W zakresie zadań nauczyciela związanych z uzyskaniem oceny niedostatecznej przez ucznia w I półroczu warto, aby były one opisane w statucie szkoły. Sprawdzamy, jakie są wytyczne dotyczące zadań nauczyciela, który wystawił uczniowi ocenę niedostateczną za I półrocze.
Pytanie: Pytanie dotyczy zapisu w statucie na temat oceny niedostatecznej uzyskanej przez ucznia na pierwszy semestr (półrocze). Zapis w statucie brzmi: „Jeżeli uczeń uzyskał na półrocze ocenę niedostateczną ma obowiązek ją poprawić w ciągu dwóch miesięcy od końca pierwszego półrocza. Szczegółowe zasady poprawy oceny niedostatecznej na półrocze określają przedmiotowe systemy oceniania. Uczeń, który nie poprawi oceny niedostatecznej uzyskanej na półrocze, nie może otrzymać pozytywnej oceny na koniec roku, mimo iż jego średnia w drugim półroczu będzie powyżej 1,7”. Czy taki zapis jest zgodny z prawem oświatowym?
Pytanie: Czy dyrektor może wymagać od nauczyciela pisemnego uzasadnienia wystawionej oceny niedostatecznej? Proszę o wskazanie podstawy prawnej.
Pytanie: Czy oceniając ucznia należy stosować średnią ważoną?
Rada rodziców ma prawo wnioskować do rady pedagogicznej we wszystkich sprawach szkoły. Jednak wnioski rady rodziców dotyczące zapisów statutu w zakresie oceniania zachowania nie są dla rady pedagogicznej wiążące. Przepisy nie przewidują bowiem opiniowania przez radę rodziców zapisów statutu.
Nieklasyfikowanie śródroczne nie ma żadnych konsekwencji prawnych dla ucznia ani dla szkoły. W sytuacji nieklasyfikowania ucznia w klasyfikacji śródrocznej nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych.
Pytanie: Czy zgodna z prawem jest praktyka wstawiania uczniom punktów minusowych z zachowania za trzykrotny brak pracy domowej?
Pytanie: Czy po uzyskaniu niskich wyników przez uczniów na egzaminie ósmoklasisty, szkoła ma obowiązek napisania programu naprawczego? Czy stworzenie tego dokumentu zleca dopiero organ nadzorujący placówkę?
Pytanie: Czy statucie szkoły może zostać zawarta informacja, że uczeń, aby uzyskać ocenę wzorową z zachowania, nie może mieć ani jednej uwagi w dzienniku elektronicznym? Rada rodziców podważa ten punkt.
System oceniania i wymagania na poszczególne oceny powinny dotyczyć wszystkich uczniów w takim samym zakresie. Natomiast dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy tak dostosować formy i metody pracy, aby ich zastosowanie wyrównywało szanse edukacyjne tych uczniów. Dzięki temu będą osiągać wyniki pozwalające uzyskiwać oceny adekwatnie do ich wiedzy i umiejętności.
Brak konsultacji
w najbliższym czasie
Brak nadchodzących wydarzeń
Zajmie ci to jedynie 2 minuty