Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Ocenianie uczniów

Ocenianie uczniów to bardzo ważny element kształcenia i wychowania. W tym miejscu dowiesz się: jak prawidłowo klasyfikować ucznia, na jakich warunkach uczeń może powtarzać klasę, jak nieobecności wpływają na ocenę. Znajdziesz tu porady dotyczące ocen z zajęć i zachowania, zasady klasyfikacji i promocji uczniów. Przeczytaj i dowiedz się, jakimi zasadami trzeba się kierować wystawiając oceny!

Zachowanie ucznia poza szkołą i w sieci – czy wpływa na ocenę zachowania

Pytanie: Sprawa dotyczy wystawiania ocen z zachowania. Uczniowie na swoich profilach Facebooka, do których zaproszeni są nauczyciele oraz inni uczniowie, używają wulgarnych wyrazów, zachowują się w sposób niezgodny ze statutem szkoły. Jak reagować na niewłaściwe, wulgarne zachowanie uczniów na prywatnych komunikatorach internetowych w przestrzeni publicznej? To samo dotyczy sytuacji, gdy nauczyciel zauważy nietrzeźwego ucznia poza szkołą? Czy szkoła może wyciągać konsekwencje z takiego zachowania poprzez np. obniżoną ocenę zachowania lub wejście na drogę kar statutowych?

Egzaminy klasyfikacyjne w edukacji domowej – stacjonarnie czy online

Pytanie: Czy egzaminy uczniów w edukacji domowej muszą być organizowane online w związku z sytuacją epidemiologiczną i zamknięciem szkół? Czy organizowanie stacjonarnych egzaminów w edukacji domowej jest możliwe dopiero po oficjalnym całkowitym powrocie edukacji stacjonarnej?

Zwolnienie z zajęć WF w poprzednich latach – co wpisać na świadectwie ukończenia szkoły

Pytanie: Uczeń w klasie 6 i 7 miał całkowite zwolnienie z wychowania fizycznego. W klasie 8 chodzi na zajęcia. Czy na świadectwie ukończenia szkoły można mu wpisać ocenę?

Nieklasyfikowanie ucznia, który jest obecny na zajęciach, ale nie uzyskuje ocen cząstkowych

Pytanie: Czy uczeń, który jest obecny na zajęciach (nauczanie indywidualne, zdalne) może być nieklasifikowany z przedmiotów w I semestrze nauki, jeśli nie uzyskuje ocen cząstkowych ze względu na nieprawidłowo wykonane zadania (zadnia wykonane niezgodnie z poleceniem lub formą określoną w poleceniu)? Czy nieklasyfikowanie może wynikać z braku możliwości ocenienia przez nauczyciela, czy tylko ze względu na nieobecność na zajęciach?

Co zrobić, gdy uczniowie ściągają podczas sprawdzianów online

Pytanie: Nauczyciele w LO podejrzewają, że kartkówki czy klasówki pisane są przez uczniów niesamodzielnie - nagle słabi uczniowie zaczynają dostawać bardzo dobre oceny, a przy odpowiedziach ustnych tego nie widać. W naszym statucie istnieje zapis, iż "W przypadku niesamodzielnej pracy (np. „ściąganie” na klasówkach, plagiat) uczeń uzyskuje ocenę niedostateczną bez możliwości jej poprawy". Czy prowadząc nauczanie on-line, nauczyciel ma jakąś możliwość, przy podejrzeniu niesamodzielnej pracy, aby zakwestionować ocenę? Jakie działania zgodnie z prawem w takiej sytuacji można podjąć?

Oceny z przedmiotów podstawowych, czy również z rozszerzonych

Pytanie: Czy w szkole ponadpodstawowej powinny być wystawiane oceny zarówno z przedmiotów podstawowych, jak i rozszerzonych? Np. z języka angielskiego podstawowego jedna ocena, a z angielskiego rozszerzonego druga? Czy powinna być jedna ocena z języka angielskiego? Czy jest jakiś podział na przedmioty, które w rozszerzeniu wymagają oceny, a które nie?

Czy jest możliwe przeprowadzenie egzaminów w szkole w czasie nauki zdalnej

Pytanie: W szkole funkcjonuje Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych. W okresie 10-21 grudnia 2020 zostały zaplanowane egzaminy semestralne: pisemne i ustne. Semestr, w którym mają się odbyć egzaminy, liczy 25 słuchaczy. Czy można te egzaminy zorganizować w szkole, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i wymagań sanitarnych?

Czy można cofnąć ucznia do poprzedniej klasy

Pytanie: Czy można cofnąć do poprzedniej klasy ucznia, który uczęszcza obecnie do klasy III szkoły podstawowej, a który musiał być klasyfikowany w ubiegłym roku szkolnym ze względu na pandemię? Uczeń w klasie II. bardzo źle funkcjonował, ale obecnie jego poziom jest znacznie gorszy niż przed okresem nauki zdalnej. Uczeń posiada opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której wynika, iż posiada on duże braki poznawcze.

Jak poprawić ocenę bieżącą, która została wystawiona omyłkowo

Jak poprawić ocenę bieżącą, która została wystawiona omyłkowo

Ocenianie bieżące ma na celu rozpoznawanie przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej, jak również wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych. Zdarzyć się może, że wystawiona przez nauczyciela bieżąca ocena nie odpowiada tym standardom lub po prostu została wystawiona omyłkowo. Sprawdź, jak dokonać jej korekty.

Promocja z niezdanym egzaminem klasyfikacyjnym

Pytanie: Czy uczeń, który na egzaminie poprawkowym (zdawał 2 przedmioty), z jednego przedmiotu otrzymał ocenę niedostateczną może być warunkowo promowany do następnej klasy? Przedmiot ten będzie kontynuowany w następnej klasie.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty