Pytanie: Postanowiliśmy wprowadzić do statutu szkoły szczegółowe regulacje dotyczące nieobecności w szkole. Chcielibyśmy opracować kary dla uczniów, którzy opuszczają zajęcia bez usprawiedliwienia, oraz nagrody dla dzieci z najwyższą frekwencją w szkole. Jakie kary oraz nagrody są skuteczne i warte wprowadzenia?
Pytanie: Nauczycielka podejrzewała, że jeden z uczniów zachorował na sepsę. Było to zaraz po nagłośnionej informacji na temat śmierci ucznia z powodu tej choroby. Postanowiliśmy ewakuować wszystkich uczniów i wezwaliśmy karetkę do chorego dziecka. Okazało się, że ucznia zaatakował tylko niegroźny wirus. Organ prowadzący ukarał mnie naganą za nieuzasadnione ewakuowanie uczniów ze szkoły. W jaki sposób należy reagować na informację o zachorowaniu ucznia na chorobę zakaźną, by zachować się racjonalnie, a zarazem zapewnić bezpieczeństwo innym uczniom?
Pytanie: W pierwszej klasie gimnazjum mamy problem z dwojgiem uczniów. Obydwaj bardzo dobrze się uczą, ale przejawiają agresywne zachowania wobec swoich kolegów z klasy. Pedagog, po rozmowie z uczniami i ich rodzicami, stwierdził, iż podłożem takiego zachowania są nudne lekcje. Według tych uczniów nie dość, że lekcje są prowadzone w sposób schematyczny i czysto teoretyczny, to poziom lekcji jest dla nich za niski i kiedy klasa powtarza dla nich proste i oczywiste rzeczy, chłopcy się nudzą. Rodzi to agresję wobec kolegów z klasy, przez których nauczyciel nie może iść z materiałem szybciej. W jaki sposób poradzić sobie z nudnymi lekcjami i różnicami w możliwościach intelektualnych uczniów?
Pytanie: Niedawno objąłem funkcję dyrektora szkoły. W związku zcoraz częstszymi objawami niedostosowania społecznego uczniów chciałbym zwołać zebranie rady pedagogicznej w tej sprawie. Planowałem przygotować sprawozdanie z dotychczasowych działań podjętych przez szkołę w celu przeciwdziałania zachowaniom aspołecznym. Jednakże jedyną dokumentacją, jaką znalazłem, był program wychowawczy, program profilaktyki oraz dziennik prowadzony przez pedagoga szkolnego. Na tej podstawie niewiele można powiedzieć o podjętych przez szkołę środkach zapobiegających występowaniu zachowań aspołecznych. Wiem, że różne inicjatywy były podejmowane, ale nie zostało to nigdzie udokumentowane. Jaką dokumentację warto i należy prowadzić, by móc monitować działania szkoły i ich efektywność?
Pytanie: Jeden z uczniów drugiej klasy gimnazjum zachowywał się nietypowo, wychowawca podejrzewał, iż jest on pod wpływem środków odurzających. Poprosił ucznia, by został w klasie po lekcji i zaczekał do przyjazdu rodziców. Uczeń odmówił, twierdząc, że skończył już lekcje i nikt nie ma prawa zatrzymać go dłużej w szkole. Rodzice przyjechali w ciągu 10 minut od mojego telefonu, więc uczeń nie zdążył oddalić się ze szkoły. Co należy zrobić w sytuacji, gdy uczeń odmawia pozostania w szkole? Czy mam prawo zatrzymać ucznia po lekcjach?
Pytanie: W poniedziałek ok. godz. 7:30 rano zadzwonił ktoś do szkoły z informacją, że została podłożona bomba. Nie podjąłem żadnych czynności, gdyż uznałem, że jest to kolejny żart uczniów, którzy chcą, aby nie odbyły się zajęcia. Doszło do wybuchu na sali gimnastycznej, na szczęście uczniowie przebywali jeszcze na terenie przebieralni i nikt nie odniósł obrażeń. Jakie mogę ponieść konsekwencję za zaniechanie wezwania odpowiednich służb? Jakie kroki należy podjąć w przypadku uzyskania informacji na temat podłożenia bomby w szkole? Czy za nieuzasadnione zawiadomienie służb interwencyjnych mogę ponieść odpowiedzialność finansową?
Pytanie: Na radzie pedagogicznej postanowiliśmy opracować ramowe procedury na wypadek wystąpienia nieprzewidywalnych sytuacji w szkole. Do jakich nieprzewidzianych sytuacji może dojść w szkole, na wypadek których powinienem mieć opracowaną procedurę postępowania?W jaki sposób odpowiednio sporządzić oraz rozpowszechnić zasady postępowania w niebezpiecznych sytuacjach? Jakie elementy powinna zawierać procedura postępowania?
Pytanie: Tworząc program profilaktyki, chcemy zdiagnozować potrzeby i problemy środowiska szkolnego. Czy powinniśmy uwzględnić tylko zagrożenia występujące w szkole, czy także objąć diagnozą problemy występujące np. w rodzinach uczniów, w ich środowisku pozaszkolnym?
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty