Dostosowania na egzaminie zewnętrznym dokonywane na podstawie opinii, zgodnie z komunikatem CKE, mogą być wydawane tylko przez uprawnione poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Jeśli istnieją wątpliwości, czy dana poradnia posiada uprawnienia do wydawania opinii, dyrektor szkoły powinien zwrócić się pisemnie do kuratorium oświaty o informację w sprawie.
Pytanie: Czy w ramach zajęć rozwijających uzdolnienia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (do 8 uczniów) można w szkole zorganizować: zajęcia z tenisa, kółko biologiczne, kółko turystyczne? Czy na tego typu zajęcia jest potrzebna zgoda organu prowadzącego?
Pytanie: Czy dyrektor szkoły ponadpodstawowej może zwrócić się do szkoły podstawowej o opinię w sprawie dotychczasowego funkcjonowania ucznia? Wykazuje on duże zaburzenia w relacjach z rówieśnikami i nauczycielami. Uczeń nie posiada żadnej dokumentacji dotyczącej ewentualnych badań czy diagnoz.
System oceniania i wymagania na poszczególne oceny powinny dotyczyć wszystkich uczniów w takim samym zakresie. Natomiast dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy tak dostosować formy i metody pracy, aby ich zastosowanie wyrównywało szanse edukacyjne tych uczniów. Dzięki temu będą osiągać wyniki pozwalające uzyskiwać oceny adekwatnie do ich wiedzy i umiejętności.
Pytanie: Jak zorganizować nauczanie w klasie V szkoły dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu umiarkowanym? Czy uczeń musi uczęszczać na wszystkie zajęcia z klasą? Czy obowiązuje go ten sam plan nauczania? Gdzie odnotowywać obecność – w dzienniku zajęć lekcyjnych, czy dodatkowym dzienniku?
Pytanie: Czy uczniowie pełnoletni, którzy dostarczyli do szkoły orzeczenie oraz opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, mogą zrezygnować z oferowanej przez szkołę pomocy, podpisując oświadczenie o rezygnacji?
Pytanie: Czy rodzic sześciolatka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może złożyć wniosek o przyjęcie do I klasy oddziału specjalnego w szkole podstawowej? Czy niepełnosprawność intelektualna wyklucza wcześniejsze rozpoczęcie nauki?
Pytanie: W zaleceniach z orzeczeń dzieci mają razem lub oddzielnie zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i zajęcia rewalidacyjne. Jaka jest różnica między nimi?
Pytanie: Od września uczennicą liceum będzie dziewczynka niepełnosprawna ruchowo. Jej klasa będzie się uczyła w jednej sali lekcyjnej, żeby ograniczyć potrzebę przemieszczania się po szkole (dwa piętra, brak windy). Mamy problem ze zorganizowaniem lekcji informatyki, ponieważ pracownia mieści się na drugim piętrze i dla tej uczennicy dostęp jest praktycznie niemożliwy. Jakie są możliwości zorganizowania lekcji informatyki? Czy można uczennicę zwolnić z tych zajęć?
W zalecaniach z orzeczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznych pojawiają się czasem formy wsparcia, których szkoła nie jest w stanie zorganizować. Są to np. rehabilitacja ruchowa w formie zajęć z fizjoterapeutą, hipoterapia czy zajęcia prowadzone na basenie. Czy rzeczywiście dyrektor szkoły powinien organizować takie zajęcia?
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty