektórych uczniów z tytułu wprowadzenia tzw. godzin karcianych (art. 42 ust. 2 KN). Każdy uczeń w kształceniu blokowym obowiązkowo zrealizuje w każdej klasie po 28 godzin plus po 1 godzinie z puli dyrektora szkoły, co łącznie da 87 godzin w cyklu kształcenia blokowego. Podsumowując, czy taki sposób myślenia jest poprawny i zgodny z obowiązującym stanem prawnym? Proszę o wyczerpującą odpowiedź, ponieważ okoliczne organy prowadzące bardzo różnie interpretują rozporządzenie o ramowych planach nauczania. Problem dotyczy również gimnazjów.

Archiwalny Religia w ramach Teokratycznej Szkoły Służby Kaznodziejskiej

Pytanie: Czy zaświadczenie przyniesione przez ucznia do szkoły o uczęszczaniu przez niego na lekcję religii w ramach Teokratycznej Szkoły Służby Kaznodziejskiej i otrzymaniu przez niego oceny upoważnia dyrektora szkoły do wstawienia tej oceny do arkusza ocen? Jakie akty prawne regulują nauczanie religii w formach pozaszkolnych?

Archiwalny Podział godzin w nauczaniu zintegrowanym

Pytanie: W jaki sposób podzielić godziny w nauczaniu zintegrowanym? Muszę podzielić nauczanie zintegrowane, aby ratować etaty. Czy mogę oddzielić matematykę od języka polskiego? Czy muszą   to być  tylko zajęcia artystyczne?  

Archiwalny Tygodniowy wymiar godzin gimnastyki korekcyjnej

Pytanie: Jaki jest tygodniowy wymiar godzin gimnastyki korekcyjnej dla jednej grupy?

Archiwalny Przestrzeń przypadająca na ucznia na zajęciach wychowania fizycznego

Pytanie: Czy istnieją przepisy mówiące o tym, ile dzieci może ćwiczyć na sali gimnastycznej?  Chodzi mi o powierzchnię sali na jednego ucznia.

Archiwalny Decyzja o liczebności klas - kto ją podejmuje

Pytanie: Kto podejmuje decyzję o liczebności klas? Czy powinna być podjęta uchwała rady gminy, czy jest to uprawnienie wójta? W statucie szkoły mamy zapis, że o liczebności klas decyduje organ prowadzący.

Archiwalny Opinia doradcy metodycznego o poziomie realizacji podstawy programowej

Pytanie: Czy można przedstawić radzie pedagogicznej opinię doradcy metodycznego o poziomie realizacji podstawy programowej danego nauczyciela? 

Archiwalny Zasady tworzenia klasy integracyjnej

Pytanie: Jestem dyrektorem od września. Po raz pierwszy mam zrobić arkusz organizacyjny. Chciałabym utworzyć klasę integracyjną, bo mam uczennicę z dysfunkcjami. Jak to załatwić?

Archiwalny Łączenie klas I-III w szkole podstawowej

Pytanie: Jaka podstawa prawna reguluje łączenie klas I-III w szkole podstawowej?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty