Pytanie: Zmianie się dyrektor i w nowym planie nadzoru pedagogicznego dyrektora, kontrolą i obserwacjami nie zostali objęci wszyscy nauczyciele. Na ponad 60 nauczycieli około 24 zostało objętych szczególną kontrolą. Kontrola obejmuje różne obszary: przestrzeganie zasad oceniania (4 nauczycieli), prowadzenie dokumentacji pedagogicznej klasy (3 nauczycieli), dokumentowanie zajęć z art. 42 ust. 2 KN (4 nauczycieli), terminowe informowanie rodziców o wymaganiach edukacyjnych, przewidywanych ocenach, kryteriach oceny zachowania (3 nauczycieli), systematyczność realizacji podstawy programowej (4 nauczycieli), przestrzeganie procedury oceniania zachowania (3 nauczycieli), sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia (3 nauczycieli). Do tej pory wszyscy nauczyciele byli objęci kontrolą z danego obszaru (dwa razy w roku obserwacja lekcji). Dyrektor tym planem przyczynił się do podziału i poróżnienia nauczycieli. Czy taka organizacja nadzoru dyrektor to poprawnie zastosował rozporządzenie?
Pytanie: Czy w ramach monitorowania realizacji podstawy programowej nauczyciele rozliczają się z minimalnej liczby godzin wskazanych w rozporządzeniu o ramowych planach nauczania, czy też z całkowitej liczby godzin ustalonych dla całego cyklu i opisanych w szkolnych planach nauczania (w tym i co najmniej 870 godzin, które powinny być przeznaczone na przedmioty rozszerzone i przedmioty uzupełniające)?
Pytanie: Które punkty zmienionego rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego musi realizować Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy? Czy oceny przyznawane są tylko w ewaluacji zewnętrznej?
Pytanie: Jestem kierownikiem do spraw wychowania przedszkolnego w zespole szkół, w skład którego wchodzi gimnazjum, szkoła podstawowa i przedszkole. W naszej placówce jest dyrektor i wicedyrektor. Kto w takim wypadku jest moim przełożonym i może na przykład mnie hospitować i wydawać polecenia służbowe?
Szkoła lub placówka spełnia badane wymaganie, jeżeli realizuje je co najmniej na poziomie podstawowym - taką zmianę wprowadza rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym, które obowiązuje od 1 września. Nowe przepisy niewiele zmieniają w dotychczasowym nadzorze, jest jednak kilka zmian głównie z przeprowadzaniu ewaluacji, na które musi zwrócić uwagę dyrektor.
Pytanie: Jakie powinny być pytania kluczowe dotyczące analizy dokumentacji komisji przedmiotowych?
Pytanie: Jestem dyrektorem w zespole szkół - integracyjna szkoła podstawowa, gimnazjum i gimnazjum dla dorosłych. Czy w gimnazjum dla dorosłych obowiązuje przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej?
Pytanie: Czy w szkole niepublicznej musi być przeprowadzona ewaluacja wewnętrzna? Czego nie musi robić dyrektor takiej placówki?
Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego nie wskazuje jak często w danej szkole powinna być przeprowadzana ewaluacja. Dyrektor dostaje jednak z 30-dniowym uprzedzeniem informację, o tym że jego placówkę odwiedzą wizytatorzy. Dlatego warto wiedzieć, jakie obszary będą poddane ocenie podczas ewaluacji oraz jak się do niej przygotować, aby placówka wypadła pozytywnie w raporcie wizytatorów.
Dyrektorzy szkół publicznych, w związku z nowym rozporządzeniem przeszli wiele zmian. A jak to wygląda w placówkach niepublicznych? Z analizy nowego rozporządzenia nie wynikają dla szkół i placówek niepublicznych zobowiązania do prowadzenia nadzoru i dokumentacji wewnętrznego nadzoru. Może jednak warto? Zobacz, co musisz, co możesz i co warto robić, by sprawnie realizować nowy nadzór w swojej szkole!
Zajmie ci to jedynie 2 minuty