Pytanie: Prowadzę szkołę podstawową niepubliczną. Językiem obcym podstawowym był dotychczas język niemiecki, natomiast język angielski był językiem dodatkowym. Chciałbym to zmienić tak, aby to język angielski był językiem obcym podstawowym, a język niemiecki językiem dodatkowym. Jak to zrobić?
Pytanie: Czy uczniowie gimnazjum biorą udział w projektach edukacyjnych co roku, czy realizują jeden projekt przez trzy lata? Podobno obecnych klas trzecich (stara podstawa programowa) projekty nie obowiązują.
Pytanie: W myśl podstawy programowej z 23 grudnia 2008 r. pierwszy etap edukacyjny (klasy I-III szkoły podstawowej) został podzielony na edukacje. Ile godzin należy przeznaczyć tygodniowo na realizację każdej wymienionej edukacji, w tym na edukację wychowania fizycznego?
Pytanie: Plan nauczania dla klas I-III wynosić może przykładowo po 18 godzin na każdy oddział w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, dalej po 2 godziny religii, 2 godziny języka angielskiego i po 1 godzinie zajęć komputerowych, co daje razem 23 godziny na każdy oddział, a w cyklu trzyletnim 69 godzin zajęć obowiązkowych dla każdego ucznia. Zgodnie z rozporządzeniem o planach nauczania w każdej klasie należy zorganizować z puli dyrektora szkoły po 1 godzinie dla dzieci mających trudności w nauce lub dzieci zdolnych. Łączna liczba godzin w cyklu kształcenia wynosić będzie 72. Plan zajęć dla dzieci z cyklu nauczania I-III zwiększony będzie o zajęcia tzw. karciane z art. 42 ust. 2 KN (zajęcia świetlicowe, dodatkowe koła zainteresowań, zajęcia wyrównawcze itp.). W klasach IV-VI pula godzin do dyspozycji dyrektor szkoły w „starym" rozumieniu wynosi po 3 godziny na oddział, czyli 9 godzin w cyklu kształcenia blokowego. Liczba godzin do dyspozycji dyrektora wzrośnie w formie zajęć dodatkowych dla niektórych uczniów z tytułu wprowadzenia tzw. godzin karcianych (art. 42 ust. 2 KN). Każdy uczeń w kształceniu blokowym obowiązkowo zrealizuje w każdej klasie po 28 godzin plus po 1 godzinie z puli dyrektora szkoły, co łącznie da 87 godzin w cyklu kształcenia blokowego. Podsumowując, czy taki sposób myślenia jest poprawny i zgodny z obowiązującym stanem prawnym? Proszę o wyczerpującą odpowiedź, ponieważ okoliczne organy prowadzące bardzo różnie interpretują rozporządzenie o ramowych planach nauczania. Problem dotyczy również gimnazjów.
Pytanie: W jaki sposób podzielić godziny w nauczaniu zintegrowanym? Muszę podzielić nauczanie zintegrowane, aby ratować etaty. Czy mogę oddzielić matematykę od języka polskiego? Czy muszą to być tylko zajęcia artystyczne?
Pytanie: Czy można przedstawić radzie pedagogicznej opinię doradcy metodycznego o poziomie realizacji podstawy programowej danego nauczyciela?
Pytanie: Jak monitorować i kontrolować stopień realizacji podstawy programowej w szkole? Jakim narzędziem się posłużyć, by zbadać stopień realizacji podstawy programowej z matematyki?
Pytanie: Czy jest obowiązek sporządzania rozkładów materiału? W jaki sposób powinien wyglądać prawidłowo sporządzony rozkład? Czy powinien się w nim znaleźć zapis, który punkt z treści podstawy programowej jest realizowany do wyszczególnionego tematu lekcji? Czy zapis tematu w dzienniku lekcyjnym musi mieć identyczne brzmienie z rozkładem?
Pytanie: Czy w klasach I-III szkoły podstawowej nauczyciel ma obowiązek regulowania przerw międzylekcyjnych? Czy lekcje mogą odbywać się w systemie z dzwonkami?
Pytanie: Jak należy rozumieć zapis „równomierne obciążenie zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia"?
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty