Pytanie: Nauczyciel WDŻ w gimnazjum realizuje 19 godzin zajęć w każdej klasie. W szkole zajęcia te realizowane są w oddziałach A i B odpowiednio w ciągu I i II semestru. Jeśli w semestrze wypada tylko 18 dni, w których odbywają się planowe zajęcia, to czy nauczyciel musi odrobić brakującą godzinę? Jeśli tak, to w jaki sposób, w ramach jakich godzin?
Pytanie: Czy zajęcia wychowania do życia w rodzinie oraz religii są finansowane z subwencji oświatowej? Czy samorząd musi zapewnić finansowanie tych zajęć?
Pytanie: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii dotyczy placówek publicznych. Czy oznacza to, że dyrektor szkoły niepublicznej może sam zadecydować o ilości godzin religii w szkole?
Pytanie: W naszej szkole ustalono, że zajęcia z dnia 2.05.2013 roku będziemy odpracowywać w dniu 6.04.2013 roku (sobota). Czy uczniowie klas maturalnych powinni być na zajęciach w tym dniu jeśli kończą szkołę 26.04.2013 roku? Dzień 2.05.2013 roku nie będzie dla nich dniem z zajęciami edukacyjnymi.
Pytanie: Czy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych można włączać uczniów niepełnoletnich (za zgodą rodziców) w działania o charakterze wolontariatu, np udzielanie korepetycji, wspomaganie w organizacji imprez dla dzieci niepełnosprawnych, współudział w zajęciach grupowych terapeutycznych? Nowe rozporządzenie mówi, że wolontariuszem poradni może być osoba pełnoletnia.
Korzyści z poszukiwania dotacji i dofinansowania na projekty edukacyjne są oczywiste - to możliwość realizacji własnych pomysłów, uczestnictwo w ciekawych projektach, rozwój własny nauczyciela oraz uczniów. Organizacje pozarządowe są sprzymierzeńcem wspierającym działania edukacyjne. Jednak nie tylko od nich można pozyskiwać fundusze na działania związane z szeroko rozumianą edukacją, w tym edukacją nieformalną wykraczającą poza edukację szkolną. Prezentujemy przykłady źródeł funduszy i sposoby ich pozyskiwania.*
Pytanie: Czy w związku z tym, że jeden z nauczycieli religii jest na zwolnieniu, lekcje tego przedmiotu mogą odbywać się tego samego dnia dnia, jedna po drugiej?
Trwająca w mediach i wśród polityków debata na temat legalizacji konopi indyjskich świetnie trafia w gust młodych ludzi żądnych nowości, eksperymentowania i przeciwstawiania się istniejącym zasadom. Wiek adolescencji to czas, kiedy poszukuje się własnego miejsca w życiu, próbuje zaprzeczyć istniejącym prawdom i stworzyć swój własny świat wartości. To także wspaniały moment, w którym wydaje się, że wiosna życia będzie trwała wiecznie, a starość, choroba i śmierć nas nie dotyczą. Warto się zastanowić, jak proponowane zmiany w przepisach mają się do obowiązującego szkolną młodzież prawa, a także czy ewentualna legalizacja konopi indyjskich wpłynie na bezpieczeństwo i zdrowie naszych dzieci.
W polskich szkołach coraz bardziej popularna staje się praca z uczniem w formie tutoringu. Choć ta nowoczesna metoda kształcenie wymaga dużego wysiłku i zaangażowania nauczyciela - efekty przynoszą wiele korzyści: samodzielność ucznia, samodyscyplinę, odpowiedzialność, umiejętność wykorzystywania swoich mocnych stron. W szkołach stosujących tutoring, przyniósł on pozytywną zmianę relacji łączących ucznia i nauczyciela. Wpływa też na poprawę wizerunku szkoły. Na czym polega tutoring, jak krok po kroku wprowadzić do szkoły nową metodę kształcenia, czy wiąże się do z dodatkowymi kosztami, kwalifikacjami nauczycieli - w tym raporcie specjalnym.
Pytanie: Czy jeśli zrezygnują wszyscy uczniowie danej klasy z zajęć WDŻ, to godziny tych zajęć można przeznaczyć na realizację innego przedmiotu (np. maturalnego)?
Zajmie ci to jedynie 2 minuty