Pytanie: W klasie licealnej jest więcej niż 30 uczniów. Czy musi być podział na grupy na biologii, chemii, fizyce - nawet jeśli szkoła nie ma klas laboratoryjnych ?
Około 1,5 miliona dzieci wychowuje się w rodzinach dotkniętych chorobą alkoholową. Według danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Polsce żyje 2-2,5 miliona osób pijących szkodliwie, w tym około 800 tysięcy uzależnionych od alkoholu. Według tych szacunków blisko 8% populacji to osoby, których dotykają skutki problemów tego uzależnienia. W każdej klasie może się znaleźć uczeń z rodziny z takim problemem. Zobacz, jak postępować z uczniem, który doświadcza choroby alkoholowej jednego lub obojga rodziców.
Pytanie: Czy w okresie przejściowym, w klasie V i VI, zajęcia z wychowania do życia w rodzinie można realizować w ramach ścieżek międzyprzedmiotowych? Czy można to nazwać zajęcia według zainteresowań? Jaki będzie sposób dokumentowania tych zajęć?
Pytanie: W naszym gimnazjum zajęcia rozpoczynają się o godzinie 7:45. Uczniowie z klasy sportowej chcieliby rozpoczynać zajęcia wychowania fizycznego o godzinie 6:55, ponieważ wówczas mają możliwość korzystania z całej sali gimnastycznej. Czy lekcje mogą rozpoczynać się o 6:55? W jakim dokumencie powinna być zapisana informacja na ten temat?
Pytanie: Które formy kształcenia zaliczamy do form pozaszkolnych?
Pytanie: W klasie III gimnazjum liczącej 25 osób jedno dziecko do końca roku szkolnego 2012/2013 będzie realizowało nauczanie indywidualne w domu. Czy w takiej sytuacji należy dalej utrzymywać podział na grupy na językach obcych?
Pytanie: Jesteśmy szkoła niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej z możliwością organizacyjną i kadrową (zatrudniamy nauczyciela j. kaszubskiego ) rozpoczęcia nauczania j. regionalnego: kaszubskiego. Jakie warunki trzeba spełnić, aby rozpocząć nauczanie j. kaszubskiego na poziomie gimnazjum, liceum ogólnokształcącego - kto zatwierdza nauczanie tego języka? Kto i na jakich warunkach finansuje nauczanie j. kaszubskiego - jakie formalności , procedury trzeba spełnić, aby otrzymać takie dofinansowanie ?
Znajomość tematyki związanej z organizacjami pozarządowymi jest niezbędna osobom zainteresowanym edukacją zawodowo i społecznie. Organizacje te mają znaczący wpływ na kształt edukacji, także tej pozaformalnej. Choć wydaje się, że wszyscy wiemy, jak działają − informacje są przecież ogólnie dostępne − jednak nie zawsze umiemy z nich korzystać. Rozpoczynamy tym artykułem cykl publikacji, który ma na celu informowanie o organizacjach pozarządowych mogących wspierać i finansować działalność edukacyjną. Chcemy zwrócić uwagę na szanse i możliwości nauczycieli, jakie wynikają ze współpracą z NGO.
Pytanie: Czy wszystkie cztery godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego w gimnazjum mogą być realizowane tylko w formie zajęć klasowo-lekcyjnych? Jeśli tak, to czy uczniom trzeba w ramach tych godzin również proponować zajęcia do wyboru (różne dyscypliny sportowe)?
Tolerancja oraz otwartość na wszelkiego rodzaju inność występują w polskim społeczeństwie najczęściej tylko w formie deklaratywnej. Nawet pobieżna obserwacja życia społecznego pozwala dostrzec, jak bardzo Polacy są przesiąknięci wrogością do wszelkich grup społecznych odstających od tak zwanej średniej, czyli do mniejszości etnicznych, narodowych, religijnych, seksualnych, a także do imigrantów, niepełnosprawnych, osób o niskim statusie ekonomicznym, zakażonych HIV, bezdomnych itp. Światopogląd dzieci i młodzieży w dużej mierze odzwierciedla poglądy dorosłych Polaków. Zobacz, jak wychowawca klasy może przeciwdziałać dyskryminacji, która jest pierwszym krokiem do nienawiści. Zapoznaj się z materiałami, które pozwolą Ci przygotować się do podjęcia działań antydyskryminacyjnych w Twojej klasie i szkole.
Zajmie ci to jedynie 2 minuty