Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole to bardzo ważny element kształcenia. Ważne jest również, żeby być na bieżąco z przepisami, które zmieniają zakres pomocy. W tym miejscu znajdziesz najważniejsze porady i artykuły dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Uzyskasz odpowiedzi na pytania, jak zwalniać uczniów z orzeczeniem z zajęć, jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Twojej szkole, jak zmieniają się przepisy i na co dyrektor musi zwrócić uwagę w przypadku kształcenia ucznia z orzeczeniem.

Dziennik zajęć rewalidacyjnych – czy może być w formie elektronicznej

Pytanie: Czy dziennik zajęć rewalidacyjnych może być prowadzony w formie papierowej, czy w formie elektronicznej, jeśli w szkole prowadzony jest dziennik elektroniczny?

Opinia o dostosowaniu na egzaminie ósmoklasisty – kto wydaje

Opinia o dostosowaniu na egzaminie ósmoklasisty – kto wydaje

Dostosowania na egzaminie zewnętrznym dokonywane na podstawie opinii, zgodnie z komunikatem CKE, mogą być wydawane tylko przez uprawnione poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Jeśli istnieją wątpliwości, czy dana poradnia posiada uprawnienia do wydawania opinii, dyrektor szkoły powinien zwrócić się pisemnie do kuratorium oświaty o informację w sprawie. 

Zajęcia rozwijające uzdolnienia a zgoda organu prowadzącego

Pytanie: Czy w ramach zajęć rozwijających uzdolnienia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (do 8 uczniów) można w szkole zorganizować: zajęcia z tenisa, kółko biologiczne, kółko turystyczne? Czy na tego typu zajęcia jest potrzebna zgoda organu prowadzącego?

Czy szkoła może wydać opinię o uczniu na życzenie innej szkoły

Pytanie: Czy dyrektor szkoły ponadpodstawowej może zwrócić się do szkoły podstawowej o opinię w sprawie dotychczasowego funkcjonowania ucznia? Wykazuje on duże zaburzenia w relacjach z rówieśnikami i nauczycielami. Uczeń nie posiada żadnej dokumentacji dotyczącej ewentualnych badań czy diagnoz.

Jak dostosowywać wymagania edukacyjne do możliwości uczniów z orzeczeniem

Jak dostosowywać wymagania edukacyjne do możliwości uczniów z orzeczeniem

System oceniania i wymagania na poszczególne oceny powinny dotyczyć wszystkich uczniów w takim samym zakresie. Natomiast dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy tak dostosować formy i metody pracy, aby ich zastosowanie wyrównywało szanse edukacyjne tych uczniów. Dzięki temu będą osiągać wyniki pozwalające uzyskiwać oceny adekwatnie do ich wiedzy i umiejętności.

Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym – organizacja nauczania

Pytanie: Jak zorganizować nauczanie w klasie V szkoły dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu umiarkowanym? Czy uczeń musi uczęszczać na wszystkie zajęcia z klasą? Czy obowiązuje go ten sam plan nauczania? Gdzie odnotowywać obecność – w dzienniku zajęć lekcyjnych, czy dodatkowym dzienniku?

Czy niepełnosprawność intelektualna wyklucza wcześniejsze rozpoczęcie nauki w szkole

Pytanie: Czy rodzic sześciolatka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może złożyć wniosek o przyjęcie do I klasy oddziału specjalnego w szkole podstawowej? Czy niepełnosprawność intelektualna wyklucza wcześniejsze rozpoczęcie nauki?

Brak dostępu do sali informatycznej uczennicy na wózku – jak zorganizować zajęcia

Pytanie: Od września uczennicą liceum będzie dziewczynka niepełnosprawna ruchowo. Jej klasa będzie się uczyła w jednej sali lekcyjnej, żeby ograniczyć potrzebę przemieszczania się po szkole (dwa piętra, brak windy). Mamy problem ze zorganizowaniem lekcji informatyki, ponieważ pracownia mieści się na drugim piętrze i dla tej uczennicy dostęp jest praktycznie niemożliwy. Jakie są możliwości zorganizowania lekcji informatyki? Czy można uczennicę zwolnić z tych zajęć?

Kiedy wsparcie ucznia z orzeczeniem wykracza poza możliwości szkoły

Kiedy wsparcie ucznia z orzeczeniem wykracza poza możliwości szkoły

W zalecaniach z orzeczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznych pojawiają się czasem formy wsparcia, których szkoła nie jest w stanie zorganizować. Są to np. rehabilitacja ruchowa w formie zajęć z fizjoterapeutą, hipoterapia czy zajęcia prowadzone na basenie. Czy rzeczywiście dyrektor szkoły powinien organizować takie zajęcia?

Czy szkoła ma obowiązek wydawania kopii opinii składanych przez rodzica

Pytanie: Czy szkoła musi wydać na wniosek rodzica kopie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, skoro oryginał posiada rodzic?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty