Praca z uczniem z dysfunkcjami rozwojowymi nie jest dla szkoły zadaniem nowym. Na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów nauczyciele są zobowiązani do dostosowania warunków edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi oraz uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się. Nowe rozporządzenia regulują zasady pracy szkoły instytucji specjalistycznych w tym obszarze. Sprawdź, jakie zmieni się praca nauczyciela.
W ostatnich latach obserwuje się stały wzrost liczby dzieci dotkniętych autyzmem. Coraz częściej też uczniowie z autyzmem uczą się nie tylko w warunkach klasach integracyjnych, ale też w szkołach ogólnodostępnych. Zaspokojenie potrzeb edukacyjnych i rozwojowych ucznia z autyzmem może nie być łatwe z uwagi na charakter funkcjonowania ucznia i jego szczególne predyspozycje. Przedstawiamy praktyczne zasady organizacji nauczania dziecka autystycznego.
Pytanie: W jaki sposób dokumentuje się nauczanie indywidualne dziecka głęboko upośledzonego w klasie zero? Czy jest to dziennik zajęć pozalekcyjnych?
Pytanie: Jestem nauczycielem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Zajęcia odbywają się w domach rodzinnych dzieci w godzinach popołudniowych. Szkoła pracuje do godziny 15, a ja mam zajęcia np. do 17.30, bo tak prosili rodzice. Czy jest to zgodne z prawem?
Pytanie: Nauczanie indywidualne odbywa się na terenie szkoły. Ze względu na stan ucznia sytuacja jest bardzo dynamiczna. Uczeń nie przychodzi na zajęcia bez zapowiedzi (wizyta w szpitalu), nie wiadomo kiedy pojawi się znowu, zajęcia są przerywane, a rodzice jadą z dzieckiem do szpitala. Chciałbym się dowiedzieć, jak wygląda wynagrodzenie za nieodbyte lekcje. Czy są konkretne przepisy prawne regulujące te kwestie? Czy dyrektor może zawiadomić telefonicznie, że w danym dniu zajęcia się nie odbędą i w związku z tym godziny nauczania są niepłatne?
Pytanie: Czy rodzice mogą nie wyrazić zgody na nauczyciela, który został przydzielony do pracy z ich dzieckiem (nauczanie indywidualne w domach dzieci)?
Pytanie: Uczennica upośledzona w stopniu lekkim w klasie III realizuje nauczanie indywidualne w szkole masowej. W bieżącym roku szkolnym decyzją dyrektora zostanie wydłużony etap edukacyjny o jeden rok. Co wpisać w arkusz ocen ucznia? Jak zapisać w protokole: niepromowana czy nieklasyfikowana? Jak powinno brzmieć uchwałą rady pedagogicznej?
Pytanie: Czy nauczyciel ma prawo odmówić nauczania indywidualnego w domu ucznia z powodu dużej odległości zarówno od szkoły, jak i od miejsca zamieszkania nauczyciela?
Pytanie: Uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego (w szkole). Czy należy przyznać nauczanie decyzją dyrektora (po zatwierdzeniu przez organ prowadzący)?
Pytanie: Wiem, że udzielenie zezwolenia na indywidualny tok nauki musi mieć formę decyzji. Jaką formę powinien mieć zakres obowiązków dla nauczyciela opiekuna? Czy to ma być forma decyzji, umowy, a może inna? Bardzo proszę o ogólny wzór.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty