Aktywne filtry:
Wyłącz filtry

Organy wewnętrzne szkoły

Znajdziesz tu aktualne porady ekspertów, dzięki którym dowiesz się, jaką powinny mieć strukturę uchwały rady pedagogicznej, jakie zapisy powinny się znaleźć w regulaminie rady rodziców, jakie rada rodziców ma kompetencje, jakie zadania spoczywają na samorządzie uczniowskim, jak zorganizować rade pedagogiczna w zespole szkół. Poznaj najważniejsze elementy współpracy szkoły z organami wewnętrznymi!

Archiwalny Pomoc psychologiczno-pedagogiczna po zmianie przepisów

Nowe przepisy o organizacji w szkołach pomocy psychologiczno-pedagogicznych będą obowiązywać od 1 września 2011 r. Wydaje się, że jest jeszcze sporo czasu, jednak już teraz należy podjąć czynności wdrażające. Zmiany wynikające z nowego rozporządzenia trzeba uwzględnić w arkuszu organizacji na nowy rok szkolny - to znaczy, że pewne decyzje należy podjąć już do końca kwietnia!

Archiwalny Zasady wyboru opiekuna samorządu uczniowskiego

Pytanie: Jakie przepisy regulują fakt, iż opiekuna samorządu uczniowskiego wybierają uczniowie?  

Archiwalny Plan dyżurów nauczycieli a kompetencje rady pedagogicznej

Pytanie: Czy rada pedagogiczna opiniuje bądź zatwierdza plan dyżurów  nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych? Moim zdaniem plan taki wystarczy wprowadzić zarządzeniem dyrektora szkoły.  

Archiwalny Tajne i jawne głosowania rady pedagogicznej - zapisy w regulaminie

Pytanie: Czy prawidłowy będzie zapis w regulaminie rady pedagogicznej, że każdy członek rady ma prawo wnieść wniosek o przeprowadzenie głosowania tajnego w dowolnej sprawie i wniosek ten będzie zrealizowany bez przegłosowania rady? Czy też prawidłowa jest procedura zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie głosowanie tajnego, a wniosek ten  przegłosowuje rada w głosowaniu jawnym?

Archiwalny Dopalacze - nowe zagrożenie

Wśród wielu trudności, które nękają współczesną szkołę, od kilku miesięcy szczególnie natarczywie narasta problem dopalaczy. Legalne narkotyki − jak bywają nazywane dopalacze − niczym widmo zagrażają nastolatkom, a także ich rodzinom. Trudno pogodzić się z faktem, że są zupełnie legalnie sprzedawane i reklamowane jako środki „ułatwiające życie”. Tymczasem, jak pokazują niedawne wydarzenia w Łodzi i Bydgoszczy, te „zabawne produkty” mogą nieść ryzyko utraty zdrowia, a nawet śmierć.

Archiwalny Higiena psychiczna w pracy nauczyciela

Nauczyciele to jedna z grup zawodowych najbardziej narażonych na stres i wypalenie zawodowe. Do pojawiania się stresu w życiu nauczycieli przyczynia się wiele elementów. Z jednej strony jest to wielorakość ról i obowiązków wpisanych w pracę nauczyciela: konieczność radzenia sobie z różnorodnymi obowiązkami w pracy (uczenie, wychowywanie, „papierkowa robota”, projekty szkolne, zdobywanie dodatkowych kwalifikacji), wymaganiami szkoły, rodziców, samych uczniów, konieczność „dorabiania po godzinach”, by zapewnić sobie i rodzinie odpowiednie warunki życia, konieczność radzenia sobie z mało zmotywowanymi uczniami, ich wybrykami, konfliktami interpersonalnymi między uczniami, między uczniami i nauczycielami i wreszcie brak możliwości „zamknięcia za sobą drzwi” po dniu pracy w szkole (przygotowanie do zajęć, sprawdzanie prac uczniów). Trudno jest jednocześnie stać po stronie ucznia i reprezentować szkołę przed nimi i ich rodzicami, motywować się do prowadzenia ciekawych zajęć, gdy po stronie uczniów motywacja do pracy i aktywnego uczestniczenia w lekcjach jest niewielka. Trudno skupić się na sprawdzaniu prac klasowych, gdy własne dzieci wymagają uwagi i czasu, gdy trzeba zrobić zakupy na kolejny dzień, przygotować posiłki itp., a chciałoby się jeszcze znaleźć czas na odpoczynek. Nauczyciele żyją w ciągłym napięciu, ścigają się z czasem, próbując dobrze wykonać wszystkie obowiązki. Stresujące sytuacje wywołują w naszym ciele reakcje związane z produkcją hormonów stresu. Gdy takich sytuacji jest zbyt wiele, gdy nakładają się one na siebie, zanim ciało zdąży wrócić do hormonalnej równowagi po jednej stresogennej sytuacji, już pojawia się kolejny stresor (czynnik powodujący stres) i huśtawka hormonalna trwa. Czujemy napięcie, jesteśmy stale „w pogotowiu”, w „gotowości do walki”, trudno nam się odprężyć, zrelaksować. Jak zadbać o siebie? Jak przejść kolejny rok szkolny we względnej równowadze psychicznej? Oto temat dzisiejszego szkolenia.

Archiwalny Jak komunikować rodzicom problemy dziecka?

Lubimy i potrafimy rozmawiać o rzeczach miłych, przyjemnych, które cieszą. Podejmowanie rozmowy, która ma na celu przekazanie treści, które ranią i są przykre w odbiorze sprawia trudność. Podnosi się wtedy poziom stresu u obu stron. Dowiedz się, jak przekazać rodzicom ucznia informacje o jego problemach.

Archiwalny Szkoła dla rodziców - warsztaty umiejętności wychowawczych: Prawa i obowiązki dziecka

Wyobraź sobie, że spotykasz się z rodzicami na zebraniu w szkole i jednym z zagadnień, o których chcesz porozmawiać są prawa i obowiązki dzieci. Podajesz temat i prosisz rodziców o wypisanie dowolnych skojarzeń zarówno w obszarze praw jak i obowiązków dziecka. Jak sądzisz, co zapiszą? Co się pojawi w ich głowach i czego nie ujawnią?

Archiwalny Wniosek rady rodziców o zwolnienie nauczyciela

Pytanie: Czy przewodniczący rady rodziców może wystąpić z wnioskiem do mnie o zwolnienie nauczyciela?

Archiwalny Rozwijanie umiejętności interpersonalnych

Człowiek jest istotą myślącą, ale jego postępowaniem najczęściej kierują emocje. W zależności od tego, jakie dominują, takie są jego wypowiedzi i zachowanie. Aby skutecznie komunikować się z otoczeniem, trzeba umieć świadomie dokonywać wyborów, zmieniając myśli i emocje, a co za tym idzie wypowiadane słowa.

Nagrody i wyróżnienia

Sprawdź inne serwisy

Epedagogika Poradnik Dyrektora Szkoły Strefa logopedy Kwadrans dla dyrektora szkoły Zarządzanie przedszkolem kadry i finanse resql

Zajmie ci to jedynie 2 minuty