Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Podstawa programowa, szkolny plan nauczania

Przepisy prawne związane z podstawą programową zmieniają się. Dlatego tak ważne jest być na bieżąco z aktualnymi regulacjami. W tym miejscu znajdziesz odpowiedzi ekspertów dotyczące realizacji podstawy programowej, w tym m.in. czy nauczyciel może wymagać znajomości treści wykraczających poza podstawę programową, jakie zajęcia podlegają procedurze przyjmowania programów nauczania. Nowa podstawa to nowe obowiązki, nowe przepisy i wytyczne! Zapoznaj się z nimi i przekaż swoim nauczycielom!

Dodatkowy przedmiot wprowadzony do planu nauczania - czy wymaga opiniowania co roku

Pytanie: Czy rada rodziców musi co roku opiniować wprowadzenie dodatkowego przedmiotu np. języka niemieckiego w szkole podstawowej, gdy został on wprowadzony do szkolnego planu nauczania?

Dopuszczenie do użytku programów nauczania - termin

Pytanie: Do kiedy dyrektor szkoły powinien zatwierdzić programy nauczania do realizacji w danym cyklu kształcenia?

Szkolny program nauczania - zatwierdzany czy sprawdzany przez dyrektora?

Pytanie: Czy zgodnie  ze zmianą ustawy o systemie oświaty z 30 maja 2014 roku dyrektor szkoły zobowiązany jest po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej zatwierdzić program do realizacji w danym cyklu kształcenia? Czy raz dopuszczony do realizacji program nauczyciel musi przedstawiać dyrektorowi w kolejnych latach realizacji?

10 działań ratujących podstawę programową, której realizacja jest zagrożona

Zdarza się, że mimo monitorowania realizacji podstawy programowej, istnieje ryzyko, że nie zostaje ona zrealizowania przez nauczyciela danego przedmiotu. Sprawdź, co może i powinien zrobić dyrektor szkoły, który widzi, że realizacja podstawy programowej jest zagrożona.

Czas obowiązywania szkolnego programu nauczania

Pytanie: Program nauczania w danej szkole dopuszcza do użytku jej dyrektor na wniosek nauczyciela. Jak długo ten dopuszczony program obowiązuje? Czy co roku dopuszczamy programy nauczania? 

Niedobór godzin z danego przedmiotu można uzupełnić

Może zdarzyć się tak, że nauczyciel np. z powodu długotrwałej choroby ma niezrealizowane godziny w danym etapie edukacyjnym. Dowiedz się, czy w przypadku wykazania niedoboru godzin w pierwszym roku nauczania przedmiotu, gdy przedmiot jest nauczany przez trzy lata, jest jeszcze możliwość uzupełnienia brakujących godzin w kolejnych latach.

Przeznaczenie godzin WDŻ na inne zajęcia - czy jest możliwe

Pytanie: Czy jeśli zrezygnują wszyscy uczniowie danej klasy z zajęć WDŻ, to godziny tych zajęć można przeznaczyć na realizację innego przedmiotu (np. maturalnego)?

Archiwalny Co z podstawą programową dla ucznia klasy gimnazjalnej, któremu wydłużono etap edukacyjny

Pytanie: Rada pedagogiczna podjęła uchwałę w sprawie wydłużenia etapu edukacyjnego uczniowi trzeciej klasy gimnazjalnej. W roku szkolnym 2019/2020 będzie on uczniem klasy ósmej. Czy wówczas będzie go nadal obowiązywała podstawa programowa dla gimnazjum?

Archiwalny Projekt edukacyjny w ośmioletniej szkole podstawowej – czy obowiązkowy

Pytanie: Czy w ośmioletniej szkole podstawowej będzie obowiązywał projekt edukacyjny? Czy może już obowiązuje? I na jakich zasadach: takich samych, jak w drugiej klasie gimnazjum?

Archiwalny Uzupełnianie różnic programowych czy egzamin klasyfikacyjny

Pytanie: Do klasy III gimnazjum przyszedł uczeń z innej szkoły, który został objęty nauczaniem indywidualnym. W poprzednim gimnazjum nie uczył się informatyki. Obecnie ten uczeń ma informatykę w klasie III w formie nauczania indywidualnego. Nauczyciel ma możliwość zrealizowania z nim wszystkich wymagań z podstawy programowej. Czy istnieje konieczność zdawania egzaminu klasyfikacyjnego z informatyki przez tego ucznia z zakresu materiału klasy II gimnazjum?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty