Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole to bardzo ważny element kształcenia. Ważne jest również, żeby być na bieżąco z przepisami, które zmieniają zakres pomocy. W tym miejscu znajdziesz najważniejsze porady i artykuły dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Uzyskasz odpowiedzi na pytania, jak zwalniać uczniów z orzeczeniem z zajęć, jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Twojej szkole, jak zmieniają się przepisy i na co dyrektor musi zwrócić uwagę w przypadku kształcenia ucznia z orzeczeniem.

Zajęcia z techniki zamiast drugiego języka obcego – kiedy i jak zorganizować

Zajęcia z techniki zamiast drugiego języka obcego – kiedy i jak zorganizować

Przepisy prawa oświatowego nie przewidują innych rozwiązań niż realizacja zajęć techniki, jeśli uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie realizuje nauki drugiego języka obcego. Przepisy nie zawierają jednak żadnych wskazówek dotyczących sposobów organizacji takich zajęć.

Czy opinie i zaświadczenia z niepublicznych poradni są wiążące dla szkoły

Pytanie: Czy opinie psychologiczno-pedagogiczne (wydawane przez poradnie publiczne i prywatne), dotyczące np. dysleksji rozwojowej, zaburzeń lękowych, zaburzeń emocjonalnych; zaświadczenia psychologiczne dotyczące np. zaburzeń identyfikacji płciowej, zaburzeń depresyjnych; zaświadczenia lekarskie dotyczące np. zaburzeń lękowych – są dokumentami wiążącymi dla szkoły? Czy jest obowiązek stosowania się do zawartych tam wskazań dla szkoły, nauczycieli i dostosowywania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych ucznia?

Zajęcia wyrównawcze dla ucznia z Ukrainy

Pytanie: W roku szkolnym 2020/2021 przyjęto ucznia z Ukrainy do naszej szkoły. Czy w tym roku szkolnym dla tego ucznia przysługują zajęcia wyrównawcze?

Wsparcie specjalistów – w jakich godzinach

Czy uczniowie chcący skorzystać z pomocy psychologa, logopedy czy terapeuty mogą to robić w czasie swoich lekcji, czy tylko przed lub po lekcjach? Sprawdź, w jakich godzinach należy zapewnić wsparcie nauczycieli specjalistów w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Czy można realizować zajęcia nauczania indywidualnego na terenie szkoły

Pytanie: Z powodu odległego miejsca zamieszkania nauczyciele odmawiają dojazdu do miejsca zamieszkania ucznia. Czy w roku szkolnym 2022/2023 można realizować zajęcia nauczania indywidualnego na terenie szkoły? Proszę o podstawę prawną do wydanej opinii.

Dostosowanie programu nauczania w szkole specjalnej do indywidualnych potrzeb - w praktyce

Pytanie: Jak rozumieć dostosowanie programu nauczania w szkole specjalnej do indywidulanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych zgodnie z przepisami art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe? Czy polega to na odrzuceniu niektórych treści nadobowiązkowych w stosunku do podstawy programowej? Czy modyfikacji liczby godzin przeznaczonej na dany dział?

Nauczanie indywidualne a zajęcia z doradztwa zawodowego

Pytanie: Od września 2022 r. uczeń klasy VII będzie realizował obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego. Czy w takim przypadku w siatce 12 godzin trzeba ująć zajęcia z doradcą zawodowym? Jeśli tak, to w jakim wymiarze?

Czy do szkolnego zestawu programów nauczania wpisać program dla dziecka z niepełnosprawnością w stopniu głębokim

Pytanie: Czy program nauczania dla dziecka z upośledzeniem w stopniu głębokim należy wpisać do szkolnego zestawu programów nauczania? Jeśli tak, to w jakim terminie?

Kilka słów o organizacji zajęć integracji sensorycznej dla dzieci

Kilka słów o organizacji zajęć integracji sensorycznej dla dzieci

Zajęcia integracji sensorycznej dla dzieci są organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W jakich przypadkach należy je realizować? W jakim wymiarze? Kto powinien je prowadzić? Odpowiedzi na temat organizacji zajęć sensorycznych znajdziesz w artykule.

Jak dokumentować efektywność udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pytanie: W jaki sposób zgodnie z przepisami należy dokumentować efektywność udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w tym bieżącej pomocy i zintegrowanych działań nauczycieli)? W jaki sposób archiwizować dokumentację uczniów z zakresu pomocy, którzy ukończyli szkołę?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty