Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Ocenianie uczniów

Ocenianie uczniów to bardzo ważny element kształcenia i wychowania. W tym miejscu dowiesz się: jak prawidłowo klasyfikować ucznia, na jakich warunkach uczeń może powtarzać klasę, jak nieobecności wpływają na ocenę. Znajdziesz tu porady dotyczące ocen z zajęć i zachowania, zasady klasyfikacji i promocji uczniów. Przeczytaj i dowiedz się, jakimi zasadami trzeba się kierować wystawiając oceny!

Wystawienie oceny niedostatecznej na półrocze

Wystawienie oceny niedostatecznej na półrocze – jakie są dalsze działania nauczyciela

W zakresie zadań nauczyciela związanych z uzyskaniem oceny niedostatecznej przez ucznia w I półroczu warto, aby były one opisane w statucie szkoły. Sprawdzamy, jakie są wytyczne dotyczące zadań nauczyciela, który wystawił uczniowi ocenę niedostateczną za I półrocze.

Zapisy w statucie dotyczące oceny niedostatecznej na I półrocze

Pytanie: Pytanie dotyczy zapisu w statucie na temat oceny niedostatecznej uzyskanej przez ucznia na pierwszy semestr (półrocze). Zapis w statucie brzmi: „Jeżeli uczeń uzyskał na półrocze ocenę niedostateczną ma obowiązek ją poprawić w ciągu dwóch miesięcy od końca pierwszego półrocza. Szczegółowe zasady poprawy oceny niedostatecznej na półrocze określają przedmiotowe systemy oceniania. Uczeń, który nie poprawi oceny niedostatecznej uzyskanej na półrocze, nie może otrzymać pozytywnej oceny na koniec roku, mimo iż jego średnia w drugim półroczu będzie powyżej 1,7”. Czy taki zapis jest zgodny z prawem oświatowym?

Czy konieczne jest uzasadnienie niedostatecznej oceny klasyfikacyjnej

Pytanie: Czy dyrektor może wymagać od nauczyciela pisemnego uzasadnienia wystawionej oceny niedostatecznej? Proszę o wskazanie podstawy prawnej.

Czy rada rodziców może wpływać na zasady oceniania zachowania

Czy rada rodziców może wpływać na zasady oceniania zachowania

Rada rodziców ma prawo wnioskować do rady pedagogicznej we wszystkich sprawach szkoły.  Jednak wnioski rady rodziców dotyczące zapisów statutu w zakresie oceniania zachowania nie są dla rady pedagogicznej wiążące. Przepisy nie przewidują bowiem opiniowania przez radę rodziców zapisów statutu. 

Nieklasyfikowanie śródroczne – czy ma konsekwencje dla ucznia

Nieklasyfikowanie śródroczne – czy ma konsekwencje dla ucznia

Nieklasyfikowanie śródroczne nie ma żadnych konsekwencji prawnych dla ucznia ani dla szkoły. W sytuacji nieklasyfikowania ucznia w klasyfikacji śródrocznej nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych.

Brak pracy domowej – czy można stawiać minusy za zachowanie

Pytanie: Czy zgodna z prawem jest praktyka wstawiania uczniom punktów minusowych z zachowania za trzykrotny brak pracy domowej?

Niskie wyniki egzaminu ósmoklasisty – czy niezbędny program naprawczy

Pytanie: Czy po uzyskaniu niskich wyników przez uczniów na egzaminie ósmoklasisty, szkoła ma obowiązek napisania programu naprawczego? Czy stworzenie tego dokumentu zleca dopiero organ nadzorujący placówkę?

Wzorowa ocena zachowania – jakie kryteria w statucie szkoły

Pytanie: Czy statucie szkoły może zostać zawarta informacja, że uczeń, aby uzyskać ocenę wzorową z zachowania, nie może mieć ani jednej uwagi w dzienniku elektronicznym? Rada rodziców podważa ten punkt.

Jak dostosowywać wymagania edukacyjne do możliwości uczniów z orzeczeniem

Jak dostosowywać wymagania edukacyjne do możliwości uczniów z orzeczeniem

System oceniania i wymagania na poszczególne oceny powinny dotyczyć wszystkich uczniów w takim samym zakresie. Natomiast dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy tak dostosować formy i metody pracy, aby ich zastosowanie wyrównywało szanse edukacyjne tych uczniów. Dzięki temu będą osiągać wyniki pozwalające uzyskiwać oceny adekwatnie do ich wiedzy i umiejętności.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty