Zgodnie z reformą programową i założeniami organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej szkoła powinna zaspokajać potrzeby wszystkich uczniów. Szczególne ważna w tym kontekście jest indywidualizacja w podejściu do kształcenia dzieci i młodzieży, zwłaszcza w zakresie rozpoznania i zaspokojenia specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, do których należą również szczególne uzdolnienia, predyspozycje i zainteresowania.
Pytanie: Dla ucznia, który w różnych okresach w ciągu roku szkolnego przebywa w szpitalu, poza tym w domu musi przebywać w warunkach ściśle sterylnych, lepiej ustanowić indywidualny tok nauki czy indywidualny program nauczania?
Otwartość systemu oświaty, gwarantuje z mocy ustawy prawo do nauki dzieciom i młodzieży odpowiednio do wieku i osiągniętego rozwoju oraz dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów. Coraz częściej uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub rozwojowymi, w tym z niepełnosprawnością, uczą się w szkołach ogólnodostępnych, na zasadzie tzw. edukacji włączającej. Zobacz, jak przygotować do pracy z uczniami niepełnosprawnymi w Twojej klasie.
Pytanie: Czy na świadectwie promocyjnym ucznia szkoły podstawowej odnotowuje się w jakikolwiek sposób fakt upośledzenia ucznia w stopniu lekkim, bądź realizowania obniżonych wymagań edukacyjnych?
Niepełnosprawność ruchowa, niezależnie od przyczyny, głębokości dysfunkcji, czasu wystąpienia choroby lub urazu, każdorazowo wpływa na funkcjonowanie psychofizyczne ucznia i może mieć znaczący wpływ na jego osiągnięcia edukacyjne. Uczeń z niepełnosprawnością ruchową wymaga również indywidualnego wsparcia w zakresie form i metod pracy, odpowiedniego doboru środków i pomocy dydaktycznych, zapewnienia szczególnych warunków edukacji.
Pytanie: Rodzice ucznia ze szkoły dwujęzycznej złożyli wniosek o indywidualny tok nauki. Czy uczeń musi zdać egzamin klasyfikacyjny tylko z tego, co jest w podstawie programowej?
Pytanie: Na jakich zasadach można w szkole masowej utworzyć oddział specjalny dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz jakie kwalifikacje powinni mieć nauczyciele?
Pytanie: Kto finansuje delegację nauczyciela udającego się na nauczanie indywidualne do ucznia mieszkającego poza obwodem szkoły?
Różnorodność społeczności uczniowskiej w polskich szkołach jest faktem i stanowi poważne wyzwanie dla nauczycieli. Szacuje się (dane GUS), że 18-20 proc. populacji uczniowskiej to dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a więc uczniowie, którzy z różnych powodów wykazują znacznie większe trudności w uczeniu niż większość ich rówieśników.
Przyjęło się uważać, iż uczeń zdolny to taki, który ma same piątki, a jeszcze lepiej szóstki i nie sprawia żadnych kłopotów wychowawczych. Wciąż panuje przekonanie, że uczeń zdolny sobie sam poradzi i nie trzeba poświęcać mu więcej uwagi. Rozporządzenie o specjalnych potrzebach edukacyjnych wymaga od nauczycieli zmiany podejścia do ucznia ze specjalnymi uzdolnieniami.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty