Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole to bardzo ważny element kształcenia. Ważne jest również, żeby być na bieżąco z przepisami, które zmieniają zakres pomocy. W tym miejscu znajdziesz najważniejsze porady i artykuły dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Uzyskasz odpowiedzi na pytania, jak zwalniać uczniów z orzeczeniem z zajęć, jak zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Twojej szkole, jak zmieniają się przepisy i na co dyrektor musi zwrócić uwagę w przypadku kształcenia ucznia z orzeczeniem.

Zwolnienie z nauki drugiego języka obcego – kiedy w zastępstwie zajęcia z techniki

Pytanie: Uczeń klasy VII i VIII z autyzmem zwolniony jest z nauki drugiego języka. Jakie w zamian zajęcia musi zorganizować dyrektor? 

Czy można wycofać wniosek o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego

Czy można wycofać wniosek o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego

Zwolnienie z nauki drugiego języka nie jest decyzją administracyjną a przepisy nie określają zasad zmiany lub wycofania takiego wniosku. Nie ma podstawy prawnej uwzgledniającej możliwość cofnięcia takiego wniosku. Sprawdzamy, czy i na jakiej podstawie można wycofać wniosek o zwolnienie z nauki drugiego języka obcego.

Czy rodzic składa oryginał orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

Czy rodzic składa oryginał orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

Przepisy prawa oświatowego nie rozstrzygają, czy w placówce, do której uczęszcza dziecko, należy przechowywać kopię (skan) czy oryginał  orzeczenia wydanego przez poradnię. W szkole powinien jednak pozostać oryginał, ponieważ orzeczenie jest dokumentem wydawanym wyłącznie w celu organizacji kształcenia i dokument ten nie może być wykorzystany dla innych celów. Rodzic może zawsze uzyskać w poradni kopię orzeczenia.

Zajęcia rewalidacyjne – organizować indywidualnie czy w grupie

Zajęcia rewalidacyjne – organizować indywidualnie czy w grupie

Z przepisów prawa oświatowego wynika, że dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność należy obowiązkowo zorganizować zajęcia rewalidacyjne. Sposób prowadzenia tych zajęć nie może zostać odgórnie narzucony szkole i uczniowi. Sprawdzamy i podpowiadamy, jak prawidłowo zorganizować zajęcia rewalidacyjne.

Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym – czy obejmuje go rewalidacja

Pytanie: Czy uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym należy się rewalidacja?

Czy organ prowadzący może odmówić organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia zgodnie z orzeczeniem

Pytanie: Czy zajęcia realizowane z uczniem w ramach zindywidualizowanej ścieżki kształcenia z danego przedmiotu muszą być realizowane wyłącznie w formie dzielenia zajęć wspólnie z oddziałem klasowym, a części realizowanej indywidualnie? W opinii poradni PP jest jasno wskazany zakres, w jakim uczeń nie powinien uczęszczać na zajęcia wspólnie z oddziałem klasowym. Czy organ prowadzący może nie uwzględnić zaleceń poradni co do zakresu, w jakim zajęcia powinny być realizowane indywidualnie z uczniem i nie zaakceptować wniosku dyrektora o przydzielenie tylko indywidualnych godzin z danego przedmiotu w ramach ZŚK?

Edukacja domowa ucznia z orzeczeniem – jak realizować zalecenia poradni

Pytanie: W jaki sposób i w jakim miejscu realizują zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej dzieci w edukacji domowej z orzeczeniami? Czy realizacją zaleceń zajmuje się tylko szkoła, czy również inne podmioty?

Złożenie orzeczenia o kształceniu specjalnym a termin rozpoczęcia terapii

Pytanie: Czy dyrektor niepublicznej szkoły podstawowej, w stosunku do opinii o kształceniu specjalnym, które otrzyma przed 30 września, może w IPET wpisać uruchomienie terapii od 1 stycznia kolejnego roku kalendarzowego, tj. od dnia otrzymania dotacji na to dziecko?

Jak zorganizować zajęcia z fizyki i chemii w nauczaniu indywidualnym

Pytanie: Mam pytanie dotyczące organizacji nauczania indywidualnego. Wystąpił problem z przyznaniem godzin, gdyż organ prowadzący przydziela zazwyczaj 10 godzin zajęć tygodniowo. Na fizykę i chemię zatem przypada po 0,5 godziny na tydzień. Czy dyrektor szkoły może przydzielić na jedno półrocze 1 godzinę chemii, a na drugie 1 godzinę fizyki, zamiast po 0,5 godziny z każdego przedmiotu przez cały rok?

Wydłużenie etapu edukacyjnego w przypadku edukacji domowej

Pytanie: Czy uczeń realizujący nauczanie domowe może równocześnie realizować kształcenie specjalne z uwagi na zespół Aspergera? Rodzic domaga się kształcenia specjalnego, aby wydłużyć etap edukacyjny.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty