Pytanie: Organ prowadzący zakwestionował w szkolnym planie nauczania dla klas I-III w liceum ogólnokształcącym na rok 2013/2014 liczbę godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych wskazując, że powinna ona wynosić 2 700. Dyrektor twierdzi, że powinno to być 2 730 godzin. Jaka będzie właściwa liczba godzin w roku szkolnym 2013/2014?
Do 15 czerwca dyrektor szkoły musi podać do publicznej wiadomości zestaw podręczników na następny rok szkolny. Nim jednak nauczyciele wybiorą podręczniki, dyrektor dopuszcza do użytku zaproponowane przez nich programy wychowania przedszkolnego i programy nauczania. W 2013 r. wybór programów odbywa się na nowych zasadach! Sprawdź, jak zrobić to zgodnie z prawem!
Pytanie: Do naszej szkoły przyjęliśmy do klasy III gimnazjum uczennicę w trakcie roku szkolnego. Z otrzymanego arkusza ocen wynika, że dziewczynka nie miała plastyki ani w klasie I, ani w klasie II. W naszej szkole plastyka jest realizowana w klasie I gimnazjum. W jaki sposób powinna uzupełnić brakujący przedmiot ?
Pytanie: Czy istnieje możliwość zwalniania uczniów z pierwszej i ostatniej godziny lekcyjnej w przypadku, gdy nauczyciel uczący jest nieobecny, a nie ma możliwości przydzielenia zastępstwa nauczycielowi uczącemu tego samego przedmiotu? Czy można zapisać taką zasadę w procedurze organizowania zastępstw doraźnych w szkole? Jest to szkoła średnia.
Po zmianach przepisów, wprowadzeniu nowej podstawy programowej, dużo kłopotów sprawiają godziny przeznaczone do dyspozycji dyrektora szkoły. Przedstawiamy zebrane, uporządkowane w tabeli informacje na temat godzin dyrektorskich: omówienie nowych przepisów z podziałem na etapy edukacyjne. Tabela prezentuje rodzaj, wymiar poszczególnych godzin oraz na jakie zajęcie należy je przeznaczyć.
Pytanie: Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych podaje minimalną liczbę godzin, jaką należy przeznaczyć na realizację podstawy programowej. Czy ta liczba to tylko godziny "przepracowane" w systemie klasowo-lekcyjnym, czy można w nich uwzględnić również wycieczki przedmiotowe, np. wyjście do teatru czy kina - jako godziny j. polskiego; wyjście do muzeum - jako godziny historii; wyjście do oczyszczalni ścieków (na lekcję warsztatową) - jako godziny chemii? Jeśli można tak postąpić, to jak liczyć - całość wycieczki dzielić na 45 min?
Pytanie: Jak należy postąpić z uczniem obecnej klasy II szkoły ponadgimnazjalnej (stara podstawa programowa), jeżeli nie zda i będzie musiał powtarzać klasę II w roku szkolnym 2013/2014 (rocznik realizujący nową podstawę programową)? Czy musiałby zaliczać przedmioty z klasy I, które były realizowane według nowej podstawy programowej, a których on nie miał okazji zaliczyć?
Pytanie: Prowadzę zespół szkół zawodowych (technikum i zasadnicza szkoła zawodowa) Czy w pierwszych klasach, realizujących nową podstawę programową należy realizować dodatkowo, jak dotychczas ścieżki edukacyjne? Przykładowo w technikum edukację czytelniczą i medialną, prozdrowotną, edukację regionalną itd.
Pytanie: Czy nauczyciel WF musi mieć do kl. IV-VI plan pracy lub plan wynikowy i rozkład materiału? Czy też wystarczy program i poradnik metodyczny?
Pytanie: Czy w klasie V mogę z godzin do dyspozycji dyrektora zwiększyć ilość zajęć z języka polskiego z 5 do 6, matematyki z 4 do 5, języka niemieckiego z 3 do 4?
Zajmie ci to jedynie 2 minuty