Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Podstawa programowa, szkolny plan nauczania

Przepisy prawne związane z podstawą programową zmieniają się. Dlatego tak ważne jest być na bieżąco z aktualnymi regulacjami. W tym miejscu znajdziesz odpowiedzi ekspertów dotyczące realizacji podstawy programowej, w tym m.in. czy nauczyciel może wymagać znajomości treści wykraczających poza podstawę programową, jakie zajęcia podlegają procedurze przyjmowania programów nauczania. Nowa podstawa to nowe obowiązki, nowe przepisy i wytyczne! Zapoznaj się z nimi i przekaż swoim nauczycielom!

Archiwalny Pierwszy etap edukacyjny zgodnie z nową podstawą programową - zasady realizacji i podział godzin

Pytanie: W myśl podstawy programowej z 23 grudnia 2008 r. pierwszy etap edukacyjny (klasy I-III szkoły podstawowej) został podzielony na edukacje. Ile godzin należy przeznaczyć tygodniowo na realizację każdej wymienionej edukacji, w tym na edukację wychowania fizycznego?  

Archiwalny Realizacja podstawy programowej zgodnie z nowymi przepisami

Pytanie: Plan nauczania dla klas I-III wynosić może przykładowo po 18 godzin na każdy oddział w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, dalej po 2 godziny religii, 2 godziny języka angielskiego i po 1 godzinie zajęć komputerowych, co daje razem 23 godziny na każdy oddział, a w cyklu trzyletnim 69 godzin zajęć obowiązkowych dla każdego ucznia. Zgodnie z rozporządzeniem o planach nauczania w każdej klasie należy zorganizować z puli dyrektora szkoły po 1 godzinie dla dzieci mających trudności w nauce lub dzieci zdolnych. Łączna liczba godzin w cyklu kształcenia wynosić będzie 72. Plan zajęć dla dzieci z cyklu nauczania I-III zwiększony będzie o zajęcia tzw. karciane z art. 42 ust. 2 KN (zajęcia świetlicowe, dodatkowe koła zainteresowań, zajęcia wyrównawcze itp.). W klasach IV-VI pula godzin do dyspozycji dyrektor szkoły w „starym" rozumieniu wynosi po 3 godziny na oddział, czyli 9 godzin w cyklu kształcenia blokowego. Liczba godzin do dyspozycji dyrektora wzrośnie w formie zajęć dodatkowych dla niektórych uczniów z tytułu wprowadzenia tzw. godzin karcianych (art. 42 ust. 2 KN). Każdy uczeń w kształceniu blokowym obowiązkowo zrealizuje w każdej klasie po 28 godzin plus po 1 godzinie z puli dyrektora szkoły, co łącznie da 87 godzin w cyklu kształcenia blokowego. Podsumowując, czy taki sposób myślenia jest poprawny i zgodny z obowiązującym stanem prawnym? Proszę o wyczerpującą odpowiedź, ponieważ okoliczne organy prowadzące bardzo różnie interpretują rozporządzenie o ramowych planach nauczania. Problem dotyczy również gimnazjów.

Archiwalny Podział godzin w nauczaniu zintegrowanym

Pytanie: W jaki sposób podzielić godziny w nauczaniu zintegrowanym? Muszę podzielić nauczanie zintegrowane, aby ratować etaty. Czy mogę oddzielić matematykę od języka polskiego? Czy muszą   to być  tylko zajęcia artystyczne?  

Archiwalny Opinia doradcy metodycznego o poziomie realizacji podstawy programowej

Pytanie: Czy można przedstawić radzie pedagogicznej opinię doradcy metodycznego o poziomie realizacji podstawy programowej danego nauczyciela? 

Archiwalny Monitorowanie i kontrola realizacji podstawy programowej

Pytanie: Jak monitorować i kontrolować stopień realizacji podstawy programowej w szkole? Jakim narzędziem się posłużyć, by zbadać stopień realizacji podstawy programowej z matematyki? 

Archiwalny Sporządzanie rozkładów materiału - czy jest obowiązkowe?

Pytanie: Czy jest obowiązek sporządzania rozkładów materiału? W jaki sposób powinien wyglądać prawidłowo sporządzony rozkład? Czy powinien się w nim znaleźć zapis, który punkt z treści podstawy programowej jest realizowany do wyszczególnionego tematu lekcji? Czy zapis tematu w dzienniku lekcyjnym musi mieć identyczne brzmienie z rozkładem?

Archiwalny System ustalania przerw międzylekcyjnych w klasach I-III

Pytanie: Czy w klasach I-III  szkoły podstawowej  nauczyciel ma obowiązek regulowania przerw międzylekcyjnych? Czy lekcje mogą odbywać się w systemie z dzwonkami?

Archiwalny Równomierne obciążenie zajęciami

Pytanie: Jak należy rozumieć zapis „równomierne obciążenie zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia"?

Archiwalny Programy własne nauczycieli a szkolne zestawy programów

Pytanie: Czy programy własne nauczycieli (programy kół zainteresowań, programy profilaktyczne itp.) powinny być wpisywane do szkolnego zestawu programów?

Archiwalny Obowiązki nauczycieli podczas godzin lekcyjnych

Pytanie: U nas w szkole istnieje SKO, czy moim obowiązkiem jest zbieranie pieniędzy od dzieci w czasie lekcji? Nadmieniam, że nie lubię tego robić, ponieważ zajmuje mi to wiele czasu.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty