Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Postępowanie w trudnych sytuacjach

Znajdziesz tu aktualne porady ekspertów związane z procedurami szkolnymi dotyczącymi trudnych i niecodziennych sytuacji, jakie mogą wystąpić w szkole. Dowiedz się jak postąpić np. gdy znajdziesz narkotyki w szkole, do szkoły przyjdzie pijany uczeń, dostaniesz telefon z informacją o podłożeniu bomby w szkole, czy zgłaszane zostają kradzieże i bójki uczniów. Dowiedz się również, w jakim terminie sporządzić protokół powypadkowy. Wszystkie porady na temat trudnych sytuacji w szkole w jednym miejscu.

Nauczyciel uderzył ucznia - postępowanie dyrektora szkoły

Pytanie: Rodzic (był osobą obcą dla dziecka, przypadkowym obserwatorem) był świadkiem jak nauczyciel uderzył ucznia. Zgłosił sprawę pedagogowi w szkole, prosząc o dyskrecję. Dziecko, ani jego rodzice nie wnieśli żadnej skargi na działania nauczyciela. Jakie czynności powinien podjąć dyrektor od momentu przekazania mu poufnej informacji przez pedagoga? Nauczyciel, w rozmowie z pedagogiem, potwierdził, że doszło do naruszenia nietykalności cielesnej ucznia. Czy można nałożyć na nauczyciela karę dyscyplinarną bez konieczności oddawania sprawy do orzecznictwa dyscyplinarnego?

Opieka nad uczniami między zajęciami zbiorowymi a indywidualnymi w szkole muzycznej

Pytanie: Kto jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo uczniów między zajęciami zbiorowymi a indywidualnymi (lekcja nauki gry na instrumencie) w szkole muzycznej I stopnia? Zajęcia indywidualne trwają czasem nawet do godziny 20:00. Uczniowie klas I-III przebywają w świetlicy. Starszym dzieciom rodzice pozwalają na opuszczanie terenu szkoły.

Zamontowanie kamery w klasie, gdy uczeń zakłóca przebieg zajęć - dozwolone?

Pytanie: Czy dyrektor może zamontować kamerę w klasie w celu odnotowania zachowania ucznia, który znacząco zakłóca porządek każdej lekcji? Inicjatywa ta wyszła ze strony rodziców, którzy nie wierzą informacjom nauczycieli na temat zachowania ich dziecka. Chcą z własnych środków zakupić kamerę.

Plotka, która prowadzi do samobójstwa

Statystyki wskazują na alarmujący wzrost liczby samobójstw wśród dzieci i młodzieży. Targnięcie się na własne życie stanowi drugą co do wielkości, po wypadkach i nagłych urazach, przyczynę zgonów młodych ludzi. Badania pokazują, że liczba prób samobójczych o różnym stopniu zagrożenia dla życia i zdrowia jest co najmniej 15-krotnie wyższa niż liczba zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym. Oznacza to, że 4 - 5 tysięcy dzieci i młodzieży rocznie podejmuje działania autodestrukcyjne, a niemal co dzień jakieś dziecko odbiera sobie życie. Poznaj symptomy, które powinny zwrócić uwagę nauczycieli i rodziców, świadczące o tym, że dziecko jest nękane przez rówieśników. Sprawdź jak zbudować skuteczny system profilaktyki przemocy w szkole.

Raport specjalny: Kontakty szkoły z mediami

Media interesują się życiem szkół, w szczególności wówczas, gdy dochodzi do wypadku, pobicia, próby samobójczej i innych sytuacji kryzysowych. Manipulowanie faktami przed przedstawicieli prasy i telewizji często psuje wizerunek szkoły - nawet jeśli ostatecznie okaże się, że wina nie leżała po jej stronie. Sprawdź, jak należy kontaktować się z mediami, jakich informacji należy udzielać, a jakie nie mogą zostać udostępnione. Poznaj zasady, swoje prawa i obowiązki, które pomogą Ci w kontaktach z mediami.

Odpowiedzialność za bezpieczeństwo na ternie budowy w szkole

Pytanie: Na teren szkoły wchodzi firma budowlana. Kto jest odpowiedzialny za teren budowy? Jak sporządzić protokół przekazania terminu budowy?

Szkoła dla rodziców - warsztaty umiejętności wychowawczych: Nauka, szkolne oceny i równowaga w życiu dziecka

Wydawać by się mogło, że rok szkolny dopiero co się zaczął, a tu już koniec semestru - czas sprawdzianów, zdobywania i poprawiania ocen, czas wytężonej pracy, szczególnie dla tych, którzy przez pierwsze tygodnie i miesiące szkoły zasypiali przy przysłowiowych gruszkach w popiele. Rodzice z biciem serca przychodzą na zebranie w szkole, na którym dowiadują się, że dziecku grożą oceny niedostateczne na semestr. W domu panuje nerwowa atmosfera. Rodzice prośbą i groźbą usiłują nakłonić dziecko do bardziej wytężonej pracy, czasem straszą karami, jeśli nie wykona ono „planu minimum”, a w przypadku niektórych rodziców nawet „planu maksimum”. Zastanowimy się wspólnie nad tym, jak można zachęcać dzieci do nauki, jak pomagać im brać odpowiedzialność za wyniki swojej pracy i ponosić ewentualne konsekwencje niedostatecznego wysiłku włożonego w naukę.

Archiwalny Zwolnienie się nauczycieli z odpowiedzialności za wypadki uczniów podczas lekcji WF

Pytanie: Nauczyciele WF przyszli do mnie z oficjalnym wnioskiem, żeby na hali gimnastycznej na ścianach zamontować materace lub inny materiał poprawiający bezpieczeństwo uczniów w czasie lekcji WF. Chodzi o  uczniów, którzy biegają, grają w gry zespołowe itp. i czasami w rozpędzie uderzają w ściany, co może doprowadzić do poważnego wypadku. Wystosowane do mnie w tej sprawie pismo, w razie wypadku ma zdjąć z nich odpowiedzialność za wypadek. Czy w przepisach dotyczących BHP w szkole mówi się o tym, że należy w obiektach sportowych wyklejać ściany (hala dostała wszelkie pozwolenia do użytkowania z dziećmi - sanepidu, straży pożarnej, inspektora budowlanego)? Czy nauczyciel może „zwolnić się” z odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas prowadzonej przez niego lekcji?

Archiwalny Dostępność świetlicy dla dzieci z oddziałów przedszkolnych w czasie ferii

Pytanie: W naszej szkole zorganizowane są 3 oddziały przedszkolne. Dzieci na co dzień mają możliwość korzystania ze świetlicy szkolnej. Czy w związku z tym, świetlica powinna być otwarta w czasie ferii zimowych? Czy nauczyciel świetlicy może być zobowiązany do pracy w czasie ferii?

Archiwalny Miejsce przebywania ucznia, który nie chodzi na lekcje religii i etyki

Pytanie: Uczeń nie wybrał ani religii ani etyki. Szkoła zapewniając opiekę kieruje ucznia do biblioteki szkolnej. Czy uczeń powinien przebywać w bibliotece szkolnej podczas trwania lekcji religii? Czy i gdzie należy ewentualnie odnotować jego nieobecność?

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty